Odborník radí: Jak v létě bezpečně sportovat?

Reklama

Výběr ideálních letních sportů je do jisté míry otázkou preferencí každého člověka. Kloubům obecně prospívá pravidelná pohybová aktivita. Při problémech s bolestmi kloubů je vhodné například plavání a cvičení ve vodě, protože se snižuje zátěž vyvíjená na klouby. Vhodná je také pravidelná chůze po měkkém terénu, například na lesních cestách.

Dejte u dětí při sportu pozor na špatné zatěžování těla
Je ale důležité, aby při sportu či sportovnímu tréningu nebyly nerovnoměrně zatěžovány klouby a páteř. Při náročných pohybových aktivitách pak dětem hrozí i riziko úrazů například v podobě vyvrknutí kotníku.

Pozor na jednostranný trénink
Problémy s pohybovým aparátem u dětí mohou pramenit z přetěžování, například během sportovního tréningu, kdy je jednostranně zatěžována pouze určitá část těla. „Jednostranný trénink je pro děti nevhodný, vznikají při něm svalové disbalance a špatné pohybové stereotypy. Zjednodušeně řečeno, svaly jsou ve vzájemné nerovnováze, některé z nich mohou být oslabené a jiné naopak přetížené. Výsledkem je, že jsou pak nerovnoměrně zatěžovány klouby a páteř,“ upozorňuje primářka a ředitelka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí Michaela Tomanová. V případě, že již u dítěte svalová nerovnováha vznikla, například i v souvislosti s vývojovými změnami, je podle primářky pokračování v jednostranném tréningu velmi nebezpečné. „Mnohem vhodnější je problémy s pohybovým ústrojím řešit pomocí odborné rehabilitace. Nabízí se například cvičení pomocí speciální metody INFINITY, která je díky jednoduchosti a možnosti variací vhodná i pro děti. Cvičení probíhá nejdříve jako nácvik s fyzioterapeutem a po zvládnutí metody je možné ji aktivně cvičit doma.“

Nepříjemné úrazy
Čas od času si bohužel děti přivodí během sportovních aktivit úraz. „Například v případě vyvrtnutého kotníku, kdy dochází k lehkému poškození vazivových tkání i otoku, je možná speciální rehabilitace již v počáteční fázi úrazu. U větších poškození vazivových a kostních tkání je většinou nejdříve nutný klid 4 – 6 týdnů, než může dětský pacient začít naplno rehabilitovat. Vhodnost terapie a rehabilitace by měl vždy posoudit odborný lékař,“ říká primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí.

Vhodná rehabilitace pro děti
S novou rehabilitační metodou INFINITY mohou děti po úraze rehabilitovat prakticky ihned. Umožňuje totiž cvičení v představě či v mikropohybu, což je pohyb v milimetrech. „Cvičení v představě pomáhá udržovat svalový tonus a pohybový program, na který bylo tělo zvyklé. Cvičení v „mikropohybu“ navíc stabilizuje a lépe hojí například i vyvrtnutý kotník,“ uzavírá lékařka Michaela Tomanová, která je zároveň autorkou metody INFINITY.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“21031″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“398″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Pozor na letní úrazy kloubů
Úrazy kloubů mohou být buď méně vážné, kdy stačí kloub zpevnit použitím obinadla, anebo vážné, které jsou spojeny s výraznou bolestí, otokem a hematomem a omezením hybnosti zraněného kloubu. Jako první pro zmírnění otoku kloub ledujte, nohu si položte nad úroveň kyčle, a postižené místo stabilizujte obinadlem. „Nohu především nezatěžujte, a co nejdříve vyhledejte pomoc lékaře. Následná léčba se liší dle typu a rozsahu poranění kloubu. Záleží, zda se jedná o mikrotraumata, nebo už o malé natržení či dokonce úplné poškození kloubních pouzder, vazů, šlach eventuálně úponů a svalů. Pokud se jedná pouze o mikrotraumata, terapie s naší metodou INFINITY je možná ihned, díky cvičení v mikropohybu či v pouhé představě. To pomáhá kloub stabilizovat, udržovat správný svalový tonus a pohybový program, na který bylo tělo zvyklé,“ říká MUDr. Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí. U větších strukturálních poškození je nutný nejdříve klid 4 – 6 týdnů, než může pacient začít naplno zatěžovat.

Nevhodné letní sporty
„V případě potíží s bolestmi zad či kloubů bych doporučila vyhýbat se sportům, které jsou spojeny s vyšší a nárazovou zátěží (například při rychlém a náhlém pohybu, jako je třeba tenis, ale i golf). A také aktivitám, při nichž dlouhodobě zatěžujeme pohybový aparát (například dlouhodobý běh). Dále byste se měli vyhýbat sportům, u kterých si nemůžete zvolit vlastní tempo a také těm, u kterých hrozí vyšší míra rizika úrazu či pádu, jako volejbal nebo fotbal,“ dodává MUDr. Michaela Tomanová. Vyhýbat bychom se také měli všem dalším kontaktním a bojovým sportům.

Pohyb u lidí 60+
Letní měsíce ke sportovním aktivitám a pohybovým činnostem přímo vybízejí. Vždy však záleží na případných zdravotních problémech, kondici a trénovanosti konkrétního jedince. Obecně, pokud chtějí starší lidé udělat něco pro své zdraví a s pohybem jako takovým teprve v létě začínají, je ideální začít nejprve chůzí, popřípadě jízdou na kole či plaváním. Předem je potřeba vazivové tkáně a svaly na výraznější zátěž důkladně připravit. Důležité je také vyvarovat se zvýšené fyzické námaze v době, kdy jsou denní teploty nejvyšší. Vyrazit na procházku nebo třeba na kolo je nejlepší hned ráno, nebo pak až k večeru, když už teploty zase klesají, abychom zbytečně nezatěžovali svůj kardiovaskulární systém.

Zdroj: Rehabilitační ústav Brandýs nad Orlicí

Komentáře