Odborník radí: Jaké jsou nejčastější příčiny nespavosti?

Poruchami spánku trpí velká část populace, průzkumy uvádí, že potíže pociťuje téměř každý druhý, vážnější problémy má zhruba 10 % z nich. Nespavost a poruchy spánku tak patří k druhému nejběžnějšímu zdravotnímu problému hned po nachlazení. Kvalita odpočinku je přitom zásadní pro naší psychickou i fyzickou rovnováhu. Zmírnit nespavost lze vyvarováním se rizikových faktorů. Jakub Šoufek ze společnosti Johann Malle a fyzioterapeut René Kacián poukazují na největší chyby, kterých se lidé dopouští před usínáním.

Rušivé prostředí
Uléhání v prostředí s rušivými zvuky je velmi častým důvodem potíží s usínáním. Na vině může být zvuk tikajících hodin či budíku, ale také oznámení z chytrých telefonů či jiné elektroniky. Rušivým elementem může být také chrápající partner nebo hluk z ulice. Stejně tak může být problém s nezvyklými pachy, přílišným horkem či naopak zimou v místnosti na spaní.

Nevyhovující lůžkoviny či postel
„Velmi častým problémem ovlivňujícím kvalitu spánku i usínání je samotná postel. Příčinou může být nestabilita postele (tzv. rozvrzanost lůžka), opotřebovaný rošt (chybí některé lamely apod.), nejčastějším viníkem je však matrace, problémem bývá její nevhodná tuhost nebo přílišné opotřebení, kdy je v některých místech již proleželá. Usínání ale může bránit i „obyčejný“ polštář, který je příliš vysoký nebo nízký,“ upozorňuje Jakub Šoufek z Johann Malle.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“20198″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“599″}}]]

Těžké večeře, kofein a alkohol
Že není zdravé přecpávat se na noc těžkými jídly, není žádná novinka. Ale že byste si měli hlídat jídlo a nápoje, které jíte a vypijete již od odpoledne, vás možná překvapí. Taková káva s dortíkem po pozdním obědě už může být příčinou neklidné noci. Odpoledne se nedoporučuje pít ani jiné kofeinové či energetické nápoje, pokud trpíte nespavostí. „Večeře by pak měla být ideálně lehčí, a přestože se nedoporučuje před spaním cvičit, krátká procházka po večeři klidnějšímu spánku prospět může,“ radí fyzioterapeut René Kacián.

Stres
Příliš stresu před spaním je častou příčinou nespavosti. Pokud se před spánkem nedokážete zklidnit a přestat myslet na pracovní či jiné povinnosti, mozek nevypne a nedovolí vám usnout. Pomoci může například četba před spaním nebo krátká procházka, která vás přivede na jiné myšlenky.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“20199″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“399″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Zvýšená aktivita či sportování
„Přestože je sport bezesporu zdravý a kvalitnějšímu spánku může být velmi prospěšný, měli byste se vyvarovat zvýšené aktivitě či sportování ve večerních hodinách, pokud trpíte problémy s usínáním. Tělo se nedokáže dostatečně zklidnit a doba usínání se proto může výrazně prodloužit. Doporučuje se proto vyvarovat přílišné aktivitě alespoň 5 hodin před spaním,“ říká fyzioterapeut René Kacián.

Narušování rytmu spánku
Dejte si pozor na narušování spánkového rytmu. „Pravidelný režim vstávání a usínání je pro tělo vždy prospěšnější. Problém může nastávat také kvůli pospávání během dne nebo při pobývání v posteli v době, kdy normálně nespíte,“ uzavírá Jakub Šoufek z Johann Malle.

Spíte ve tmě?
Přestože většina z nás spí právě v noci, kdy je tma, paradoxně často ve tmě neusíná. Stačí zapnutá televize, svítící telefon v ruce, rozsvícená lampička nebo pouliční osvětlení svítící až do ložnice, to vše má negativní dopad na naše zdraví a psychiku při usínání. Mozek ve tmě dostává signál, že je čas spánku a regenerace, pokud jej šidíme třeba jen tlumeným osvětlením, má to na náš odpočinek negativní vliv. Během noci se totiž v těle zvyšuje hladina hormonu melatonin, který je potřebný pro hluboký spánek a ten se tvoří pouze pokud spíme v naprosté tmě, jeho hladina pak přirozeně klesá s rozedníváním. Pokud má tělo světlo i během noci, neproběhne tento regenerační proces úplně a ráno se můžeme probouzet špatně naladěni nebo dokonce s migrénou.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“20195″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“400″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Tma ovlivňuje kvalitu spánku
„Odpočinek ve tmě má zásadní vliv nejen na naši psychiku, zdraví, ale také krásu. Pokud si tělo během noci řádně neodpočine, může se to projevit unavenou pletí, tloustnutím, podrážděností, sníženou odolností vůči stresu a dokonce může časem vyvolat i deprese,“ říká Jakub Šoufek z Johann Malle. Pokud je tělo během noci dlouhodobě vystaveno světlu, a tím nedostatečnému odpočinku, může to vyvolat chronickou nespavost, poruchy imunity, předčasné stárnutí, ale i závažná onemocnění. Ideální je proto zhruba hodinu před spaním zhasnout či ztlumit všechna světla a neusínat při puštěné televizi ani rozsvícené lampičce. Důležitá je také délka spánku, která by měla být asi sedm a půl hodiny. „Kromě naprosté tmy je také důležitá kvalita samotné postele, matrace, ale i polštáře v ložnici. Někdy totiž pro dostatečný odpočinek tma nestačí a na vině může být proleželá matrace nebo nevhodně zvolené materiály,“ shrnuje Jakub Šoufek z Johann Malle.

Tmou lze také léčit
Jedná se o speciální terapii, vycházející z tradice praktikované mnichy v Tibetu. Terapie je založena na absenci smyslových podnětů z vnějšího prostředí. Pacient je uzavřen do temné místnosti bez světla, kde si musí uvědomovat sám sebe. Terapie pomáhá jako prevence civilizačních nemocí, především v případě onkologických onemocnění a při poruchách metabolismu. Vhodná je také u syndromu vyhoření nebo při únavovém syndromu.

Tip redakce:
Svrchní podložka Johann Malle Nobles je matrace se sníženou výškou 5, 8 či 11 cm, která se používá v kombinaci se všemi typy matrací. Hlavní předností svrchní podložky je zkvalitnění spánku a prodloužení životnosti stávající matrace. Obsahuje jádro z čistě přírodních materiálů jako jsou koňské žíně a vrstvy mykané 100% bavlny. Tyto materiály propůjčují podložce perfektní termoregulační schopnosti, dobře odvádí vlhkost a vynikají dlouhou životností – při prvních známkách sléhávání ji stačí naklepat, čímž se přírodní materiály „nadechnou“, vrátí do původního stavu a obnoví se jejich funkčnost i komfort. Svrchní podložka chrání matraci před opotřebením a zároveň se lépe přizpůsobuje tvaru těla, proto zlepšuje komfort spaní. Její výhodou je také propojení oddělených matrací na dvojlůžku, které poskytují při spaní daleko lepší oporu než matrace vcelku, a to díky zpevněným okrajům. K dostání od 8 900 Kč.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“20196″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“332″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Johann Malle Ursa
Tajemství kontinentálních postelí Ursa se skrývá především v jejich propracované konstrukci, která se velmi liší od postelí klasických. Nejdůležitější z celé konstrukce je její rám s tzv. box-springovou základnou. Tato konstrukční vymoženost je hlavním faktorem odlišujícím kontinentální postele od klasických postelí s roštem. Do rámu jsou místo roštu umístěné boxy se speciálními pohyblivými pružinami, které zaručují dnu postele pod samotnou matrací dokonalý komfort poddajnosti a přesnou práci s hmotností i správným protitlakem k ležící osobě. Box-springovou základnu doplňuje vysoká matrace s taštičkovými pružinami a celý komplet završuje topper. Vše je vyráběno z p řírodních materiálů.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“20197″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“400″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Kontinentální postele Ursa jsou vlajkovou lodí společnosti Johann Malle a nabízí řadu individuálních variant zpracování, především u čela postele, ale i dalších doplňků. Celá postel, včetně matrace i topperu, může být potažena speciální pevnou látkou s pečetí Johann Malle v barvách slonové kosti, odstínech šedé, skořicové či vanilkové. Vzhledem k české ruční výrobě ale lze postel přizpůsobit také přímo na míru zákazníkovi, včetně rozměrů i specifického výběru jiných potahových látek či kůže. Postel může být doplněna vysokým čalouněným čelem či masivním rámem včetně čela z masivu. K posteli jsou vyráběny také designové doplňky ve stejném barevném či materiálovém provedení jako jsou lavice, noční stolky a komody.

Zdroj: www.johann-malle.cz

Komentáře