Superpotraviny jako příloha. Čím nám mohou prospět?

Superpotraviny jsou hitem dnešní doby a žádný zdravý jídelníček by se bez nich neměl obejít. Pokud už jste navíc všedními přílohami přejedení, budou pro vás tou pravou volbou. Pojďme se blíže podívat na pozitivní účinky některých z nich a říct si, jaká je největší výhoda konzumace takových potravin.

Co je výhodou konzumace vybraných superpotravin
„Výhodou následujících superpotravin je, že většina je vhodná jako příloha a tím nám umožňuje širší a bohatší jídelníček bez toho, abychom o oblíbené přílohy přišli. Na rozdíl od typických těstovin, bílé rýže, brambor či knedlíků jimi navíc nenucenou formou doplníme potřebné vitamíny a minerály, které v Čechách běžně používaných přílohách chybí,“ vysvětluje Jana Thompson, manažerka sortimentu Zdravý svět hypermarketů Globus.

Quinoa neboli merlík čilský pochází až z Inské říše. Inkové věřili, že dodává sílu válečníkům a malým dětem. Obsahuje velké procento vlákniny, čímž urychluje práci střev a zrychluje metabolismus, tedy i spalování tuků. „Quinoa je vysoce proteinová surovina, která fantasticky zasytí,“ udává Jana Thompson. Zároveň je bohatým zdrojem vápníku, hořčíku, vitaminu E a vůbec nejbohatším zdrojem železa. Zpevňuje kosti, pomáhá jejich růstu a snižuje riziko rakoviny. Navíc neobsahuje lepek, proto je vhodná pro celiaky, a díky obsahu kyseliny listové se zavděčí i těhotným ženám. Je k dostání ve třech variantách: bílé, červené a černé. Lze ji využít při přípravě slaných i sladkých pokrmů díky neutrální chuti. GASTROTIP: Quina se hodí jako příloha k dušeným jídlům. „Nejraději ji používám v salátech, protože má lehce oříškovou příchuť. Má několik barevných provedení, takže i krásně dokreslí i vizuální stránku pokrmu,“ doporučuje Jana Thompson.

Bulgur je ve skutečnosti předvařená nalámaná pšenice, tudíž obsahuje lepek. Přesto by se nemělo na tuto superpotravinu zanevřít, je bohatým zdrojem vitaminu A, železa a hořčíku, má pozitivní vliv na nervovou soustavu a zabraňuje kardiovaskulárním onemocněním. Stejně jako quinoa obsahuje vlákninu a pomáhá lepšímu trávení. Jeho příprava je jednoduchá, stačí zalít horkou vodou. Bulgur má příjemnou oříškovou chuť a lze jej využít při přípravě slaného i sladkého jídla. GASTROTIP: Hotový bulgur smíchaný se zeleninou bude výbornou přílohou k masu. A zkusili jste bulgurové placky?

Amarant neboli laskavec, známý již v říši Aztéků, je znovuobjevená superpotravina. Amarant se pyšní největším procentem proteinů a bílkovin ve svém obsahu. Dále obsahuje vápník, hořčík, kyselinou listovou, vhodnou pro těhotné ženy, a skvalen, nenasycený uhlovodík. Ten snižuje riziko rakoviny a bojuje proti vysokému cholesterolu. Amarantová semínka se dají vařit, smažit, dokonce i pražit. GASTROTIP: Jako přílohu k omáčkám stačí amarant uvařit v osolené vodě.

Pohanka je potravina s původem až v dalekých Himalájích. Pohanka na rozdíl od bulguru neobsahuje lepek, je proto vhodná pro celiaky. Tato potravina je bohatým zdrojem minerálních látek, jako je vápník, vláknina, železo, hořčík, fosfor, draslík, měď, mangan a zinek. Taky obsahuje vitamíny B, E a P (rutin). Pozitivně působí na kardiovaskulární a trávicí systém a podporuje regeneraci jater. GASTROTIP: Pohanku stačí uvařit spolu s osmahnutou cibulkou a dochutit bylinkovou solí. Výborná je také zapečená se zeleninou. Pohanka může být i chutnou snídaní. „V sortimentu Zdravého světa máme zajímavé a chutné pohankové musli od Emco – doporučuji vyzkoušet! Nebo i samostatně pohankové lupínky,“ doporučuje Jana Thompson z Globusu.

Jáhly jsou bezlepková superpotravina vzniklá loupáním prosa. Pochází z Asie a jsou bohatým zdrojem minerálních látek, vitamínů B a vlákniny. Významnou roli v jejich obsahu hraje křemík, prvek podporující zdravé zuby, růst vlasů, nehtů a pokožky. Jáhly stejně jako quinoa nebo pohanka neobsahují lepek a jsou vhodné pro celiaky. Jáhly podporují činnost ledvin, bojují proti zánětům a celkové fyzické vyčerpanosti. GASTROTIP: Jste-li knedlíkový tip, vyzkoušejte jáhlové knedlíky. Jáhly jsou vhodné také na přípravu dezertů. „Výborná varianta jsou bio jáhlová směs na kokosové kuličky značky Krispins – přípravu zvládnou i malé děti, takže je vhodně zapojíte do snadné přípravy kuliček, které jsou velmi lahodné,“ radí Thompson.

Černá rýže byla v minulosti zakázána prostému čínskému lidu a konzumovat ji směli jen králové. Je proto známá také jako „zakázaná rýže“. Svou barvu nezískala žádným přibarvováním. Je vysokým zdrojem antioxidantů, minerálů, vitamínů E a B, vlákniny a proteinů. Navíc má silné protizánětlivé účinky, snižuje riziko rakoviny a srdečních chorob. Nejvíce tělu prospěšných látek je v otrubách, svrchní černé vrstvě rýže. GASTROTIP: Hodí se jako ingredience do salátu.

Tyto superpotraviny nejsou pouze módní vlnou, která opadne. Naopak by díky svému složení měly provázet každý jídelníček jedince a zůstat v oblibě další tisíciletí. A kde je zakoupíte? Jistě je seženete ve specializovaných obchodech se zdravou stravou nebo například v hypermarketu Globus v širokém sortimentu Zdravého světa.

Foto: archiv

Komentáře