Na co si dát pozor v pracovní smlouvě

Pracovní smlouva je nejdůležitější dokument ve vztahu mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, přesto ji občas jako zaměstnanci podceňujeme. Některé sporné otázky z reálné praxe objasňuje Jana Kaplická z pracovního portálu Profesia.cz:

Přecházím na jinou pozici u stejného zaměstnavatele. Potřebuji novou pracovní smlouvu? Co si mám ohlídat?
Změna pracovní pozice se neřeší novou pracovní smlouvou, ale dodatkem k té stávající. Pracovní poměr založený původní pracovní smlouvou trvá, pouze se mění druh práce, případně odměna za vykonanou práci. V dodatku je třeba si ohlídat, aby došlo ke změně jen těch údajů, na kterých se obě strany dopředu domluvily. Měla by být uvedená nová pracovní pozice. Náplň práce bývá podrobně rozvedená v příloze pracovní smlouvy. Při změně pracovní pozice by tedy měla být přidána nová příloha, kde je jasně popsáno, jaké činnosti nová pozice zahrnuje, jaké s ní souvisejí pravomoci a odpovědnost. Dále je třeba v dodatku uvést od kdy je účinný, tedy od kdy se jím musí obě strany řídit.

Měla jsem pracovní smlouvu na dobu určitou, ta uplynula a dále pracuji u zaměstnavatele za stejných finančních podmínek. Mám to nechat být a nepřipomínat se? Nebo zažádat o prodloužení smlouvy na dobu určitou či na dobu neurčitou?
Pracovní smlouva na dobu určitou končí uplynutím doby, avšak podle § 65 odst. 2): „pokračuje-li zaměstnanec po uplynutí sjednané doby s vědomím zaměstnavatele dále v konání prací, platí, že se jedná o pracovní poměr na dobu neurčitou.“ Fakticky to znamená, že následující pracovní den, kdy přišel zaměstnanec do práce a zaměstnavatel ho nechal pracovat, se pracovní poměr na dobu určitou mění na pracovní poměr na dobu neurčitou. Důležitá je zde podmínka „s vědomím zaměstnavatele“, pokud tedy nadřízený pracovník dále přiděluje práci, zaměstnavatel vyplácí mzdu, či jinak ví o tom, že tento zaměstnanec pracuje dále (třeba odpovídá na e-maily), pracovní poměr se mění na dobu neurčitou. Je možné sepsat dodatek upravující tuto část smlouvy, ale není to nutné, pokud se nemění jiné podmínky pracovního vztahu. Všeobecně lze doporučit zaměstnavatele (nadřízeného pracovníka) o této skutečnosti informovat, ale kdy to zaměstnanec udělá, záleží na konkrétní situaci.

Mám pracovní smlouvu na plný úvazek u svého zaměstnavatele. Ráda si ale přivydělám jinde. S kolika dalšími zaměstnavateli mohu mít podepsanou smlouvu či dohodu o provedení práce, případně jaké jsou další limity?
Česká legislativa nijak nelimituje, kolik může mít člověk uzavřených pracovních smluv či dohod konaných mimo pracovní poměr. Je tedy čistě na zaměstnanci, kolik práce je schopný reálně zvládnout a kolik pracovních poměrů si uzavře. Zaměstnanec by si pouze měl ohlídat odpovědnost, která mu z jednotlivých poměrů vzniká, aby při zanedbání nějakých povinností z důvodu nadměrné zátěže, nezpůsobil zaměstnavateli škodu, kterou pak nebude schopen nahradit. Dále by měl mít podepsané Prohlášení k dani z příjmu fyzických osob (tzv. růžový papír) pouze u jednoho zaměstnavatele, aby byly slevy na dani uplatněné pouze jednou.

Zdroj: Profesia.cz

Komentáře