Co jste možná nevěděli o vodě

Dodržování pravidelného pitného režimu je důležité po celý rok, nejen během letních tropických dní. I když nás v chladnějším počasí více lákají bylinkové čaje, na vodu bychom neměli zanevřít ani v tomto období.

Podzimní boj s viry 
Podzim je obdobím chřipek a rýmy, které trápí mnohé z nás, nejčastěji děti. Až 8 z 10 dětí v předškolním věku v těchto dnech postihnou respirační onemocnění. Denní boj s bakteriemi a viry dává imunitě pořádně zabrat. Přechod z vytopených místností do chladného počasí také našemu zdraví neprospívá. I když se nám zdá, že v chladnějších dnech potřebujeme méně vody, mýlíme se. Pitný režim se musí dodržovat celoročně bez ohledu na roční období. Voda totiž vyplavuje z těla choroboplodné zárodky.

Proč je pro tělo tak potřebná?
Nedostatečný pitný režim může mít za následek například vznik močových kamenů, a to bez ohledu na roční období. Při horečkách přichází díky zvýšenému pocením naše tělo o velké množství vody, proto je nutné pravidelně doplňovat tekutiny, jinak může dojít k dehydrataci organismu. Voda navíc ochlazuje organismus a vyplavuje z těla škodlivé látky. Důležitá je i při celkové detoxikaci organismu a vyplavování toxinů z těla.

Voda protéká celým tělem
Až 2/3 hmotnosti dospělého člověka tvoří voda. U dětí je to více, u seniorů naopak méně. Vodu neztrácíme jen v teplém počasí – pocením, ale i při vylučování moči, stolice a také při dýchání. Voda prochází celým naším tělem a vyplavuje z něj jedy a bakterie. Zda máte dostatek pitného režimu, poznáte i podle barvy moči. Pokud je příliš tmavá a hustá, pijete málo. Zdravá barva moči by měla být světle žlutá, až čirá.

Sport
Mnozí sportovci říkají, že když na ně „něco leze“, zkrátka to vypotí při sportu. Pozor! Pokud už máte oslabenou imunitu, náročná fyzická námaha vám může naopak uškodit. Imunitní systém pracuje naplno a vysoké sportovní nasazení může tělo ještě více oslabit. Co se týká pitného režimu při sportu v období chladnějších dní, je důležité si na něj také dávat pozor. Při sportovní aktivitě a silnější vrstvě oblečení se více potíme a tekutiny je potřeba průběžně doplňovat. Vybírejte si vody s vyšším obsahem ionů, tedy magnézia, sodíku a chloridů, které při tělesné aktivitě ztrácíte. Vybírat můžete i z ochucených vod, ale čtěte pozorně etiketu. Pokud se chcete vyhnout přeslazeným vodám, vyzkoušet můžete například vodu Toma Nádech, která neobsahuje žádný cukr, kalorie ani sladidla. Je obohacená jen o přírodní aromata a trochu bublinek. Vyhýbat byste se měli zejména pití alkoholu a velkému množství kávy, které naopak organismus dehydratují.

Děti
Mezi nejrizikovější skupinu patří malé děti, které si často neuvědomují, že pijí málo. Proto je důležité, aby rodiče své dítě často nutili pít, a to zejména v momentě, kdy jsou nemocné. Látková výměna u dětí probíhá rychleji a pravidelný přísun tekutin je o to důležitější. Starší děti jsou neustále v pohybu a v chladnějším počasí mají více vrstev oblečení. Rychleji se zahřejí, zpotí a tím tak ztrácí tekutiny. Pozor však na výběr pití. Naučte je pít raději pramenité vody a neslazené čaje než sladké nápoje, na kterých si mohou postupně vybudovat závislost. Zvláštní skupinu tvoří kojenci. To, jakou vodu pijí, závisí na přípravě kojenecké výživy. Nejnebezpečnější jsou pro ně dusičnany, které děti do 6 měsíců velmi špatně tolerují. Jejich obsah by neměl překročit 10 mg/l. Vybírejte proto vody určené kojencům. V tomto věku by měli denně přijímat 680 ml tekutin mateřského mléka nebo kojenecké výživy. 

Jaké nápoje zařadit do pitného režimu?
Pro lidský organismus je nejlepší voda přímo z lůna přírody, pokud neobsahuje žádné prvky a sloučeniny a neprošla žádnou chemickou úpravou. Je to „živá“ voda, pramenitá voda z podzemního pramene. Nejčastěji se s ní setkáváme v podobě balených vod. Balené pramenité vody jsou kvalitní a neustále sledované vody z podzemních chráněných zdrojů, které mohou být upravované jen určitým způsobem. „Některé prameny se různě filtrují, zbavují síry, manganu, arzénu či železa a ozařují se (to platí i pro minerální vody), aby se vyhovělo přísným kritériím a limitům stanovujících obsah dusičnanů a organických látek. Zde je opět dobré věnovat pozornost výběru, protože ty skutečně nejkvalitnější přírodní vody jsou „živé“ a nepotřebují vůbec žádnou úpravu,“ poznamenal ředitel výrobního závodu Toma Natura z Teplic nad Metují Pavel Vacek. Pramenité vody můžete pít neustále bez ohledu na věk. Během chladných dní máme chuť nejvíce na čaje. Vybírejte si však raději bylinné, neslazené a pokud už na vás „něco leze“, vyzkoušejte čaj z čerstvého zázvoru, který má vysoký obsah vitaminů, podporuje imunitu, zlepšuje trávení a detoxikuje tělo. Nedoporučuje se černý čaj, který zhušťuje hleny.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“13669″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“427″}}]]

Patero důležitých zajímavostí a informací o vodě
Zamýšleli jste se někdy nad tím, jak moc je voda v našem životě důležitá? Nejen v období sucha a vysokých teplot, jaké jsme zažili letos v srpnu, ale doslova každý den.  Co vůbec o vodě víme?

1. Voda v procentech
Lidské tělo je tvořeno až z 60 % z vody. Při 10% poklesu vody z těla hrozí úpal, halucinace a přehřátí organismu. Při 20% poklesu je zde už smrtelné riziko. Zhruba 40 – 50% vody z těla se vylučuje přes kůži a plíce, 50% močí a 3 – 10% stolicí. Zhruba 20 % vody přijímáme z jídla, zbývajících 80 % z tekutin. Kupříkladu chléb obsahuje 35 %, med 20 %, mléko 87 % a vejce 75 % vody.

2. Váš den by měl začít sklenicí teplé pramenité vody s citronem
Pití teplé vody s citronem po ránu může napomáhat a předcházet různým zdravotním problémům jako jsou bolest hlavy, problémy se srdcem, obezita, zácpa, problémy se srdcem apod. Citrón pomáhá odkyselení žaludku, posiluje imunitu, pomáhá dobrému trávení. Nepijte však vodu studenou, a to nejen ráno, ale ani během jídla. Chlad zpomaluje trávicí proces a ztužuje tuky z mastných jídel, které když zareagují se žaludeční kyselin, tak se rychleji přesouvají do střev. Špatně strávené tuky mají negativní vliv na zdraví. Pokud pijete vodu z kohoutku, nechte ji přes noc odstát, aby z ní vyprchal chlór. Ideálním řešením je pití pramenité vody, která je „živá“ a nezatížená žádnými úpravami. 

3. Proč děti potřebují více vody než dospělí?
Vodu bychom měli pít průběžně a nečekat na pocit žízně. Sucho v ústech, tmavá moč, pocit neklidu, zhoršené soustředění, nervozita, to vše jsou příznaky nedostatku vody. Dospělý člověk by měl denně vypít 20 – 40 ml tekutin na 1 kg váhy, což je přibližně 2 – 3 l denně. Potřeba tekutin je však velmi individuální a je závislá na různých faktorech například zdravotní stav, věk, pohlaví, tělesná aktivita, atd. U dětí jsou ovšem hodnoty jiné. Voda tvoří u těla novorozence až 80% tělesné hmotnosti. Látková přeměna u dítěte probíhá rychleji, o to důležitější je tedy pravidelný přísun tekutin.

4. Většina vody, které pijeme, je nějak upravována
Že je voda z veřejných zdrojů, kterou běžně spotřebováváme k pití a vaření, technologicky a chemicky různě upravována, aby vyhovovala náročných zdravotním a hygienickým normám, asi všichni tušíme. Pro mnohé však může být překvapivá informace, že se nějaká technologická úprava, filtrace či ozařování UV zářením týká i řady balených vod.  A to nejen těch, které jsou nejspíš čerpány z veřejných zdrojů, ale i mnoha minerálek nebo pramenitých vod z podzemních zdrojů.  Důvodem je snaha vyhovět přísným kritériím a limitům stanovujícím obsah dusičnanů a organických látek. Existuje jen málo pramenů, které takové úpravy nepotřebují. Příkladem je např. „živá“ voda Toma Natura z hlubin Adršpašsko-teplických skal, která bez jakékoliv úpravy a z artézského vrtu putuje nerezovým potrubím hluboko pod povrchem země přímo do lahví.

5. Vody si stále nedokážeme vážit
Vody je třeba si mnohem více vážit. V celém západním světě ji bereme jako samozřejmost, stačí přeci otočit kohoutkem. Přitom více než polovina světových řek je znečištěná. Důsledky tohoto znečištění jsou změny chemického složení vody, biologických a fyzikálních vlastností a negativní dopad na lidský organismus. Intenzivní lodní doprava, znečišťování vod a rybolov má za následky vyhynutí ryb. Příkladem může být i vzácný druh čínského říčního delfína, jehož domovem byla Žlutá řeka. Odhaduje se, že se v řece objevil před 20 miliony lety. Dnes ho v řece už jen těžko zahlédnete.

Komentáře