KINO 64 U HRADEB ožije pohybovým představením THE TRIAL

Podzemí legendárního nás osloví kafkovskou tematikou a přesahem do aktuálního dění nejen v Rusku.

Jedinečný mezinárodní divadelní projekt THE TRIAL je založený na souhře šesti performerů inspirovaných oceňovaným ruským režisérem Maximem Didenkem, prózou Franze Kafky a mašinérií soudů v dobách stalinismu i v současném Rusku. Inscenace vzniká v těchto dnech v osobitém prostoru legendárního pražského KINA 64 U HRADEB v Mostecké ulici na Malé Straně. Premiérové a jedinečné uvedení THE TRIAL proběhne 27. a 28. února vždy od 20.00 hodin. Producentem představení je produkční platforma ProFitArt, který se zaměřuje na oblast nezávislého nonverbálního, fyzického a současného tanečního divadla.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“17433″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“575″}}]]

„Kafka je pro mě neuchopitelný, přináší otázky které neumím zodpovědět. Pokaždé, když si myslím, že jsem odpověď našel, zjistím, že ještě ne. Proces jsem si vybral, protože to co se děje dnes všude ve světě je nevyzpytatelné. Jde o mašinérii, se kterou nemůžeme nic dělat, nějakým způsobem je všudypřítomná. Tenhle stroj, kterému říkáme civilizace z nás dělá vězně, proto mě to téma zajímá,” říká režisér Maxim Didenko.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“17434″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“401″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

THE TRIAL osciluje hned mezi několika žánry – šest performerů hledá nový divadelní jazyk propojením současného tance, pohybového divadla s prvky hudebního a dokumentárního divadla. „S Maximem se mi zkouší dobře, protože mám pocit, že mi dává prostor a přijímá to, co dělám. Když hledáme materiál, necítím pocit svázanosti a můžu překonávat své určité strachy, a tak rozvíjím to, co mě baví. Prostor mi přijde kouzelný, nabízí spoustu pohledů, je to takové hraní si. Zároveň to ale má v sobě dost špíny, zimy a takového nepříjemného pocitu. Ale kdybych si měl vybrat rozhodně sem půjdu znovu. Maxim tohle všechno ve zkoušení zohledňuje, vše prohýbá ruku v ruce s prostorem. To se mi na jeho práci líbí, že dokáže přijmout kde je, a to přetvořit skrze nás do obrazu, který předává divákům,” shrnuje spolupráci s Maximem Didenkem performer Martin Šalanda.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“17435″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“599″}}]]

Na vytvoření scény a kostýmů se také podílel jeden ze zakladatelů Divadla AKHE a spolupracující scénograf Divadla Derevo, Pavel Semchenko. Záběr jeho tvorby je velmi široký od instalací, sochařství, filmu, ilustrací až po tanec, režii a herectví. S režisérem Maximem Didenkem spolupracoval již na oceňované inscenaci Idiot v Theatre of Nations v Moskvě, u níž je autorem scénografie a light designu.

Inscenace THE TRIAL je vyvrcholením třífázového tvůrčího procesu. V září 2015 se uskutečnil selektivní workshop, ve druhé fázi během léta 2016 proběhly intenzivní zkoušky, vývoj skriptů a partitur pro performery a work in progress v prostoru legendárního KINA 64 U HRADEB. Třetí fáze soustředěné tvorby se odehrává během těchto dní tamtéž a vyvrcholí jedinečnými uvedeními 27. a 28. února. „THE TRIAL je určen pro každého, kdo žije na téhle planetě, ale hlavně pro ty kteří se nebojí být zodpovědní sami za sebe. Prostor KINA 64 U HRADEB je stále v rekonstrukci, když sem vstupujete musíte podepsat papír, že jdete na vlastní zodpovědnost. Tedy jste-li dostatečně zodpovědní, měli byste přijít. Představení se zkouší v několika jazycích, diváci se tedy nemusí bát, že by nerozuměli, ať už mluví jakkoliv,” zve na premiéry Maxim Didenko.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“17436″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“300″}}]]

THE TRIAL – premiéry 27. a 28. 2. 2017, vždy od 20.00
Režie: Maxim Didenko (RU)
Výprava: Pavel Semchenko (RU)
Kostýmy: Jana Stanulová (CZ)
Hudba: Ivan Kushnir (RU)
Účinkují: Róbert Nižník (CZ/SK), Martin Šalanda (CZ), Marta Sobotková (CZ), Jun Wan Kim (CZ/KR), Nela Kornetová (CZ/NO), Roman Zotov (CZ/RU)
Light design: Mikoláš Holba (CZ)
Projekce: Oleg Michaylov (RU)
Sound design: Andrey Shvestov (RU)
Asistenti režie: Adriana Spišáková (SK), Tereza Černá (CZ)
Producent: ProFitArt
Koproducent: Jsme U Hradeb, z.s.
Za podpory: Magistrát hlavního města Prahy, Státní fond kultury, Česko-německý fond budoucnosti
Partneři: DivadloX10, Institut Intermédií
Předprodej: GoOut
Cena vstupenky: 350 Kč

ProFitArt (producent inscenace The Trial)
Produkční platforma ProFitArt byla založena v roce 2012 Šárkou Pavelkovou a Josefem Neufusem. Zaměření organizace je na oblast nezávislého nonverbálního, fyzického a současného tanečního divadla. Cílem je vedle nových tvůrčích špičkových počinů taktéž dlouhodobá a kontinuální edukační činnost, se zaměřením na nové talenty, široká mezinárodní spolupráce využívající evropské i světové partnerské kulturní sítě i grantové programy.

O režisérovi Maximovi Didenkovi
Petrohradský režisér Maxim Didenko aktivně vyhledává různé experimentální divadelní formy, jako je tanec, pantomima, klauniády, drama – a již od pol. 90. let v nich působí nejenom jako herec, ale i jako režisér. Poté, co dokončil vysokoškolské studium v oboru herectví a divadelní režie (Omská státní univerzita, Petrohradské státní divadlo a akademie umění), zůstal Didenko věrný alternativnímu divadlu. Mezi lety 2004 a 2009 byl členem souboru Derevo (Petrohrad − Drážďany). Od roku 2007 spolupracuje s ruským divadlem AKHE, věnuje se pedagogické činnosti a vlastním divadelním projektům. Jako režisér spolupracuje s producentem Slavou Poluninem. Působí v Rusku, Ukrajině, České republice, Německu a Brazílii. V roce 2014 obdržel cenu Petrohradkého divadla mladým umělcům „The Breakthrough“za Nejlepšího mladého režiséra. V září 2016 získal ocenění „Vyrobeno v Rusku 2016“ v kategorii divadelní režie za inscenaci „Pasternak. My Sister – Life“.

O KINĚ 64 U HRADEB
Legendární KINO 64 U HRADEB bylo prvním nově vybudovaným poválečným kinem v Praze, na svou dobu bylo špičkově vybaveno panoramatickou projekcí a stereofonním zvukem. Zajímavostí je, že kino nebylo postaveno v souladu s tehdejším trendem, tedy s jednotným amfiteátrem hlediště, ale ve stylu předválečných kin s prostorem rozděleným na patro a balkon. Nejslavnější éru KINO 64 U HRADEB zažilo hned po svém otevření v roce 1964, kdy se stalo vyhledávaným premiérovým kinem. Útlum přišel s nástupem multikin v druhé polovině 90. let, tehdy bylo kino prodáno. V roce 2002 navzdory bouřlivým reakcím památkářů a médií kino zaniklo a celý prostor měl být přebudován na podzemní garáže. Ačkoliv se tento plán podařilo zastavit, dílo zkázy dokonaly povodně v roce 2002. Iniciátorem odvážné myšlenky po dvaceti letech znovu oživit KINO 64 U HRADEB byl Jan Čep společně s týmem spolupracovníků. V současné době se na obnově podílí několik subjektů, usilujících o vznik nového polyfunkčního prostoru. Spolek Jsme U Hradeb se věnuje především mapování historie a „paměti“ místa, komunikaci a také komunitnímu rozvoji projektu.

Kontakt:
KINO 64 U HRADEB, Mostecká 273/21, 118 00 Praha 1- Malá Strana

Komentáře