Pět tipů proti podzimním chmurám

Trápí vás podzimní špatná nálada, nebo dokonce deprese? Tady je pět tipů, jak na ně! Podzim je jednoznačně tu a s ním sychravo, vlezlo, zima a brzy tma. Čím méně je slunečního svitu, tím méně je člověk stimulován UV zářením a tím rychleji klesá fyziologická produkce melaninu, hormonu dobré nálady. Když se k tomu přidá ještě nějaký ten stres v práci či doma, nebo dokonce genetická dispozice, můžete propadnout nejenom špatným náladám, ale i depresím. Jak se proti tomu dá bojovat? Tipy jsme pro vás připravili s odborníkem na fytoterapii a bylinky Jiřím Pantůčkem ze společnosti TOPVET, která kromě přírodní kosmetiky nabízí i nejrůznější bylinné preparáty.

1) Neškoďte si sami
Snažte se vyhýbat škodlivinám, kterých je dnes všude plno. Těžko se asi odstěhujete na samotu, abyste dýchali jen čistý vzduch, důležité je ale třeba přestat kouřit a  hodně můžete ovlivnit i stravou. Výrazně omezte příjem cukru, mouky a soli. Jídlo je pro nás často berličkou, špatnou náladu nebo smutek mnohdy prostě „zajídáme“. Ale pozor na radikální rozhodnutí! Jídelníček měňte postupně, žádné „od zítřka bude všechno jinak“. Jděte schod za schodem, nejdříve zkuste vyřadit třeba bílé pečivo, následně omezte sladké, přidejte ovoce a zeleninu, zkuste méně solit. Změnám tak snadněji přivyknete a nebude hrozit, že se vrátíte k původnímu způsobu života.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12545″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“468″}}]]

Jiří Pantůček

2) Pozor na alkohol
Alkohol sice přináší chvilkový pocit radosti či zapomnění, ale co následná deprese při kocovině? „Přiznejme si, že alkohol vlastně nikomu nechutná. Nejdřív se do pití tak trochu nutíme, „hodíme do sebe panáka“ a dostaví se ten příjemný stav opilosti. Jedná se ale pouze o krátkodobou euforii, alkohol vytvoří rychlý nadbytek endorfinů, které nám ale později chybí – nastane dlouhodobý útlum, bolesti hlavy, žaludku a často padají i věty typu „nechte mě umřít“. To asi není to, co bychom zrovna chtěli,“ varuje Jiří Pantůček.

3) Pohyb, sex a čokoláda
Dělejte to, co máte rádi! Baví vás procházky, vyrazte ven, i když prší, jděte si zacvičit, třeba do fitka, kde hraje dobrá muzika, skvělá je i jóga. Anebo naopak skočte s partnerem do postele, sex uvolňuje obrovské množství endorfinů. A pak si s klidem rozdělejte čokoládu, i ta k dobré náladě přispívá. Ale pozor, musí se jednat o čokoládu kvalitní, jež obsahuje vysoké procento kakaa a naopak co nejméně cukru!

4) Bylinky místo psychofarmak
Vsaďte na bylinky, které dokážou stres a depresivní stavy redukovat. Farmaceutické produkty mohou totiž být i cestou do pekel, začátkem kolotoče antidepresiva – psycholog – utlumení vašeho vnímání – vyšší dávky léků. To vše na syntetickém podkladě. Je to trend doby, rychlý účinek vykoupený obrovskou zátěží organismu. Tělo totiž časem přestane samo produkovat přirozené hormony štěstí, a když vysadíme léky, jsme ještě níž, než jsme byli na začátku léčby. Místo psychofarmak nasaďte bylinky. Například směs Deprese od TOPVETU. Kombinace bylin, jako je šišák bajkalský, třezalka, lékořice a jinan dvoulaločný, vám pomůže špatné nálady snáze zvládnout a překonat. Navíc bylinné preparáty, na rozdíl od antidepresiv, můžete nasadit i vysadit, kdy chcete, a nemají vedlejší účinky.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12546″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“450″}}]]

5) Pozor na pojmy
Deprese je módní slovo. „Ne každá, byť dlouhodobá špatná nálada či smutek ale musejí být depresí. Deprese je pocit skutečně nepopsatelné prázdnoty, city a emoce nepřicházejí, ani když se s vámi jde pomazlit vlastní dítě. Nemáte sílu vstát z postele, prospali a proleželi byste celý den, nemáte sílu vstát. Ne jeden den, ale den za dnem,“ popisuje příznaky Jiří Pantůček. V tomto případě je už skutečně nutné vyhledat odbornou pomoc.

Zdroj: www.topvet.cz

Komentáře