Mléko a mléčné výrobky prospívají kůži i vlasům hlavně během léta

Reklama

Je prokázáno, že až 50 % změn na kůži je ovlivněno nesprávným životním stylem. Zhruba z poloviny máme tedy za stav naší pokožky zodpovědnost. Výzkumy dále dokazují, že pleti, které byste měli především v létě věnovat speciální péči, velmi svědčí konzumace mléka a mléčných výrobků.

Naše tělo si bohužel všechno pamatuje, a pokud něco zanedbáme, vrátí nám to i s úroky. Jestliže například nepřijímáme dostatečné množství vitamínu B6, praskají nám často koutky. Nedostatek zinku v dětském věku může zase způsobit různé ekzémy či lupénku. „V posledních letech výrazně stoupá počet pacientů s atopickým ekzémem. Je prokázáno, že této nepříjemnosti můžeme předcházet, pokud konzumujeme probiotika, antioxidanty a nenasycené mastné kyseliny,“ vysvětluje dermatoložka doc. MUDr. Monika Arenbergerová, Ph.D. v rámci projektu na podporu mléka a mléčných výrobků Bílé plus.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“10015″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“466″}}]]

doc. MUDr. Monika Arenbergerová, Ph.D.

Probiotiky nejen na atopický ekzém
Probiotika jsou živé doplňky stravy, jež pozitivně ovlivňují mikrobiální střevní rovnováhu. „Řada studií dokázala, že zvyšují odolnost našeho organismu. Najdeme je především v zakysaných mléčných výrobcích, jako jsou například jogurty, zákysy, kefíry,“ zmiňuje odbornice z Dermatovenerologické kliniky Fakultní nemocnice Královské Vinohrady. „Výzkumy dokonce prokázaly, že pokud užívají probiotika těhotné a kojící ženy, působí to coby prevence atopického ekzému u jejich dětí.“

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“10023″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“300″}}]]

Proč zrovna probiotika, jak působí na náš organismus, jak zlepšují naší imunitu? „Na základě kontaktu probiotik se střevním epitelem dochází k uvolňování mediátorů (cytokinů) a aktivují se zároveň imunitní buňky. Tyto mediátory, části bakterií a buňky imunitního systému mohou být transportovány krví do ostatních orgánů včetně kůže, kde mohou pozitivně ovlivňovat imunitní odpověď. Jedná se o tzv. bio-indukci,“ objasňuje paní docentka. Probiotika kromě předcházení nebo zmírnění alergických a atopických projevů u dětí zároveň obnovují střevní mikroflóru po užívání antibiotik, mají protinádorový účinek nebo jsou prevencí respiračních onemocnění (nachlazení, chřipky) a infekcí močového ústrojí.

 [[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“10021″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“299″}}]]

Přírodní „mléčná“ kosmetika – na krásu i popáleniny
Mléko a mléčné výrobky jsou skvělé nejen k využití zevnitř organismu, ale i zvnějšku. „Odnepaměti se mléko a syrovátka používají ke koupelím. Představují totiž oblíbené suroviny přírodní kosmetiky. Jsou bohaté na vitamín B, proteiny a minerály. Naši pokožku příjemně zjemňují a zvláčňují, dodají ji lesk a jemnost.“ Další z možností, jak využít produkty z mléka, jsou pleťové masky či vlasové zábaly. „Není nic jednoduššího než smíchat bílý jogurt s trochou medu a žloutkem a aplikovat tuto masku na obličej. Vlasy skvěle vyživíme směsí mléka, žloutku, medu a olivového oleje,“ upřesňuje dermatoložka. A co když se vám někdy spálí obličej od sluníčka? „Vyzkoušejte osvědčený recept jižanských zemí – bílý jogurt bohatý na probiotika. Nejenže chladí, ale posiluje i lokální imunitu kůže a urychluje hojení. Na spáleniny pomáhají i obklady z mléka či potření postiženého místa tvarohem.“

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“10022″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“300″}}]]

Další tipy pro krásnou a zdravou pleť
Co bychom měli kromě konzumace mléka a mléčných výrobků pro naši pokožku ještě udělat?
Aby byla naše kůže zdravá, nesmíme zapomínat na:
• vitamín A (žloutky, mrkev, játra, tuky v mléčných výrobcích a zelené potraviny)
• esenciální mastné kyseliny (mandle, vlašské ořechy, ryby, klíčky)
• zinek (ustřice, mrkev)
• B-vitamíny
• kyselinu listovou
• dostatek neslazených tekutin

Pro krásu naší pokožky doplňujme:
• Karotenoidy (mrkev)
• Lykopen (rajče)
• Izoflavonovidy (sója)
• Vitamín C, E (citrusy)

Čemu bychom se měli raději vyhnout? Volným radikálům! Tedy:
• UV záření
• Alkoholu
• Kouření
• Nedostatku spánku
• Smogu

„Je dokázáno, že kuřák, který se vystavuje denně pravidelně déle než 2 hodiny slunci, má více než jedenáctkrát vyšší riziko vzniku vrásek než nekuřák, jenž pobývá na slunci sporadicky,“ varuje dermatoložka. „Když bychom to shrnuli, mějme na mysli, abychom dodržovali pitný režim a přijímali kvalitní stravu plnou probiotik. Denně jsou doporučovány 2-3 porce mléka či mléčných výrobků,“ uzavírá doc. MUDr. Monika Arenbergerová, Ph.D. v rámci projektu Bílé plus.

Komentáře