Odborník radí: Jak se zbavit stresu, jak nepodlehnout nejistotě a jak se soustředit?

Zeptali jste se nás na tři důležité věci: Jak se zbavit stresu, jak nepodlehnout nejistotě a jak se soustředit? Tipy, jak na to nás zodpověděla Mgr. Alžběta Protivanská.

1. Jak se zbavit stresu?
Už bylo dost rad, které si jednou přečtete, a tím to skončí. Vy víte, že ze stresu nemůžete spát, špatně jíte a jste protivní. Existuje totiž jeden konkrétní důvod, kterým si my sami sobě stres činíme větším a často úplně nesnesitelným. Nutíme svoji hlavu, aby dělala něco jiného, než tělo. Jakmile se věnujeme jedné činnosti a u toho přemýšlíme o jiné, náš mozek neví kudy kam. Vidí něco před sebou a reaguje na to. Druhá věc se odehrává v myšlenkách a na tu taky reaguje. Nemůže jinak než posílat tělu všechny tyhle signály. A tak se největší část příčin stresu odehrává v naší hlavě.

Velké části stresu se zbavíte, když se budete důsledně zabývat vždycky jednou věcí. Od vaření, přes práci až po odpočinek. Když už něco děláte, dělejte to celým tělem, srdcem i hlavou. Uvidíte, jak velký rozdíl to bude.

2. Tři kroky, jak nepodlehnout nejistotě
Prvním krokem je chvilka pozorování toho, co váš mozek vlastně vytváří. Je to katastrofický scénář, který končí totálním debaklem? Nebo je to spíš série pochyb o sobě a svojí hodnotě? Jsou to spíš obrázky selhání nebo pocit, jako by vás komandoval vnitřní kritik? Na chvilku se posaďte a jen to pozorujte.

Druhý krok po tom, co jste to identifikovali, je hodit to na papír. Všechny myšlenky, obrazy, pocity, které vás k tomu napadají. Už jenom tohle by vám mělo hodně ulevit. Je to tak proto, že náš mozek je vyrobený na to, aby myšlenky produkoval, ne aby je ukládal.

Třetí krok je podívat se na to, co vzniklo na papíře a vymotat se z toho. Vzít ten katastrofický scénář a dopsat ho až do konce. Každá situace v životě nakonec skončí a není důvod, proč byste měli reálně zamrznout zrovna ve chvíli, kdy se něco pokazí. S vnitřním kritikem se normálně pohádejte. Zpochybněte, co říká, a vzpomeňte si, že jste přece něco podobného už dříve zvládli.

3. Jak se začít soustředit
Tady jsou čtyři způsoby, jak se konečně začít soustředit na to, na co potřebujete:

První tip – rozdělit si úkol na malinkaté krůčky. Rozdělte si práci na tak malé kousky, že se bude zdát až směšně snadné některý z nich splnit. Měl by být maximálně na pár minut. Budete mít pocit, že se hýbete z místa, zůstává za vámi úspěšně odvedená práce a ještě k tomu budete vždycky vědět, že na daný úkol stačíte a za chvíli bude po něm. Vaše pozornost se výrazně zlepší.

Druhý – ukliďte si kolem sebe. Tak, jak to vypadá kolem vás, tak to vypadá i ve vaší hlavě.

Další trik? Prsty u nohou. Jestli ztrácíte pozornost, když mluvíte s lidmi nebo vám úplně vypadne nit, když máte něco prezentovat, koukněte se, jak se mají vaše prsty u nohou! Vrátí vám to myšlenky do těla a donutí vás to projet celým tělem, než se dostanete k prstům. Zastaví to splašené myšlení a vám to dá pocit, že máte zase situaci pod kontrolou.

Čtvrtý a nejdůležitější způsob, jak zapracovat na své koncentraci je postarat se o sebe. Vstaňte od stolu minimálně každých devadesát minut, pijte hodně vody a čas od času se protáhněte!

 

Mgr. Alžběta Protivanská – Psycholog a psychoterapeut, průvodkyně ke svobodné duši
Alžběta Protivanská je psycholog a psychoterapeut, tituluje se jako průvodce ke svobodné duši. Sama zažila, jaké je naplňovat cíle někoho jiného, téměř vyhořet a ztratit sama sebe. Vydala se proto na cestu lemovanou hypnoterapií, meditací i zkoumáním hranic lidského vědomí. Rozhodla se, že najde štěstí, které už neodejde. Ve své praxi psychoterapeuta pomáhá lidem objevit svůj vnitřní kompas, aby mohli žít život podle vlastních představ.

• Vystudovala jednooborovou psychologii na Pražské vysoké škole psychosociálních studií v Praze.
• Ve stejné době prošla komplexním psychoterapeutickým vzděláním v psychodynamickém směru.
• Dokončila jsem taktéž výcvik v krizové intervenci tváří v tvář a po telefonu.
• Absolvovala jsem několik seminářů se zaměřením na psychosomatiku a zvládání náročných životních situací.
• Se svými klienty se nejvíce zabývá aktuální situací společně se vzorci myšlení a chování, které často nevědomě opakujeme, i když už nám nejsou užitečné.
• Své dosavadní zkušenosti získala během dvou let práce v Psychiatrické nemocnici Bohnice na pozici klinického psychologa v preatestační přípravě.
• Poté jsem začala poskytovat individuální psychoterapii v ambulanci Modrý dům.
• Ve své práci kombinuje přístupy klasické psychoterapie, psychologického poradenství a psychospirituálního vedení.
• Sama se zabývá meditací, vědomím a hledáním principů, díky kterým můžeme žít život, který je opravdu náš.

Komentáře