Jak se nezbláznit z parkování

Jak známe z autoškoly, příčné nebo šikmé parkování, to je pohoda. Ale když máme zaparkovat podélně v řadě za sebou stojících aut, vstávají většině z nás vlasy na hlavě. Přitom není nutné se ničeho děsit, pokud se držíme určitých pravidel, jsme svědomití a praktičtí. 

Klidně si dejte na čas

Při parkovacím manévrování s autem není až takový problém si uvědomit, kam točit volantem. Větším oříškem je pomalu se pohybovat. Nebuďte zbrklí, nenechte se tlačit časem ani nedočkavými spolujezdci – parkujte pomalu. Zpočátku cvičte pohyb na zpátečku pouze na volnoběh, dokud se nenaučíte regulovat rychlost spojkou. Když spojku pouštíte, auto se zrychluje. Když ji přišlapujete, auto se zpomaluje. Spojka se drží v záběru – auto udržuje standardní rychlost, nebo spíše pomalost. Tedy klíčem k úspěchu je ovládnout tuto „šnečí jízdu“. 

Výchozí pozice, levý a pravý oblouk

S autem si najeďte tak, aby bylo na stejné úrovni jako vozidlo, které stojí před vaším parkovacím místem. Mezi vaším a sousedním vozem by měla být mezera 0,75 – 1 m, zbytečně se na něj nelepte a neodírejte mu lak. Před vlastním parkováním ještě zkontrolujte, že za vámi nikdo nejede, případně neprochází – opatrnosti není nikdy dost. Ze základní pozice vytočte volant co nejvíce doprava. Zařaďte zpátečku a začněte velmi pomalu couvat. Tím se začnete jakoby obtáčet okolo vozidla vedle vás. Pokračujte, dokud s ním vaše auto nebude svírat úhel 45° a pak zastavte. Teď volant otočíte pro změnu úplně doleva a začnete opět pomalu couvat. Jako zázrakem se vaše auto postupně dostává do pozice rovnoběžné s chodníkem! V této pozici zastavte, ale nechte ještě běžet motor. Pak ještě finální ladění. Aby auta před vámi i za vámi mohla pohodlně a bez škrábanců vyjet, popojeďte si malinko dopředu (nebo dozadu) tak, aby zpředu i zezadu byly dostatečně velké mezery. Doporučuje se alespoň 1 metr.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“7029″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“400″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Šetřete čas a nervy, zaplaťte si

Majitelé aut ve většině velkých měst – v Praze to platí násobně – musí mít silné nervy a každý den hledat skulinku, kde by se dalo zaparkovat. Anebo si zaplatit své místo na některém ze soukromých parkovišť. Pochopitelně je placené parkoviště dalším z výdajů na auto, které nejsou už tak nijak nízké. Nicméně každý řidič by si měl spočítat, zda se mu vyplatí trávit čas hledáním volného bezplatného parkovacího místa. Například parking Indigo na hlavním nádraží Praha je na strategickém místě (metro) a vzhledem k počtu stání není problém najít volné místo. Místo si zde můžete také předplatit včetně rezervace, stejně jako třeba na Indigo parkovištích Nádraží Smíchov a Nádraží Holešovice.  

 

 

 

Komentáře