Odborník radí: Cholesterol – tichý zabiják

Na náš článek Cholesterol pod kontrolou  se nám sešlo několik dotazů, zeptali jsme se tedy odborníka za vás.

Mám vysoký cholesterol a známá mi poradila užívat doplňky stravy. Mají skutečně efekt na snížení hladiny cholesterolu v krvi? Které vybírat?
V tomto případě je na prvním místě úprava stravy a dostatečný pohyb, pomoci potom mohou i doplňky stravy, jejichž nabídka v lékárnách je velmi široká. Efekt určitě mají, nicméně nejlepší jsou ty, pro udržení normální hladiny cholesterolu přírodní cestou, tedy z přírodních zdrojů. Například výtažek z červené fermentované rýže, zvaný monakolin-K, pomáhá v množství 10 mg denně, snížit syntézu cholesterolu v játrech, a vede tak ke snížení jeho celkové hladiny v krvi. Klíčová je úloha kvasinky Monascus purpureus, která červenou rýži fermentuje a umožňuje tak vznik aktivní složky monakolinu-K. Mletá červená rýže se v Číně používá více jak 800 let a to nejen jako součást tamní kuchyně, ale v tradiční čínské medicíně se s ní můžeme setkat při léčbě kardiovaskulárních onemocnění, již od 16. století.

Co mám dělat, když mi byla zjištěna vysoká hladina cholesterolu v krvi?
V první řadě upravte své stravování. Omezte živočišné potraviny, jako uzeniny, tučné maso, vysokotučné mléčné výrobky (např. smetanu, jogurty či plnotučné mléko). Vyhýbejte se smaženým jídlům a pozor si dejte také na trvanlivé pečivo a sušenky s náplní. Naopak si dopřejte více zeleniny, ovoce, ryb, luštěnin a celozrnných cereálií. Při výběru tuků je volnou číslo jedna olivový nebo řepkový olej. Nebojte se sáhnout po doplňcích stravy a vždy volte ty, pro udržení normální hladiny cholesterolu přírodní cestou, tedy z přírodních zdrojů. Například výtažek z červené fermentované rýže, zvaný monakolin-K, pomáhá v množství 10 mg denně, snížit syntézu cholesterolu v játrech, a vede tak ke snížení jeho celkové hladiny v krvi.

Je pravda, že má pohyb vliv na cholesterol v krvi? Co ho ještě pomáhá snížit?
Pohyb, hlavně ten pravidelný, má skutečně pozitivní vliv na hladinu cholesterolu v krvi. Našemu tělu bychom proto měli věnovat alespoň aktivní půlhodinu denně. Z počátku se může jednat o lehkou pohybovou aktivitu, třeba rychlejší chůzi. Obecně vhodné jsou tzv. aerobní aktivity, jako jízda na kole či běh. S pohybem jde ruku v ruce také zdravá strava. V jídelníčku by mělo být více zeleniny, ovoce, ryb, luštěnin a celozrnných cereálií. Naopak vyhýbat bychom se měli uzeninám, tučnému masu, tučným mléčným výrobkům, smaženým jídlům, ale i trvanlivému pečivu a sušenkám s náplní. Nebojte se sáhnout po doplňcích stravy a vždy volte ty, pro udržení normální hladiny cholesterolu přírodní cestou, tedy z přírodních zdrojů. Například výtažek z červené fermentované rýže, zvaný monakolin-K, pomáhá v množství 10 mg denně, snížit syntézu cholesterolu v játrech, a vede tak ke snížení jeho celkové hladiny v krvi. Na trhu je dostupný například přípravek Arterin.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“17583″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“325″}}]]

Na dotazy nám odpověděl PharmDr. Marek Lžičař z Nemocniční lékárny FN u sv. Anny v Brně

Komentáře