Jak se vybírá nový ředitel firmy? Měsíce hledání, příprava prezentací i psychodiagnostika

Výběrové řízení na pozici nejvyššího šéfa firmy s sebou nese řadu odlišností od hledání běžných zaměstnanců. V čem je takový proces jiný?
 
Zásadním úkolem personální agentury při hledání ředitele pro svého zákazníka je seznámení se s firemní kulturou a s úkoly, které nového ředitele čekají. Zakázku většinou zadává představenstvo firmy nebo její majitel. Personální agentuře svěřují hledání nového šéfa někdy také proto, aby se o zvažované změně ve firmě nevědělo.
 
Výběr nejvyššího šéfa firmy bývá mnohdy delší a vícekolový než hledání ostatních pracovníků. Jeho součástí může být například také zpracování byznys plánu ze strany uchazečů. „Kandidáti ve své prezentaci popisují, jakým způsobem se hodlají chopit řízení firmy, jaké plány mají s jejím rozvojem nebo s novými projekty,“ říká Tomáš Surka, výkonný ředitel personálně-poradenské společnosti McROY pro střední a východní Evropu. Své představy prezentují zpravidla majiteli, představenstvu či klíčovým zaměstnancům firmy.
 
Vedle několika pohovorů a vypracování prezentace mívají také zadavatelé obvykle zájem o psychodiagnostiku kandidátů a o ověření referencí z jejich předchozích angažmá.
 
Kdo se vlastně na pozici šéfa firmy hodí? „Řediteli nesmí chybět schopnost navazovat vztahy a správně vyhodnocovat situace. Musí být připraven dělat i nepopulární rozhodnutí. Měl by také umět strhnout lidi pro vytyčený cíl. A v neposlední řadě je žádaná schopnost delegovat úkoly a přiznávat úspěchy svým podřízeným,“ vyjmenovává Tomáš Surka.
 
Ředitel zastává často pozici jakéhosi filtru mezi akcionáři, majiteli nebo představenstvem na jedné straně a řadovými zaměstnanci na straně druhé. Musí umět ustát tlak na výsledky, ale zároveň udržet pozitivní pracovní prostředí. Měl by umět naslouchat a brát do úvahy nové nápady.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“23911″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“436″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Někdy se zdá, že na místo nového ředitele může automaticky nastoupit například nejlepší obchodník firmy. „Ředitel nemusí vždy znát do posledního detailu všechnu problematiku oboru, ve kterém se firma pohybuje. Jeho úkolem je dát dohromady dobrý tým, který se umí doplňovat a dostat z něj to nejlepší,“ uvádí Tomáš Surka, výkonný ředitel personálně-poradenské společnosti McROY pro střední a východní Evropu. Proto na ředitelské posty často přicházejí noví lidé zvenčí, a nepostupují na ně automaticky dlouholetí zaměstnanci.
 
Na ředitele čeká kromě hodně práce také zvláštní odměňování. V některých firmách jsou plat a benefity jasně dané, v jiných pak nastavují podmínky zcela individuálně po domluvě s novým ředitelem. Specifický bývá nábor tak zvaných expatů neboli top zaměstnanců přicházejících ze zahraničí. Aby se v Česku cítili dobře, je pro ně připravený relokační balíček nahrazující náklady se stěhováním, působením v nové lokalitě a může zahrnovat například i školné pro jejich děti v anglických školách a školkách.

Zdroj: McROY Czech

Komentáře