Jak se dobře vyspat aneb 6 tipů pro kvalitní spánek

Čím je člověk starší, tím víc si cení dobrého a vydatného spánku. Paradoxně právě s léty přibývají nejrůznější spánkové poruchy. Často večer nemůžeme zabrat, v noci se budíme a někteří jsou již od 4 hodin ráno v tak bdělém stavu, až jsou z toho nešťastní. Jak se dobře vyspat, aniž bychom se museli dopovat léky? Na to jsme se zeptali odborníka na fytoterapii a bylinky, Jiřího Pantůčka ze společnosti TOPVET, která kromě přírodní kosmetiky nabízí i nejrůznější bylinné preparáty.

1. Nepřejídejte se
Na svůj dobrý spánek bychom už měli tak trochu myslet od odpoledne. Po 17 hodině bychom se již neměli přejídat a nejíst žádná tučná jídla. Poslední bychom si měli dát 3 až 4 hodiny před spaním. Také se nedoporučuje pít káva, zelený čaj ani energetické nápoje.

2. U večeře již neřešte práci
Většina lidí dnes přes týden pracuje a o víkendu „žije“. To znamená, že si nosí práci domů a rozebírají ji ještě s partnerem u večeře. „Zkuste se s partnerem domluvit, že pracovní věci už zkrátka večer řešit nebudete. Vyhraďte si na ně čas třeba v sobotu dopoledne, kdy můžete ještě poté vyrazit na kolo či kamkoliv jinam a hlavu si vyvětrat,“ radí Jiří Pantůček z TOPVETu. „Věřte, že to bude efektivní řešení pro oba.“

3. Alkohol s mírou
Někdo jej zakazuje zcela, my si ale myslíme, že jedna sklenička dobrého vína rozhodně večer neuškodí. Ba naopak, naladí tělo i mysl do příjemného uvolnění. Je ovšem potřeba skutečně zůstat u té jedné skleničky.

4. Vyzkoušejte levanduli
Svůj spánek můžete podpořit i vhodnou vůní, ideální je levandule. „Aromaterapie má bohatou tradici a opravdu funguje,“ potvrzuje Jiří Pantůček. „Levanduli si můžete kápnout do aromalampy anebo také přímo na polštář,“ radí. Uvidíte, jak se vám bude krásně usínat. 

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“9923″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“450″}}]]

5. Vytvořte si svůj večerní rituál
Někdo si třeba zapálí svíčku či aromalampu, jiný si dá onu decku vína, další sáhne po knížce. „Vyberte si cokoliv, co vám dělá dobře a uklidňuje vás,“ radí Jiří Pantůček z TOPVETu. „Tělo si na rituál navykne a bude vědět, že už je čas jít do postele.“ Také je dobré chodit spát víceméně ve stejnou hodinu. 

6. Bylinky na dobré spaní
A pokud stále nemůžete usnout, ať děláte, co děláte, určitě nesahejte hned po prášcích. Vhodná směs bylinek může zafungovat úplně stejně, navíc je zdravá a nelze na ni získat závislost. „K navození dobrého a kvalitního spánku se nám osvědčila kombinace meduňky, kozlíku, šišáku, mučenky, chmele a žen-šenu, které jsme zpracovali do praktické formy tobolek,“ doporučuje Jiří Pantůček, který se podílel i na nové receptuře TOPVET určené pro spokojený SPÁNEK. Tobolky jsou podle něj navíc účinnější než bylinky ve formě čaje, který se beztak před spaním nedoporučuje pít, abychom v noci nemuseli chodit na záchod.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“9924″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“450″}}]]

 

Komentáře