Auto i k soukromým účelům je oblíbený benefit

Firmy si dnes i kvůli nízké nezaměstnanosti váží svých zaměstnanců více než v minulosti, auto je proto častým zvýhodněním k platu. Někdy si zaměstnanec vybírá vozidlo sám, jindy si nevolí ani barvu.

„Auto představuje jeden z nejoblíbenějších zaměstnaneckých benefitů, jelikož jeho finanční přínos pro zaměstnance je velmi vysoký. Platí to už dlouhou dobu a nelze očekávat, že by se to změnilo,“ říká Tomáš Surka, výkonný ředitel personálně-poradenské společnosti McROY pro střední a východní Evropu.

Na obchodních pozicích jsou v Česku velmi oblíbeným benefitem auta střední a nižší střední třídy. Jasným lídrem mezi poskytovanými vozy je Škoda Octavia. Na vyšších manažerských pozicích hrají prim Škoda Superb a Volkswagen Passat. V top managementech firem je nejčastěji vyhledáván vůz od německého tria Audi, BMW a Mercedes.

V některých případech je auto pro zaměstnance „čistým“ benefitem: Tehdy, když ho pracovník nepotřebuje k výkonu své práce. Naopak obchodní zástupci auto téměř každodenně využívají ke své práci a jako benefit mohou vozidlem jezdit i soukromě.

„Při používání auta k soukromým účelům zpravidla zaměstnanec tyto cesty vykazuje. Zaměstnavatel přitom určuje, kolik zaplatí za jeden ujetý kilometr. Pokrývají se tím náklady na palivo, další výdaje obvykle zaměstnanec se služebním vozem nemívá,“ vysvětluje Tomáš Surka. Využívání služebního vozidla se však také promítá do příjmu zaměstnance, kvůli čemuž se mu zvyšují odvody státu.

V některých firmách si zaměstnanci mohou sami vybírat, jaké auto ve formě benefitu dostanou k dispozici, jinde je tomu naopak.Zaleží na velikosti firmy a na pracovní pozici. Pokud má velká firma na určité pozice jasně daný typ vozu, pak si toho zaměstnanec moc nevybere. Často je kvůli firemnímu brandingu dopředu daná i barva vozu. V menších společnostech nebo na nově vytvořené pozici si zaměstnanec auto vybírá sám,“ uvádí Tomáš Surka, výkonný ředitel společnosti McROY pro střední a východní Evropu.

Ve velkých firmách, kde je auto dané na konkrétní pozici, někdy nechávají při nákupu nových vozidel hlasovat zaměstnance, kteří mohou vybírat z několika připravených variant. U vyšších manažerských pozic je pak běžné, že pracovník dostane stanovený rozpočet a v jeho rámci si vybere auto podle svých priorit.

Komentáře