Odborník radí: Jak bojovat proti nejčastějším bolestem zad?

Pobolívá vás za krkem, v kříži, během dne se musíte sem tam protáhnout a ráno se vám špatně vstává z postele? S největší pravděpodobností trpíte civilizační chorobou, která postihuje až 25 % lidí ve věku 30 – 50 let. Se stoupajícím věkem toto číslo navíc rychle narůstá, ušetřeny ale nejsou ani mladší ročníky. Přečtěte si, čím vzniku této bolesti můžete předejít a co si s ní počít, když už vás trápí.

Příčin vzniku bolesti zad je mnoho, stačí, když nebudete stát rovně, když se budete hrbit u počítače nebo třeba když budete nosit těžkou kabelku na rameni. Většinou stačí myslet na to, abychom měli páteř rovnoměrně zatíženou a narovnanou. Na první pohled to vypadá jako jednoduchý úkol, mnoho z nás ale potvrdí, že opak je pravdou. Nedodržování těchto pravidel mívá pak za následek právě bolest zad. Jakmile se bolest stane trvalejší a úmornější, naše kroky obvykle vedou nejdříve k lékárničce. Snažíme se ji utišit analgetiky, která sice v první chvíli zaberou, po čase však jejich efekt vyprchá a bolest je zpět. Nesmíme se totiž soustředit pouze na její bezprostřední potlačení, ale zejména na to, proč nás vlastně ta záda bolí.

Jak na bolavou krční páteř?
Bolest za krkem zná asi každý z nás. Nejčastěji postihuje ty, kteří často sedí u počítače, neustále koukají do telefonu, ale i ty, kdo rádi spí na břiše. Pro nás se jedná o přirozené situace, které nás provázejí každým dnem. Krční páteř je však určena na to, aby hlavu držela vzpřímeně, proto jsou pro ni tyto polohy a pohyby nepřirozené a namáhavé. Na vině může být také nerovnováha jednotlivých skupin svalů krku, kdy je jedna z nich přetěžována a druhá naopak ochablá. Přetěžovaná krční páteř o sobě zpravidla dává vědět postupně. Může se nejdříve začít projevovat jako pocit únavy nebo slabosti šíjového svalstva. Postupně ale tyto pocity sílí natolik, že začnou působit obtíže při jakémkoli pohybu hlavy. Mohou se začít objevovat i pocity nevolnosti a závratě. Pokud se s tím nezačne něco dělat, může dojít až k blokádě krční páteře.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“23899″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“400″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Tipy, jak se protáhnout:
Této bolesti však lze snadno předcházet nejen tím, že se budete snažit vyhýbat situacím, které k ní vedou, ale i pravidelným cvičením. To pomůže se bolesti také zbavit, pokud nás již trápí. Cvičení je dobré zahrnout do pravidelného denního režimu. Všechny cviky je nutné provádět pomalu a vždy jít pouze tak daleko, jak vám vaše tělo dovolí, nikdy nesmíte jít přes bolest. Začněte tím, že si sednete do tureckého sedu s narovnanými zády a hlavu uklánějte na jednu a na druhou stranu. Poté si jednou rukou chytněte spánek na opačné straně těla a nechte hlavu klesnou k rameni. Opakujte na obě strany. S napřímenou hlavou poté otáčejte ze strany na stranu a dbejte na to, aby byla stále v prodloužení páteře. Na závěr proveďte několik polokruhů od ramene k rameni, hlavu stlačte dlaněmi bradou k hrudní kosti a prodýchávejte.

Jak na bolest v kříži?
Bolest v kříži nejčastěji se nejčastěji přihlásí o slovo ve chvíli, kdy přenášíme nebo taháme těžká břemena, nebo pokud stojíme dlouho v předklonu, například při práci na nízko položené pracovní desce. Nejčastěji se tato zátěž projeví druhý den v podobě tupé bolesti v oblasti dolní bederní páteře. Horší variantou je to, kdy se bolest projeví okamžitě a ostře a pokud nám navíc i znemožňuje pohyb. I těmto obtížím lze vhodnou prevencí předcházet. Opět je vhodné dbát na pravidelný pohyb zaměřený na posílení zádového svalstva. Myslete také na to, jakou oporu páteři poskytujete při sezení. Pokud máte sedavé zaměstnání, pořiďte si malý balónek, kterým záda v oblasti beder podepřete. To vám pomůže sedět rovně a ulevit od tlaku na bederní páteř.

Tipy, jak se protáhnout:
Pokud vás dokonce již bolesti spodní části zad trápí, pravidelné cvičení a protahování pro vás bude nutnost. Cvičte v leže, na cvičící podložce a ve všech polohách jděte pouze do mírného tahu, nikdy ne přes bolest. Položte se na záda, pokrčte nohy v kolenou a nechte chodidla položené na podložce. Opatrně kolena spouštějte na jednu stranu, hlavu otáčejte na druhou. Zůstaňte chvíli v poloze, kdy máte kolena na straně a polohu několikrát prodýchejte. Opakujte několikrát na obě dvě strany. Následně natáhněte nohy rovnoběžně se zemí. Přitáhněte jedno koleno k hrudi, chytněte si jej rukama, nadechněte se a s výdechem přibližujte čelo ke koleni. Zcela vydechněte a pomalu vracejte hlavu na podložku. To celé opakujte s každou nohou několikrát. Na závěr položte hlavu zpět na podložku a pokrčte kolena. Zhluboka se nadechněte a poté zcela vydechněte. Během výdechu se snažte přitisknout bedra co nejvíce k podložce, zatněte břišní svaly a snažte se tak vydržet alespoň tři sekundy. Opakujte 5x – 10x.

Základem je dostatek vitamínu B
Mimo špatného držení těla a přetěžování zad může být také na vině nedostatek pohybu, nezdravá strava a s tím spojená nadváha. Svou zásluhu na vzniku bolesti může mít i stres nebo prochladnutí. Pokud se tedy chceme bolesti zad co nejdříve zbavit, musíme kromě správného vykonávání i těch nejběžnějších činností do svého denního režimu zařadit i pravidelný pohyb, vyvážené jídlo a zejména zvýšení příjmu vitamínů skupiny B – B1, B6 a B12. Je proto velmi důležité pravidelně užívat léky obsahující dostatečně vysoké léčivé dávky těchto vitaminů. Nezapomeňte si však pohlídat rozdíl mezi lékem a výživovým doplňkem. Pouze lék obsahuje dostatečně vysoké a výrobcem garantovaném množství vitaminů, které naše tělo potřebuje. Dejte si také pozor na to, jakou bolestí trpíte. MUDr. Hynek Lachmann dodává: “Pokud bolestem předcházel traumatický moment, jestli trvají déle než 3 týdny, nebo pokud se postupně zhoršují, je vhodné vyhledat lékaře. Pozor si také musíme dát pokud bolest vyzařuje do rukou či nohou, je spojena s poruchou močení či defekace, s poruchou hybnosti končetin, pokud se objeví během infekčního onemocnění či pokud intenzita bolestí zcela znemožňuje běžný pohyb.”

Tip redakce:
Efektivní hubnutí jízdou na kolečkových bruslích
Nebaví vás běh nebo ze zdravotních důvodů běhat nemůžete? Vyzkoušejte jízdu na kolečkových bruslích! Hubnete na nich stejně efektivně jako při běhání nebo jízdě na kole. Výhodou je, že jste neustále venku a krásně si při tom pročistíte hlavu na čerstvém vzduchu nebo někde v přírodě. In-line bruslení je velmi komplexní činnost, při které zapojujeme všechny části těla. Nejvíce pracuje dolní část těla, při správné práci paží zapojíme zádové svaly, vzpřimovače páteře a trapézový sval. S chutí do toho!

Regulace tělesné hmotnosti
Jedná se o aerobní pohyb, který mnoho lidí využívá k regulaci tělesné hmotnosti. Samozřejmě velmi záleží, jakým tempem se při bruslení pohybujete. Pokud zvolíte mírné tempo, okolo 10 km/h, spálíte zhruba 350 kalorií, pustíte-li se do toho s větší verou a vaše rychlost vystoupá na 16 km/h, jedná už se o kardio pohyb, při kterém spálíte zhruba 600 kalorií za hodinu.

Kondice a tělesné zdraví
Pohybem na kolečkových bruslích dopřejete vašemu tělu zvyšování fyzické kondice. Velmi blahodárně působí na dýchací a oběhový systém a je doporučován jako prevence civilizačních chorob. Při kondiční formě bruslení se jedná o silově-vytrvalostní aktivitě aerobního charakteru.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“23902″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“482″}}]]

Krásné kolečkové brusle Rollerblade FORMULA 84, cena 2.199 Kč. K dostání ve více barvách v prodejnách Hervis Sports.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“23903″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“411″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Důležité jsou chrániče a helma.

Pohodlné sportovní oblečení značky Benger, která je exklusivně k dostání v prodejnách Hervis Sports nebo na eshopu.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“23904″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“355″}}]]

Funkční tričko Benger, 399 Kč

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“23905″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“384″}}]]

Kraťasy Benger, 799 Kč

Jedlý strom Moringa
Moringa olejodárná bývá označována jako strom věčného života nebo zelený diamant, neboť obsahuje vysoké množství antioxidantů, vitamínů, minerálů a aminokyselin. Tato cizokrajná léčivá rostlina dosahuje výšky 12 metrů, má menší příjemně vonící bílé květy a zpracovává se v podstatě celá od kořenů až po listy. Jejím původním domovem je podhůří Himilájí.  Aby drsné podmínky přežila musí zadržovat vodu a co nejvíce živin. Je známá také pod názvy Horseradish tree – křenový strom, Kelor, Benzolive nebo Drumstick tree – paličkový strom. Její kořeny se někdy používají jako náhražka křenu, proto získala označení “křenový strom”, užití většího množství tohoto “křenu“ však může být jedovaté. Doplněk stravy Moringa Premium  od NATURAL MEDICAMENTS přispívá k normální hladině glukózy v krvi a posiluje lidský organismus. Má vysoký podíl proteinů, které obsahují všech 8 esenciálních aminokyselin. Je zdrojem mnoha minerálů, vitamínů, bílkovin a proteinů. Obsahuje například vitamín A nebo betakaroten, vápník, draslík, železo, antioxidanty a vlákninu. Vhodná pro osoby s náročným povoláním, přemírou stresu a nedostatkem spánku. Doporučuje se také sportovcům, vegetariánům, veganům a seniorům. Balení: 150 tablet – dávka na 30-50 dní. Cena: 349 Kč.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“23906″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“259″}}]]

Zdroj: www.bezbolestizad.cz, foto Hervis Sports a archiv firem

Komentáře