Hudební skladatel a muzikolog Miloš Štědroň uvede sérii přednášek

Skladatel, muzikolog, profesor Masarykovy univerzity a popularizátor hudební historie Miloš Štědroň patří k nejvýraznějším osobnostem českého hudebního života současnosti. Autor známých melodií z Balady pro banditu a hudby k dalším divadelním představením odhalí zájemcům v cyklu svých přednášek v Divadle Bolka Polívky zajímavosti o vzniku žánrů opery a muzikálu, zavzpomíná na tvorbu v divadle Husa na provázku a seznámí je s novodobými pojetími klasických oper. První přednáška z cyklu „Miloš Štědroň uvádí“ s názvem Proč a jak vznikala opera proběhne 26. 2. od 16.30 ve foyer Divadla Bolka Polívky. V ceně vstupenky (100 Kč) je sklenka vína. Studenti mají vstup zdarma. Lístky jsou k dispozici na pokladně Divadla Bolka Polívky nebo v předprodejní síti GoOut.

MILOŠ ŠTĚDROŇ UVÁDÍ CYKLUS PŘEDNÁŠEK V DIVADLE BOLKA POLÍVKY:
Proč a jak vznikala opera – 26. 2. od 16.30
Proč po tridentském koncilu ve druhé polovině 16. století začala postupně vznikat hudebně scénický útvar založený jen na zpěvu a doprovodu nástrojů, zvaný opera? Jak se měnila v průběhu času? Kdy se stala celoevropskou záležitostí? To ukážeme na několika DVD a CD příkladech.

Proč a jak vznikal muzikál – 26. 3. od 16.30
Je muzikál „instantní“ opera nebo jakési zlidovění opery? Je trestem opěře za její pýchu? Kdy vlastně datujeme počátky tohoto žánru? Je muzikál kromě toho, že má jiné a nové látky, jiný způsob zpěvu, větší syntézu slova, zpěvu a tance, než opera také hlavně odlišen prostředím a obecenstvem? O těchto tématech bude pojednávat přednáška věnovaná muzikálu.

Hudba v Divadle Husa na provázku – 16. 4. od 16.30
Pár vzpomínek, písniček i hudebních situací z pohledu Miloše Štědroně, který pro toto divadlo tvořil hudbu. Základní tezí divadla Husa na provázku byla nepravidelná dramaturgie. Byla vždy platná? Nejen o tom se bude hovořit při ukázkách DVD a CD z produkce tohoto divadla.

Nové podoby klasických oper – 22. 5. od 16.30
Od 2. poloviny 20. století jsme svědky výrazného odklonu režisérů od původních východisek klasických oper. Dochází k převodům látek a libret do úplně jiných prostředí a někdy k naprosté proměně významu původního díla. Jak dalece je to oprávněné? Na ukázkách velkých soudobých operních režisérů Carsena, Marthalera, Radoka a dalších se posluchači přednášky dozvědí, zda je vůbec možné vytyčit nějaké hranice…

Prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc. (*9. 2. 1942) je český hudební skladatel, muzikolog a pedagog pocházející z Brna. Narodil se a vyrůstal v neobyčejně kulturním a hudbymilovném prostředí. Vystudoval muzikologii a bohemistiku na Filosofické fakultě University J. E. Purkyně v Brně a současně pracoval jako asistent v hudebně historickém oddělení Moravského muzea a vedl Malé divadlo hudby. Dále pokračoval studiem skladby a hudební teorie na Janáčkově akademii múzických umění. Později se začal uplatňovat jako skladatel. Získal místo na Ústavu hudební vědy Filosofické fakulty UJEP a po úspěšné habilitaci byl na již přejmenované Masarykově univerzitě jmenován profesorem.

Je autorem hudby k mnoha činohrám a filmům, spolupracuje mj. s brněnským Divadlem Husa na provázku a dalšími předními českými a slovenskými divadelními scénami. Komponuje orchestrální, komorní a vokální koncertní skladby a hudbu pro lidové nástroje. V koncertní tvorbě, často inspirované folklorem a hudbou starých období, zvl. gotiky a renesance, se projevila také Štědroňova důvěrná znalost technik Nové hudby z šedesátých let 20. století, jazzu a podobně. Při realizaci scénických hudeb i rozhlasových a jiných nahrávek svých skladeb často působil jako hudební režisér nebo se na nich též podílel jako dirigent či klavírista.

Zdroj: Divadlo Bolka Polívky

Komentáře