Jean-Jacques Sempé a Malý Mikuláš zůstávají v létě v Praze!

Výstava Sempé – Malý Mikuláš a jiné… slaví dva měsíce od svého otevření, během nichž přivítala stovky malých i velkých návštěvníků z celé republiky. Mikulášovi i jeho kamarádům se v Praze jednoduše líbí – stejně jako české publikum oceňuje zblízka dílo Jeana-Jacquese Sempého. Vůbec první výstava tohoto autora v České republice si proto rozhodně zaslouží čas – Sempé – Malý Mikuláš a jiné… tak bude ve Villa Pellé k zastižení až do 19. srpna. Výstava zve návštěvníky nejen do světa Mikulášovy klučičí party, ale i ke zhlédnutí celé řady kreseb a vtipů, které baví několik generací po celém světě.

15. července se od 15:00 můžete zúčastnit projekce filmu Mikulášovy prázdniny. Prodloužena je i soutěž O nejlépe popsaný průšvih. Všichni bez rozdílu věku si do Villa Pellé mohou přijít pro psací list, načerpat inspiraci od Mikuláše a jeho party a popsat svůj největší průšvih (formulář najdete i na www.villapelle.cz). Vybrané příběhy budou oceněny! Soutěž trvá do konce července.

Ve Villa Pellé můžete také zakoupit všechny dosud vydané Mikulášovy knihy – Patálie, Prázdniny, Recepty, Červený balónek, Mikuláše v komiksu a ve flipbooku. K dispozici máme i krásné plakáty!

Sempého výtvarný styl je v mnoha ohledech unikátní. Suverénní neposedná linka jeho kreseb se shoduje s tradicí vynikajících francouzských humoristických kreslířů. Pro české autory – ilustrátory a  humoristy, představuje Sempé důležitý zdroj inspirace už po téměř šest desetiletí. Čtenářům pak Sempého kresby poskytovaly v éře komunismu výjimečně svěží možnost pohledu na svobodný svět kresleného humoru. V šedém bezčasí normalizace pronikaly Sempého vtipy nejen do konformního oficiálního humoristického časopisu Dikobraz. Některé skryté významy zdánlivě nekonfliktní tvorby geniálního francouzského kreslíře a humoristy zůstaly zřejmě cenzorům skryty a potěšily tak vnímavé čtenáře.

Nabitý doprovodný program doposud nabídl komentované prohlídky, dal příležitost k jindy neopakovaným setkáním a besedám – například s předními českými humoristy, oslavili jsme Den matek, dětí, i tatínků, pokřtili nové knižní přírůstky do Sempého tvorby v češtině z dílny nakladatelství Baobab a Albatros a i děti měli mnoho příležitostí nejen tvořit, ale i přímo setkat se s celou partou „malých“ kreslených hrdinů – na zahradě Villa Pellé se na začátku června utábořil soubor Divadla v Celetné s představením Mikulášovy prázdniny.

Jean-Jacques Sempé poprvé načrtl svým neopakovatelným lehkým stylem postavičku kluka na kole, malého Mikuláše (Le Petit Nicolas) v první polovině 50. let minulého století pro belgický časopis Le Moustique. Spolupracující spisovatel a textař René Goscinny (mimochodem později autor slavných příběhů o Asterixovi) začal se Sempé spolupracovat na komiksové sérii s rošťákem Mikulášem na objednávku novin Sud-Ouest.. Po jejím úspěchu pak začal vycházet formát ilustrovaných povídek, které si postupně dobyly srdce dětí i rodičů po celém světě. Dílo francouzského výtvarníka a humoristy Jeana-Jacquese Sempého má výjimečný dar oslovit každého diváka a čtenáře. Typická je laskavost a pochopení, s nimiž v tisícovkách kreseb tu údernějších, tu poetičtějších, komentuje koloběh lidského života. Jeho vtip a glosa nejsou projevem tvůrce povýšeného nad všednost, ale dílem bystrého pozorovatele s nesmírnou fantazií. “Kreslené vtipy mám rád hlavně proto, že dokážou vyjádřit konkrétní myšlenky nepřímo. Je to způsob jak se říci něco o sobě, bez toho aniž by se člověk prozradil“, říká o sobě, o životě i o nás tento pokorný autor.

Jean-Jacques Sempé, 17. srpen 1932, Pessac, Drapeau, Francie.
Školu opustil ve 14 letech, našel si práci poslíčka na kole, reprezentoval výrobce zubní pasty, později byl prodejcem vína. V 50. letech začal svou kariéru humoristického kreslíře v bordeauxském Sud-Ouest, ještě pod pseudonymem DRO (z anglického DRAW). Zde také publikoval první kresbu pod svým jménem. Později zfalšoval své dokumenty a přidal se k armádě, kde měl často disciplinární potíže. První pravidelnou práci kreslíře mu nabídl belgický časopis Le Moustique, ze kterého také vzešel požadavek na vytvoření nové komiksové postavy. V roce 1952 Sempé přichází s postavou malého Mikuláše. Ředitel novin trvá na vytvoření komiksu, Sempé na radu René Goscinnyho navrhuje právě Mikuláše a přizve ho ke spolupráci. Mikulášových příběhů s ilustrovaným doprovodem si povšimne manželka ředitele nakladatelství Denoël Alexe Gralla a iniciuje tak první vydání příběhů Malého Mikuláše autorského dua Sempé-Goscinny. V dalších letech publikuje Sempé v mnoha novinách a časopisech: Le Rire, Noir et Blanc, Ici Paris, Samedi soir, France Dimanche. Pravidelně spolupracuje s Paris Match, kde se setkává s důležitými francouzskými kreslíři, Chavalem a Boskem. Spolupracuje s Goscinnyho časopisem Pilote, s časopisy Punch a Esquire. Od roku 1965 do roku 1975 posílá do Expresu každý týden jednu až dvě kresby, kreslí pro Figaro, Nouvel observateur a Télérama. Navštěvuje kavárny, bary a jazzové kluby (Tout-Paris, Chez Lipp, Café de Flore, La Closerie des Lilas, Chez atd.), přátelí se s Françoise Saganovou, Jacquesem Tatim, Jacquesem Prévertem a Savignakem. V roce 1978 vytváří první obálku pro The New Yorker, kterých posléze nakreslí téměř stovku. Od úspěchu Malého Mikuláše a od roku 1962, kdy vydal své první album humoristických kreseb (Nic není jednoduché), postupně každý rok vydává novou knihu kresleného humoru. Malý Mikuláš je přeložen do čtyřiceti jazyků, alba kresleného humoru vycházejí ve dvaceti zemích světa. Jeho ženou byla Mette Ivers, s níž má dceru, designérku Ingu Sempé.

Zdroj: www.malymikulas.cz a www.villapelle.cz

Komentáře