Nešvary hospodských a výčepáků

Češi nechtějí špatně načepované pivo! Bezmála každý druhý kvůli tomu změní hospodu. Nízká pěna, nakyslá chuť a podmírák. To jsou nejčastější nešvary, kterých se hospodští a výčepní na pivu dopouštějí a kvůli kterým se většina Čechů do hospody už nechce vracet. Někteří si kvůli tomu dokonce raději koupí domu pivo lahvové. Aby se kvalita čepovaného piva zlepšila a štamgasti se opět vrátili do hospod, startuje Gambrinus neobvyklý způsob pomoci „svým“ hospodským po názvem „Strážci výčepu“, jehož tváří se stal stand-up komik Karel Hynek.

V České republice je ještě mnoho hospodských, kteří z různých důvodů nepodávají dobré pivo. Říká to čerstvý reprezentativní průzkum napříč všemi pivními značkami, který pro Gambrinus připravila společnost ppm factum research. V posledním roce se více jak polovina lidí setkala se špatně načepovaným pivem a v podstatě každý druhý z nich (46%) odpověděl, že si kvůli této zkušenosti raději našli jinou hospodu. Nespokojenost pivařů však hospodští nejvíce poznají na spropitném. Za pivní nešvary ho totiž nedávají dokonce dvě třetiny (68 %) milovníků piva. 

Správná péče a um výčepního jsou důležité
Pokud se v hospodě poctivě starají o kvalitu piva, správně ho skladují, mají čisté trubky a za pípou pracuje šikovný výčepní, pak je výsledek jasný. Dostanete totiž pivo, které skvěle vypadá a ještě lépe chutná. Pokud ale jeden článek z tohoto řetězce vypadne, můžete dostat pivo nakyslé, unavené, ale třeba i nevábně vonící. „Češi jsou ohledně piva nároční. To je samozřejmě v pořádku, a proto jim chceme dopřát, aby si mohli čepované pivo vychutnat v té nejlepší kvalitě. Už dlouhou dobu víme, že toho docílíme jedině tak, že budeme hospodským, kteří nabízí naše pivo, systematicky pomáhat,“ popisuje sládek Gambrinusu Pavel Zítek.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“10857″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“401″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Z průzkumu společnosti ppm factum také vyplynulo, že tři z deseti pivařů si myslí, že lidé by dali přednost čepovanému pivu před pivem lahvovým, kdyby věděli, že v hospodách dostanou pivo v dobré kondici, které jim bude chutnat. Přilákat lidi zpátky do hospod je také jedním z důvodů, proč Gambrinus přichází s jedinečným projektem „Strážci výčepu“. V návaznosti na dlouhodobé a systematické zjišťování problémů jednotlivých hospod, navštíví v několika příštích měsících speciálně proškolení zástupci pivovaru zhruba dva tisíce předem vytipovaných hospod, kterým nabídnou konkrétní řešení jejich problému.

„Pomocnou ruku podáváme hospodským dlouhodobě, naši odborníci jim ukazují a vysvětlují, co mají zlepšit. Ale jen teorie nestačí a proto nyní přicházíme s konkrétními řešením a skutečnou fyzickou pomocí,“ říká Pavel Zítek. „Cílem je, aby hospodští poznali, že pokud se řídí pravidly, které zaručují kvalitní pivo, pak je zlatý mok skutečně lepší a do hospody přiláká více zákazníků.“ Gambrinus tak hospodským nabídne nejen možnost proškolení obsluhy v jednom z tréninkových center pivovaru, ale hospodám, kde špatně čistí pivní trubky, pomůže se správnou sanitací. Další hospody, kde používají špatný tlačný plyn, zase Gambrinus vybaví tím správným.

Nebojte se ozvat
Pivovar chce mimo jiné i rozpoutat diskuzi o kvalitě čepovaného piva mezi širokou veřejností. A protože jsou názory štamgastů pro Gambrinus důležité, spouští na svém webu novou funkci hodnocení hospod. „Bude to pro nás zpětná vazba, kde jsou lidé spokojení a kde nikoli. Smyslem je, aby nám lidé co nejvíce pomáhali s nápravou nešvarů tak, že nám o nich řeknou. Princip je jednoduchý: Ohodnoť hospodu, když dostane špatné hodnocení, my to tak nenecháme,“ říká Marek Dvořák, marketingový manažer značky Gambrinus.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“10856″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“400″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Marek Dvořák

Důležitým cílem celého projektu je také upozornit pivaře, že pokud nejsou s  pivem spokojení, ať nemlčí. O tom je bude přesvědčovat i tvář celého projektu stand-up komik Karel Hynek z pořadu „Na stojáka“. Z některých jeho návštěv hospod budou natočena videa, v nichž bude ukazovat, co je v podniku dobře a co ne. „Myslím si, že to, jak má vypadat a chutnat dobře načepované pivo, by měl vědět každý. Nejen výčepní, ale i pivaři,“ říká Karel Hynek a dodává, že by se lidé rozhodně neměli stydět se ozvat a špatné pivo vrátit. „Nejsem sládek, odborník, abych přesně odkázal určit, v čem může být pravý důvod, proč pivo není dobré, ale i tak si myslím, že upozorňovat na nedostatky můžu. Prošel jsem školením od toho nejlepšího učitele, Pavla Zítka z Gambrinusu. Takže vím, co je správně.“

Nejčastější nešvary? Podmírák a nízká pěna
Průzkum společnosti ppm factum se také zaměřil právě na to, s jakými pivními nešvary se lidé setkávají v pivnicích nejčastěji. Téměř každému druhému (43 %) se za poslední rok stalo, že mu v hospodě přinesli zvětralé pivo. Pivo s nízkou nebo nekonzistentní pěnou či pěnou plnou bubliny se na stůl dostalo téměř dvěma pětinám pivařů (38%). Dvě třetiny pivařů (66%) si dokonce posteskly, že byly ošizeny podmírákem. Podle pivovarnických odborníků však existují i další chyby, které pivu ubližují a lidé si tak na něm nemohou pochutnat. Je to například čepování do suché zteplalé sklenice, čepování piva z výšky, odkapávání piva z pípy do sklenice a další, které zapříčiňují, že pivo v půllitru nemá říz, chutná zvětrale a jeho pěna je zvadlá nebo naopak moc pění.

Komentáře