Odborník radí: Jak bojovat proti zapomínání?

Paměť občas zradí každého z nás. Máte to slovo na jazyku, ale ne a ne si na něj vzpomenout. Sedíte na obědě, a najednou volá kolega, že jste měli domluvenou pracovní schůzku. A co teprve ten vyčítavý pohled doprovázený slovy: Vždyť jsme se o tom bavili včera… Jestli se vám ale podobné situace množí a opakují, pak vězte, že by s tím chtělo začít něco dělat. Dokud ještě máte moc svůj mozek a paměť ovlivnit.

Jak posilovat a trénovat jeden z nejdůležitějších orgánů v našem těle, na to jsme se zeptali odborníka na fytoterapii a autora bylinných preparátů TOPVET, Jiřího Pantůčka.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“29775″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“468″}}]]

1. Trénujte mozek
Mozek je potřeba, stejně jako svaly, neustále trénovat. Schopnost regenerace mozkových buněk je nízká, vlivem stárnutí odumírají a spoje mezi nimi se přerušují. Proto je žádoucí tyto spoje neustále obnovovat a „cvičit“. „Choďte nakupovat bez seznamu, učte se nová slovíčka, luštěte křížovky a hlavolamy, naučte se nazpaměť telefonní čísla přátel,“ radí Jiří Pantůček z TOPVETu. 

2. Jezte vaječné žloutky a buráky
Základní stavební látkou spojů mezi nervovými buňkami je cholin. Ten obsahují některé potraviny, takže zlepšit kognitivní funkce mozku můžete i stravou. Cholin ve zvýšené míře najdete ve vaječných žloutcích, játrech, luštěninách či burských oříšcích.

3. Vsaďte na jinan
Jedním z nejúčinnějších přírodních prostředků v boji proti zapomínání je určitě jinan dvoulaločný neboli Ginko biloba. Blahodárné účinky jinanu na mozkovou tkáň byly prokázány i mnoha klinickými studiemi. „Jinan tlumí projevy senility tím, že aktivuje v červených krvinkách enzym, který zlepšuje přenos vzruchů mezi nervovými buňkami,“ říká Jiří Pantůček. „Zároveň přispívá k normální cirkulaci krve v těle, podporuje žilní tonus a elasticitu cév. Můžete jej užívat ve formě tobolek, sirupu i tinktur, záleží na každém, který způsob preferuje. Důležité ale je, aby byl přípravek vyráběn ze standardizovaných extraktů, jen tak může být jeho účinek plnohodnotný,“ upozorňuje fytoterapeut. 

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“29774″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“450″}}]]

4. Žijte aktivně a zdravě
Je to to nejjednodušší, co pro sebe můžete udělat. Ne nadarmo se říká, že zdravá životospráva je základem všeho. I fyzické cvičení má totiž pozitivní vliv na duševní výkonnost, neboť zvyšuje prokrvení mozkové tkáně. Také dbejte na vyváženou skladbu jídelníčku, užívejte kvalitní oleje a omega 3 mastné kyseliny. To vše zpomalí proces stárnutí a nedovolí, aby se rozvinuly zdravotní problémy.   

5. Odpočívejte
Nezapomeňte také odpočívat a naučit se mozek občas i vypínat. Ono totiž zapomínání je vlastně i jakousi obranou mozku vůči nezměrnému množství informací a podnětů, které se na něj během dne řítí. Pravidelně si doma udělejte čas jen pro sebe – zapalte si svíčku, pusťte příjemnou hudbu a relaxujte. Nebo zkuste jógu, která učí vyprázdnit mysl a věnovat se jen přítomnému okamžiku. A samozřejmě věnujte dostatek času i ozdravujícímu spánku.

6. Navštivte lékaře
Pokud máte pocit, že vaše zapomínání již začíná být za hranicí humorných situací a skutečně vám komplikuje život, běžte k lékaři. Zvlášť pokud máte v rodině genetické zatížení Alzheimerovou nemocí. „Člověk by se měl naučit sledovat signály svého těla a reagovat na ně,“ radí fytoterapeut Jiří Pantůček. „Pokud začnete s nemocí bojovat včas, její projevy se dají mírnit.“

Zdroj: www.topvet.cz

Komentáře