Podzimní knižní novinky

Chladnější dny jsou ve znamení skvělých knižních novinek. Přinášíme vám aktuální přehled 28 knih a tip na unikátní sběratelskou knihu Proměny od France Kafky …

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12602″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“354″}}]]

John Julius Norwich a kol.: MĚSTA, KTERÁ UTVÁŘELA STAROVĚKÝ SVĚT 
Babylón, Memfis, Trója, Jeruzalém, Atény, Pompeje, Kartágo… měst, která se nesmazatelně zapsala do dějin lidstva, je dlouhá řada a každé z nich má svůj jedinečný příběh a charakter. V knize, k níž britský historik, spisovatel a dokumentarista John Julius Norwich přizval třicítku renomovaných archeologů a odborníků na starověké dějiny, je představeno celkem čtyřicet měst. Geografický záběr bohatě ilustrované knihy sahá od Blízkého východu – Egypta a Mezopotámie – až po Střední a Jižní Ameriku. V prvním a nejrozsáhlejším oddílu věnovanému Blízkému východu najdeme sumerská centra Uruk a Ur, chetitskou Chattušu, asyrské Ninive či perskou Persepoli. Afriku zastupují kromě měst Starého Egypta (Théby, Amarna) núbijské Meroe, etiopský Aksúm či římská Leptis Magna, Evropu Knóssos, Mykény, Pompeje či Trevír, Asii indická města jako Mohendžodaro a Pátaliputra a čínský Sien-jang. Závěrečný oddíl představí města obou Amerik, např. monumentální Teotihuacan či mayská města dlouho ukrytá v pralesích – Tikal a Palenque. Aktuálnost publikace je dnes o to větší, že v nedávné době byla některá z uvedených měst poničena vinou válečných konfliktů a náboženského extremismu, jiným podobný osud hrozí. Vydává Vyšehrad, počet stran 240, Cena 598,- Kč                                                                                    

Znamenitý britský popularizátor historie John Julius Norwich (* 1929) je autorem proslulých publikací věnovaných např. Byzanci a Středomoří, anglické architektuře, Shakespearovi a jeho době či dějinám papežství. Syn konzervativního politika a spisovatele Duffa Coopera sloužil v britském námořnictvu, po studiu na Oxfordu působil v diplomatických službách v Jugoslávii a v Libanonu. V roce 1964 diplomacii opustil a rozhodl se věnovat psaní. Intenzivně spolupracoval s televizí a rozhlasem – napsal a uváděl kolem 30 historických dokumentů, několik let s úspěchem moderoval vědomostní soutěž BBC My word! Norwich se již dlouhodobě angažuje v řadě charitativních projektů, mj. je čestným předsedou britské nevládní organizace na ochranu kulturního dědictví (WMF Britain).

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12603″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“304″}}]]

Hédi Kaddour: PROTĚJŠÍ BŘEHY
Na jaře roku 1922 přijíždí do maghrebského městečka Nahbesu natáčet americký hollywoodský štáb a moderní vidění světa jeho členů ještě přiostří napětí mezi místními hodnostáři, francouzskými kolonisty a mladými nacionalisty nadšenými pro nezávislost. Raúf, Ranja, Kathryn, Neil, Gabrielle, David, Ganthier a další se ocitnou ve světě, kde vládnou různé jazyky, různé kultury, různé síly. Setkává se zde modernita s tradicí, konzervativismus s revolucionářskými myšlenkami, uvolněné mravy s ulicemi plnými zahalených žen. Střetávají se tak dosud oddělené světy i jednotlivci, navzájem se přitahují i odpuzují, ale zejména mění. V edici Francouzská knihovna vydává v roce 2016 nakladatelství Garamond. Vázaná kniha, 360 stran, cena 360,- Kč

Hédi Kaddour (*1945) – francouzský básník a spisovatel Hédi Kaddour se narodil v Tunisu, jeho otec je Arab, matka Francouzka. Působí také jako překladatel z angličtiny, němčiny a arabštiny, je zástupcem šéfredaktora básnické revue Po&Sie a přispívá i do jiných periodik. Literárně začínal jako básník, mimořádně úspěšný byl jeho románový debut Waltenberg (2005), za nějž mu byla udělena Goncourtova cena za románový debut a renomovaným literárním magazínem Lire byl oceněný jako francouzský román roku. Jeho poslední román Protější břehy se nacházel mezi finalisty Goncourtovy ceny a byla mu za něj udělena Velká cena Francouzské akademie a cena Jeana Freustiého.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12604″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“295″}}]]

Hans Gunnarsson: ALL INKLUSIVE
Kariéra spisovatele C. G. uvázla na mrtvém bodě, a tak potřebuje práci. Navzdory očekávání skutečně jednu nabídku dostane: má navštívit luxusní hotelový resort na ostrově Guadeloupe a napsat román, který tam přitáhne návštěvníky. Na ostrově spisovatel pozná, že zakázka má nejeden háček a že soustředit se na práci nebude snadné. Pod žhnoucím sluncem si C. G. za neomezeného přísunu alkoholu ve společnosti opálených žen začíná uvědomovat, že román i samotný pobyt se mu poněkud vymykají z rukou. A když dojde k prvním úmrtím, není vůbec jasné, kdo ve skutečnosti tahá za nitky. All inclusive je příběh plný překvapivých zvratů, satiry a černého humoru, který v roce 2015 nadchl švédské kritiky i čtenáře. Jak si dovolenou snů představujete vy? Vychází v edici Černá káva, nakladatelství Garamond. Vázaná kniha, 328 stran, cena 320,- Kč.

Hans Gunnarsson (*1966) se narodil a vyrůstal ve Finspangu, ale v současnosti žije ve Stockholmu a v Mellöse. Debutoval v roce 1996 sbírkou povídek Bakom glas (Za sklem), která získala cenu Katapult za nejlepší debut roku. Podařilo se mu nastartovat kariéru úspěšného spisovatele a scénáristy, je autorem mj. scénářů k filmům podle knih Jana Guilloua včetně tzv. Templářské trilogie. Za scénář k filmu Leva livet (Žít život) získal ocenění Guldbagge. Pozornost kritiky i širší veřejnosti získal v roce 2015, kdy vyšel jeho román All Inclusive. V současnosti sklízí úspěchy s novým románem Rum för resande (Místnost pro cestující).

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12605″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“296″}}]]

Jeremy Clarkson: SVĚT PODLE CLARKSONA
Jeremy Clarkson je víc než zběsilý jezdec a agresivní moderátor. Přestože sám o sobě říká, že umí jen přidat plyn a skřípět zuby, čtenáři znají i jiné jeho silné stránky. Je to pohotový glosátor dění, které přesahuje svět motorů. Clarksonova rtuťovitá povaha ho nutí všímat si věcí kolem sebe, drobností ale třeba i otázek mezinárodní politiky. Se značným odstupem je vtipně pojmenovává a nabízí řešení. Jeho logice je přitom těžké něco vytknout. Kromě absolutní nekorektnosti.

V aktuální knize „Svět podle Clarksona“, kterou vydává nakladatelství Dokořán, se proslulý moderátor nevyhýbá ani zdánlivě suchým tématům, jakými jsou třeba  problémy pracovního trhu: „Rád bych věděl, kolik lidí, kteří dnes oficiálně pracují, ve skutečnosti jen celé dny obhospodařuje webovou stránku, na kterou nikdo jaktěživ nepáchne. Tipl bych si, že kolem devětadvaceti milionů. Jaké další možnosti se nabízejí? Celý týden jsem si tím lámal hlavu a nakonec konstatoval, že na lidi, kteří si z Harvardu nepřivezli červený diplom z pokročilé jaderné fyziky, už dnes zbývá jen jedna profese – instalatér. Tak zaprvé, záchod nejsou noviny nebo knížky. Nelze ho převést do digitální podoby. Nelze ho ničím nahradit. A ani sprchovací aplikace do mobilu prozatím neexistuje. Pokud chcete být pěkně vymydlení a voňaví, musíte se vykoupat. A chcete-li ústřední topení, čisté šaty a hladce oholenou sanici, musí vám z kohoutku téct horká voda. Tudíž potřebujete bojler. Jiná alternativa neexistuje.“

V dalším z téměř osmdesátky textů se zase Clarkson pouští na pole kulturní publicistiky: „Americké filmové hvězdy jsou přece jen uvěřitelnější. Například nemusejí hulákat, protože vědí, že jejich šeptané repliky budou v kině díky špičkovým mikrofonům a systému Dolby Surround bez problémů slyšet. V divadle potřebují herci plíce jak skříňové zesilovače, protože mluví ke stovkám lidí. V kině mluví jen k vám. Film je o subtilních gestech a tichých slovech. Proto působí tak opravdově. Nesmí se to ale přehánět. Nedávno jsem během dlouhého letu  do Johannesburgu zkoušel sledovat film 30 minut po půlnoci o dopadení Usámy bin Ládina. Hned na začátku vidíme poradu špionů, která je očividně základním kamenem zápletky. I když jsem měl ale na uších drahá sluchátka s rušením školního hluku, nerozuměl jsem jedinému slovu. Jako by herci mluvili jazykem, který postrádá souhlásky. Raději jsem film vypnul. Jsem fanouškem seriálu Hra o trůny. Musím ho ale sledovat s titulky, jinak bych zkrátka netušil, co je zač ten vousatý chlap, s kým se právě muchluje nebo proč jej druzí bodají do břicha. Herci většinou ani nehýbou rty, jako by je na škole učili břichomluvectví.“

A možná poněkud překvapivě se známý nesnášenlivec vyjadřuje pro volný pracovní trh a pohyb osob v rámci Evropské unie: „Znám tam jednu polskou restauraci, kde vaří roztomilé kulaté knedlíky. Což je bezpochyby smutný úpadek ve srovnání s výkrmnou rychlého občerstvení, která tam stávala dřív. No řekněte sami, kdo by se nechal obsluhovat šarmantním Polákem a zkoušel zajímavá jídla, když si může dát kejdu na polystyrenovém tácku? Ve vinárně přes ulici pracují jen samí Francouzi, kteří vědí o vínu  absolutně všechno. A to je ještě smutnější. Protože správný Brit dává přednost tlusté ženské s nedokončeným základním vzděláním a regálům plným lahvového piva. Mimo Londýn samozřejmě existují opravdové problémy. Na rovinatých pláních východní Anglie zemědělcům postupně dochází, že domorodá pracovní síla sedí doma u placatých televizí a hraje počítačové hry, takže teď musejí brát Rumuny a Bulhary.“

Nebojí se ani reflexe pokrytectví relativně bohatých, v bezpečí žijících Evropanů: „Když v západní Africe začala řádit ebola, bylo nám místních náramně líto, nikdo z nás však nevytáhl z komory Malého chemika a hrst Petriho misek a neodběhl do kuchyně vynalézat vakcínu. Podobné je to s Ukrajinou. Politici nám opakují, že je to válka, která  se nám odehrává když ne na prahu, tak alespoň v rohu zahrady. Jenže nám dělá asi stejné vrásky jako sousedovic manželské neshody. Neboli žádné. A co teprve ta ničemnost na Blízkém východě. Je to hrůza, co tam ti islámští fanatici provádějí, říkáme všichni. Ve skutečnosti ale přesně nevíme, co vlastně provádějí. Ani co jsou zač. Ani čeho chtějí dosáhnout. Ani jak jim v tom zabránit. A tak se jen otočíme na druhý bok a zase usneme. (…)
Jakmile však někdo podpálil psí útulek v Manchesteru, půlka města vyskočila z postele a vběhla do plamenů zachraňovat nebohé chlupáče. Když byl požár uhašen, skočilo tolik samaritánů do auta a jelo se podívat, zda na ně nezbyl nějaký lehce ohořelý kousek, který by mohli adoptovat, že policie vydala nařízení, aby lidé kvůli nehybným dopravním zácpám omezili cesty osobními vozidly.
Čtyřiadvacet hodin nato oznámila charita, která útulek provozuje, že jí lidé přispěli na rekonstrukci už více než milionem liber. Milion na kotce pro 150 psů. Neboli 6 666 liber na psa. Ti se nejspíš budou do konce života válet na kožešinách z hranostaje a pojídat bažanty na broskvích.“

Mimo sžíravých analýz čehokoliv se čtenář také dozví, co se dělo po vyhazovu Jeremyho Claksona z nejsledovanějšího motoristického pořadu na světě Top Gear: „Každopádně, abych to zkrátil,
mi na londýnském úřadu práce sdělili, že pro někoho, kdo žádá miliony liber ročně za řízení italských sporťáků v oblaku pneumatikového kouře, nic vhodného nemají, a tak mě za další týden napadlo, že natočím pořad o zemědělství“. Brnkl jsem starému kamarádovi a bývalému producentovi Top Gearu Andymu Wilmanovi a pravil: „Rozhodl jsem se natočit pořad o zemědělství.“ Andy za mnou osobně přijel, aby si mě vyslechl, a asi za tři a půl minuty se začal tvářit jako student na obzvlášť nudné přednášce.“

Kniha „Svět podle Clarksona“ je sestavena z jeho společenských sloupků pro nedělník Sunday Times, které psal v letech 2013 – 2015. V nakladatelství Dokořán už vyšly Clarksonovy knihy „Vím, že máš duši“, „Na plný plyn“, „Zapomeň na brzdy“ a „Ďábelská jízda“. Nakladatelství Dokořán 248 stran, cena 298,- Kč

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12606″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“360″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Jeremy Clarkson (* 1960) je britský novinář a moderátor. Roku 2002 přeměnil usedlou motoristickou revue Top Gear ne jeden z nejúspěšnějších pořadů všech dob se stamiliony fanoušků po celém světě. Clarkson rád provokuje. BBC mu kvůli jeho aférám několikrát pohrozila výpovědí, na tento scénář skutečně došlo v březnu 2015, kdy Clarkson během natáčení napadl jednoho  z producentů. Krátce poté rezignovali na své moderátorské posty i jeho kolegové James May a Richard Hammond a také Andy Willman, dlouholetý výkonný producent pořadu. Nedlouho po té Clarkson a zbytek týmu získal smlouvu u Amazon Prime a má tak novou motoristickou show, dokonce bez editorských zásahů.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12609″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“349″}}]]

Jan Stavinoha: PRAŽSKÝ DIXIELAND
Vůči Janu Stavinohovi máme my Češi překvapivý dluh. Ale také on vůči nám. Vysvětlení je jednoduché – vystudovaný hudebník a někdejší rozhlasový redaktor odešel po roce 1968 do Nizozemska, a bohužel tak unikl i z našich literárních obzorů. V cizí zemi se mu ovšem jako autorovi podařilo prosadit. Například i knihou Pražský dixieland. Svůj prozaický debut nadiktoval v roce 1982 ve směsici angličtiny a nizozemštiny své ženě. A teď jej do češtiny přeložil pro své někdejší krajany. Jde přitom o povídky navýsost „české“. Stavinoha totiž píše s – nám tak blízkou – hrabalovskou nostalgií či haškovským humorem. Pražský dixieland zachycuje drobné pražské postavičky padesátých a šedesátých let. Komunistický režim jim všem komplikuje život a oni se snaží se všemi útrapami vyrovnat. Dělají to sympaticky – důvtipně a s nadhledem. Často je můžeme charakterizovat jako šibaly, ať už se nám představují v podobě školáka, muzikanta, důchodce, recepčního nebo nezaměstnaného. Sbírka obsahuje dvanáct povídek, z nichž každá zastupuje jeden měsíc v roce. Jan Stavinoha tak odkazuje na zdroj své inspirace – Čtvero ročních dob Antonia Vivaldiho. Nakladatelství Dokořán, 192 stran, cena 249,- Kč

Jan Stavinoha (* 1945) vystudoval hru na klasickou kytaru, krátce pracoval pro Český rozhlas. Podílel se na programu legendárního divadla Viola. Po roce 1968 odešel přes Londýn do Holandska, kde se živil jako hudebník, od 80. let se pak věnuje především literatuře. Po Pražském dixielandu publikoval Stavinoha v nizozemštině devět románů a dvě sbírky povídek. Titul, který právě vydalo nakladatelství Dokořán, je jeho první knihou vycházející v češtině.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12610″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“285″}}]]

Fiona Barton: VDOVA
Temný psychologický thriller pro čtenáře, které uhranula Zmizelá nebo Dívka ve vlaku. Jeho tvář byla všeobecně známá z titulních stránek novin: opovrhované monstrum, které podle všeobecného mínění spáchalo hrůzný zločin. Nebyl však za něj nikdy odsouzen. A Jean Taylorová byla ženou toho monstra. Většinu svého života strávila v roli dokonalé manželky. Neochvějně stála po boku svému muži i poté, co byl obviněn z vraždy dítěte, přestože kvůli tomu musela snášet zlostné pohledy, přišla o přátele i o práci. Teď je ale její muž mrtvý a lidé chtějí vědět, jaké to bylo, žít po jeho boku. Co se vlastně tenkrát stalo. Jean může konečně vyzradit všechna tajemství. Pravda – to je to, co po ní všichni chtějí. Zajímá se o ni novinářka, pro kterou je exkluzivní rozhovor s ženou pedofilního vraha vrcholem kariéry. A ještě intenzivněji se snaží pravdu odhalit inspektor Sparkes, pro něhož je tento případ letitou noční můrou. Policajtský instinkt mu napovídá, že se Jeanina maska mlčenlivosti bortí, že se brzy stane něco zásadního… Vydává Domino, 376 stran, cena 349,- Kč

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12643″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“300″}}]]

Fiona Barton
Na rozdíl od mnohých jiných nechtěla být Fiona Barton spisovatelkou od útlého dětství. Většinu svého profesního života zasvětila novinařině – pracovala pro řadu předních britských deníků a za své působení získala prestižní cenu Reportér roku. Cena ji motivovala k nečekanému počinu: Fiona opustila zaměstnání a odjela na Srí Lanku pracovat jako dobrovolnice. A právě tehdy se jí začala v hlavě formovat základní dějová linka její knižní prvotiny. Téma, které thriller Vdova zpracovává, má kořeny v autorčině novinářské praxi. Bezpočtukrát psala o různých kriminálních případech a často přemýšlela nad tím, jak se asi cítí manželky obžalovanýchmužů, jak moc toho o spáchaném zločinu vědí a jak se s celou situací vyrovnávají. Jako novinářka o těchto úvahách psát nemohla. Jako spisovatelka si to mohla konečně dovolit, a tak v její prvotině nacházíme spletité a mnohovrstevnaté vyprávění o muži obviněném z pedofilního zločinu a ojeho ostrakizované ženě, o zdrcené matce pohřešovaného děvčátka, o novinářce, která o hrůzném případu píše, a o detektivovi, který případ už dlouhá léta vyšetřuje.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12611″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“287″}}]]

Jeffery Deaver: OCELOVÝ POLIBEK
Vražednou zbraní se může stát cokoli. Když to umíte náležitě použít. Amélie Sachsová pronásleduje muže podezřelého z vraždy. Jde mu v patách až do nákupního centra, a zatímco podezřelý v klidu popíjí kávu, Sachsová přivolá posily a přemýšlí, jak ho zatknout, aniž by vyvolala rozruch. Její snaha ale přijde vniveč: centrem se vzápětí rozlehne zoufalý křik, protože kohosi rozdrtil porouchaný eskalátor, a v nastalém zmatku podezřelý uprchne. Zpočátku to vypadalo jako nešťastná shoda okolností s tragickým následkem. Brzy se ale začnou vynořovat skutečnosti, které smrt z eskalátoru staví do zcela jiného světa. Ne, nebyla to náhoda, ale první ze série vražedných útoků. Zdá se, že vyšetřovatelé mají co do činění s nadmíru inteligentním zabijákem, který za svou vražednou zbraň zvolil předměty každodenní potřeby. Je zcela zjevné, že pachatel plní jakousi záhadnou misi. Co chce světu krvavě sdělit? Kolik lidí ještě bude muset zemřít, než Amélie Sachsová a Lincoln Rhyme odhalí jeho úmysly a identitu?

Hlavní představitel této série knih kvadruplegický detektiv Lincoln Rhyme –  je mnohými čtenáři považován za novodobé vtělení Sherlocka Holmese: je do značné míry samotářský, podivínský, trpí různými vrtochy, ale to všechno vyvažuje jeho geniální schopnost dedukce. „Zamýšlel jsem vytvořit holmesovskou postavu, která používá spíš mozek než tělo,“ říká Deaver o detektivovi, který se zatím objevil v hlavní roli jedenácti jeho románů. „Řeší zločiny tím, že o nich raději přemýšlí, než aby jako jiní střílel, běhal a úskoky tahal po barech z lidí svědectví.“

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12612″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“310″}}]]

Andreas Wiedemann: POJĎ S NÁMI BUDOVAT POHRANIČÍ. Osidlování a proměna obyvatelstva bývalých Sudet 1945-1952 
Důkladná práce německého historika Andrease Wiedemanna mapuje druhou a méně známou část procesu, při kterém došlo k vůbec největším přesunům obyvatelstva v českých zemích v historii – celkem se vyhnání a znovuosídlování bezprostředně týkalo pěti milionů lidí. První skupiny českých přistěhovalců začaly přicházet do pohraničí již brzy po skončení války, ještě v době, kdy se zde nacházelo německé obyvatelstvo, což vedlo k většímu napětí a tlaku na vypuzení Němců. Od konce léta 1945 vzal koordinaci a organizaci osídlování do rukou stát prostřednictvím ministerstev a dalších institucí včetně Osídlovacího úřadu. Souběžně s vysídlením německého obyvatelstva přicházelo do pohraničních měst a obcí v Sudetech zhruba 1,3 milionu Čechů z vnitrozemí a 200 tisíc Čechů a Slováků z jiných evropských zemí. Osídlování však ani zdaleka neprobíhalo hladce – příchozích nebyl dostatek, aby nahradili původní usedlíky – a rovnoměrně: nové obyvatele nejméně přitahovaly odlehlé pohraniční oblasti na západě Čech či místa s nesnadno obdělavatelnou půdou jako v některých jihočeských regionech. Počet obyvatelstva se celkově snížil o třetinu a změny byly velmi dramatické, pohraničí se potýkalo s ohromným nedostatkem pracovních sil, zaniklo 70 tisíc živností a bylo zrušeno 8 tisíc továren… Autor upozorňuje, že osídlování bylo od počátku doprovázeno mnohými negativními jevy: v pohraničních oblastech se pohybovaly ozbrojené bandy, partyzáni, ale i zbytky oddílů Werwolfu. Rozebírá mj. motivy, které vedly jednotlivé skupiny (vnitřní migranty i migranty ze zahraničí) k tomu, aby se vzdaly dosavadního způsobu života a zvolily poměrně dobrodružnou cestu do neznáma. Analyzuje vztahy a konflikty mezi jednotlivými skupinami přistěhovalců a jejich poměr k původním – německým i českým – starousedlíkům, rovněž rozdíly mezi přistěhovalci z vnitrozemí a Čechy a Slováky ze zahraničí (např. z Volyně, Rumunska, Maďarska či Německa). Jeho tématem je také obtížné vytváření společné identity obyvatelstva v pohraničních oblastech, úzce spojené s nacionální propagandou a agitací. 

Autor vysvětluje, proč KSČ vyhrála v pohraničních okresech s větší převahou než na celostátní úrovni (53 procent versus 40 procent) a jakým způsobem dopomohlo osídlování pohraničí k úplnému uchvácení moci komunisty a poté i k hladšímu průběhu kolektivizace zemědělství. Wiedemannova práce přináší jak ohromné množství podrobných a většinou neznámých informací, tak všestranný a syntetický pohled na proces znovuosídlování pohraničí po druhé světové válce, jehož důsledky jsou dodnes patrné. Vydal PROSTOR, 472 stran, 447 Kč

Andreas Wiedemann (* 1970 v Göttingenu) studoval moderní dějiny a východoevropské dějiny na Univerzitě Heinricha Heineho v Düsseldorfu a disertační práci o osídlování českého pohraničí obhájil u profesora Detlefa Brandese v roce 2004. V přepracované verzi pod názvem „Komm mit uns das Grenzland aufbauen“ ji publikoval knižně roku 2007. Dva roky pracoval
na mezinárodním vědeckém edičním projektu o migračních procesech v poválečném Československu a rok působil jako redaktor německého vysílání Českého rozhlasu. Od roku 2007 pracuje jako tiskový referent na Rakouském velvyslanectví v Praze. Vedle odborných článků napsal práci o Nadaci Reinharda Heydricha v Praze, která vyšla česky v roce 2004 pod názvem Nadace Reinharda Heydricha v Praze 1942–1945. Andreas Wiedemann žije v Praze, je ženatý a má dvě děti.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12613″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“450″}}]]

Richard Béliveau, Denis Gingras: JAK PŘEDCHÁZET RAKOVINĚ a snižovat její riziko
Jaké je desatero v prevenci onkologických onemocnění? Proč rypoš lysý nikdy netrpí rakovinou? Které potraviny drží rakovinu na uzdě? Proč lze některá plemena psů vycvičit na vyhledávání rakoviny? To jsou jen některá z mnoha témat, jimž se věnuje kniha předních kanadských onkologických badatelů Richarda Béliveaua a Denise Gingrase JAK PŘEDCHÁZET RAKOVINĚ a snižovat její riziko. Publikaci autorů úspěšných titulů Výživou proti rakovině a Zdravým vařením proti rakovině vydává Vyšehrad. České vydání zaštítil prof. MUDr. Jan Žaloudík, CSc., ředitel Masarykova onkologického ústavu v Brně. „Každý člověk, i ten, u něhož nebyla rakovina klinicky zjištěna, v sobě má četné prekancerózní léze, které se v těle v průběhu života spontánně vytvářejí. Ve většině případů právě životní styl rozhodne, zda zůstanou v mikroskopickém stavu, tedy nebolestivé a neohrožující, nebo zda se jim podaří rozbujet do zralých nádorů,“ píší Richard Béliveau a Denis Gingras ve své knize JAK PŘEDCHÁZET RAKOVINĚ. Rakovina je dnes ve většině západních společností hlavní příčinou úmrtí – odhaduje se, že v nejbližší budoucnosti postihne až 50 % obyvatel. Způsob života může ale k její prevenci i k naději tuto nemoc přežít velmi podstatně přispět. Zcela běžné věci, na pohled naprosto jednoduché, jsou totiž nesmírně důležité. Nikdo by proto neměl pasivně čekat, až lékaři objeví rakovinu i u něj, a teprve pak změnit způsob života a dát přednost zdravějšímu stylu. „Každoroční příliv 70 000 nových případů zhoubných nádorových onemocnění v České republice nezastavíme ani nevyřešíme novými léky a technologiemi. Ty jsou a zůstanou jen stále dokonalejšími hasicími přístroji, které někdy užijeme pro záchranu ještě včas, jindy už pozdě nebo dokonce vůbec,“ píše v předmluvě ke knize kanadských onkologických výzkumníků prof. MUDr. Jan Žaloudík a pokračuje: „Je v životním i živočišném zájmu každého jedince, aby se vyhýbal rizikovým situacím a rizikovému chování. Může se stát, že sám někdy neví jak, nevěří apelům zvenčí ani sám sobě. Tato kniha má ovšem faktický, argumentační i motivační náboj takovou neznalost či nevíru překonat – je pouze třeba ji pročíst. Jde to snadno, neboť je to čtení poučné i zábavné zároveň. Jde o knihu, která utkví v paměti. Měla by však být využita rovněž tak, aby utkvěla v myslích ještě zdravých lidí už od mládí, nikoli až ve stáří či nemoci. Bylo by přínosné, kdyby se stala školní učebnicí, neboť nabízí přímo učebnicové návody, jak zdravě a déle žít, užít si, přežít a dožít se…“ 

Kniha JAK PŘEDCHÁZET RAKOVINĚ je rozdělena do 12 kapitol: Lepší je předcházet než léčit, Tabák: kouřová clona zahalující rakovinu, Bytnící svět, Maso: když rakovina vidí rudě, Zelenina všech barev dává rakovině zabrat!, Cvičení: pohyb jako prevence rakoviny, Alkoholické nápoje: červené víno a rakovina, Neslaná dieta pro rakovinné buňky, Odvrácená tvář slunce, Další možnost ochrany, Fata morgana potravinových doplňků a Jak přežít rakovinu. Doprovází ji stovky barevných ilustrací a grafů.  

Rakovinu, tu strašnou a záhadnou nemoc, často vnímáme jako katastrofu, která udeří čirou náhodou, jako hrozbu, vůči níž jsme naprosto bezbranní. Pocit bezmoci je však neopodstatněný – četné studie prokázaly, že existuje přímá vazba mezi rozvojem rakoviny a kouřením, nadváhou, sedavým způsobem života, nevhodnou stravou, nadměrným sluněním či nedostatečným spánkem. Valné většině úmrtí na toto onemocnění by se dalo předejít vcelku jednoduchou změnou životního stylu. Bohužel tato možnost prevence se dosud zanedbává, protože konzumní společnost, v níž žijeme, oceňuje především rychlý úspěch a nepřeje dlouhodobým preventivním opatřením, naopak mnohdy podporuje návyky, které zdraví ohrožují. Svěže a srozumitelně napsaná kniha, doprovázená bohatým obrazovým materiálem, přináší doporučení těm, kteří se chtějí z odevzdaného postoje vůči rakovině vymanit a jsou odhodláni vzít osud do vlastních rukou. Díky výjimečné práci velkých zdravotnických organizací, jako jsou Světový fond pro výzkum rakoviny a Americká onkologická společnost, je zřejmé, že s rakovinou lze bojovat a dodržováním deseti zásadních doporučení snížit pravděpodobnost, že se tato nemoc rozvine. Zejména důležitá jsou tato doporučení pro lidi, kteří už rakovinu překonali, protože pro ně poprvé přináší konkrétní návod, jak snížit riziko recidivy. 
České vydání je doplněno o grafy s údaji pro Českou republiku. Po odborné stránce ho zaštítil prof. MUDr. Jan Žaloudík, CSc., ředitel Masarykova onkologického ústavu v Brně. Vydalo nakladatelství Vyšehrad. Počet stran 280, cena 388,- Kč

RICHARD BÉLIVEAU, Ph. D., přední badatel v oblasti rakoviny, stojí v čele Katedry prevence a léčby rakoviny Quebecké univerzity v Montréalu (UQAM), kde vede laboratoř molekulární medicíny. Dále působí jako profesor chirurgie a fyziologie na lékařské fakultě Univerzity v Montréalu a vedoucí Katedry neurochirurgie v Centre hospitalier de l’Université de Montréal (CHUM). Je autorem více než 240 odborných článků a společně s Denisem Gingrasem též úspěšných knih Výživou proti rakovině (Vyšehrad 2008) a Zdravým vařením proti rakovině (Vyšehrad 2009), jejichž české vydání je rozebráno. Ve své nové knize, doprovázené bohatým obrazovým materiálem, se autoři zaměřují na primární prevenci v nejširším slova smyslu.

DENIS GINGRAS, Ph. D., původně doktor fyziologie, se posledních 15 let specializuje na onkologický výzkum v Laboratoři molekulární medicíny při hematologicko-onkologickém oddělení Nemocnice Sainte-Justine v Montréalu.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12614″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“317″}}]]

Jiří Janoušek: BYL JSEM U TOHO
Známý český publicista Jiří Janoušek o Lendlovi, Werichovi i Hušákovi. Tři reportážní příběhy, tři různé osudy mužů, kteří se zapsali do dění v české společnosti. Každý v jiné oblasti a jiným způsobem. Jak proběhlo Lendlovo stoupání na tenisový trůn? Jaký byl Werich na sklonku svého života? A proč vsadil Hušák Sazku do hry o arénu?  Všechny příběhy nové knihy Byl jsem u toho spojuje mistrovství vypravěče, známého publicisty Jiřího Janouška, mimo jiné také spoluautora knižních vydání rozhovorů Na Plovárně.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12615″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“433″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Lendl a Borgem po finále Turnaje mistrů

Těžko říct, co mě na těch třech příbězích tak přitahovalo. Werichovo tušení blížící se smrti?  Hušákova touha zapsat se do dějin a furiantská posedlost mít ve všem pravdu? Lendlův přesně kalkulující mozek, sebekázeň a odhodlání být pánem svého osudu? Snad alespoň v  pozadí jsou znát stopy domácích poměrů, ve kterých se ty příběhy odehrávaly: Werichova samota v bezčasí sedmdesátých let. Lendlovy peníze a sláva v konfrontaci s rostoucí bezradností bývalého režimu v letech osmdesátých.  A Hušákovo  podnikání mezi pomníky privatizačních omylů s jejich zamotaným právním stavem na začátku nového tisíciletí,“ říká Jiří Janoušek o své knize. Vydává Práh, 364 stran + dokumentární fotografické přílohy, doporučená cena 330 Kč

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12616″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“378″}}]]

Werich při oslavě Zlaté svatby  necelé dva roky před smrtí

Jiří Janoušek (*1943) je známý český novinář a publicista. Absolvoval pražskou FAMU a Institut politických věd v Paříži (1969). Během studií přispíval do časopisu Mladý svět, kde pak pracoval 14 let jako reportér. V roce 1983 vedl zakázkové oddělení Filmového studia Barrandov, v letech 1984–1991 byl ředitelem Československého filmexportu. Od roku 1991 působil v reklamě, zprvu ve vedení nadnárodních agentur MARK BBDO a HAVAS. V roce 2005 byl zvolen ředitelem Asociace komunikačních agentur, kde působil do roku 2014. Několik let zastupoval reklamní průmysl zemí střední a východní Evropy v řídícím výboru Evropské asociace komunikačních agentur se sídlem v Bruselu. Jeho první publikace se věnovaly nové vlně čs. filmu: Tři a půl (Forman, Chytilová, Jireš, Juráček) z roku 1965 a Tři a půl podruhé (Schorm, Němec, Passer, Vachek) vydaná v roce 1968. Z reportérské práce vychází řada publicistických knih (Hvězdy z masa a kostí, Na vlastní kůži, Tváře bez svatozáře, Rozhovory s Janem Werichem aj.). Připravil také literární verze Ebenových televizních rozhovorů Na plovárně, jejichž výběr uspořádal do zatím pěti vydaných svazků.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12617″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“304″}}]]

Sophie Hannah: ZAVŘENÁ TRUHLA
Hercule Poirot oslaví 100. narozeniny novým případem. Letos uplynulo sto let od „narození“ Hercula Poirota. Malé šedé buňky mu však pořád slouží jako zamlada. Kulaté výročí proto nejslavnější belgický detektiv všech dob oslaví novým případem. Dědici Agathy Christie požádali spisovatelku Sophii Hannah, aby pro Poirota vytvořila další příběh. Zavřená truhla vychází v Británii a USA 6. září, překlady do 25 jazyků včetně češtiny následují o den později. Když Agatha Christie v roce 1916 napsala svůj vůbec první román Záhada na zámku Styles, netušila, že jeho hlavní protagonista už ji nikdy neopustí. Však si taky v rozhovoru pro Daily Mail v roce 1938 postěžovala: „Proč? Proč? Proč jsem jenom tuhle namyšlenou, výstřední, otravnou bytost vymyslela?“ Čtenáři si ale vždy elegantně oblečeného Belgičana s hůlkou, roztomilým přízvukem a geniálním mozkem okamžitě oblíbili a Agatha Christie psala jeho případy tempem 1,5 knihy za rok až do své smrti v roce 1976. Poirot se tak kromě 33 románů a více než 50 povídek objevil také v rozhlasových adaptacích, ve filmech, na divadelním jevišti a v televizním seriálu. Když v roce 2014 dědici vybrali spisovatelku Sophie Hannah, aby Hercula Poirota a jeho malé šedé buňky vzkřísila, na detektivku Vraždy s monogramem se stály fronty v knihkupectvích na celém světě.  K letošnímu stému výročí Poirotova prvního případu vytvořila Sophie Hannah nový román s korpulentním kníratým detektivem v hlavní roli. Jmenuje se Zavřená truhla a česky vyjde 7. září. Obsah „truhly“autorka i nakladatelé úzkostlivě střeží, ovšem Sophie Hannah na své loňské návštěvě Prahy poznamenala: „Obsahuje asi můj dosud nejlepší a nejgeniálnější nápad na zápletku, když to řeknu skromně.“ Ani po sto letech popularita Hercula Poirota neklesá. Britský herec a režisér Kenneth Branagh na rok 2017 připravuje hvězdně obsazenou adaptaci Vraždy v Orient-expresu, kde by si kromě něj mohla zahrát i Angelina Jolie. Knižní klub v říjnu vydá luxusní, ilustrovanou kolekci povídek s Poirotem, z nichž jedna (Poirot a záhada na regatě) vyjde v češtině vůbec poprvé. Vydává Knižní klub, 344 stran, doporučená cena 299 Kč

 [[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12618″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“323″}}]]

Andrew Taylor: NĚMÝ
V Británii oceněná Historická krimi roku 2014 vychází v češtině! Paříž, 1792. Městem zmítají revoluční bouře a kanály se valí krev. Londýnský makléř Edward Savill se dozvídá o smrti svojí manželky, která po rozchodu s ním žila ve Francii. Francouzští uprchlíci se rozhodnout odvézt jejího desetiletého syna Charlese s sebou na Charnwood Court, sídlo ukryté na odlehlém anglickém venkově. Edward Savill se vydává Charlese vyzvednout, zjišťuje však, že chlapec je němý. Ačkoli byl svědkem nepředstavitelných hrůz, děsivé tajemství mu brání o nich promluvit. Uvězněn ve vlastní mysli věří, že mlčení je to jediné, co ho dokáže ochránit. Alespoň v to doufá… Nic z toho, co viděl a slyšel, se nedá popsat slovy.  Slova nedokážou vyjádřit vůbec nic.  Už žádná slova, nikdy. Za bdění ani ve spánku, tady ani kdekoli jinde, odteď už navždycky. Nikdy ani slovo. Co vlastně viděl desetiletý chlapec? Podaří se mu překonat traumatický zážitek? Jaké tajemství skrývala jeho matka? Musela zamřít? Andrew Taylor na více než třech stovkách stran čtenářům předkládá dokonale propracovanou zápletku a mistrně vykreslené postavy, což dohromady tvoří mimořádně působivý příběh, jehož hloubce se vyrovná jen málokterý historický detektivní román. Němý je brilantně napsaná kniha, kterou až do poslední věty nedokážete odložit. Kvality novinky z nakladatelství Práh dokládá mimořádný úspěch u čtenářů i kritiky – v Británii byl Němý vyhlášen Historickou krimi roku 2014. Vydává Práh, 384 stran, doporučená cena 299 Kč

Andrew Taylor (*1951) patří k nejúspěšnějším britským autorům v žánru krimi, proslavily jej především historické detektivní romány  Malý Američan a Anatomie duchů. Je držitelem prestižních britských profesních ocenění, včetně toho nejvyššího – Diamond Dagger.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12619″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“282″}}]]

Emma Riedová: PAŘÍŽSKÉ REKVIEM
Příběh pomsty, lásky a nenávisti, ale také odvahy a odhodlání. Samotářka, podivínka… Tak mnozí označují Nathalii Airellovou, učitelku na dívčím lyceu. Málokdo přitom tuší, že dívka skrývá nejedno hořké tajemství.  V době, kdy se Nathalie domnívá, že unikla temným stínům své minulosti, podsvětí ji opět kontaktuje a ona pod nátlakem přijme strašlivý úkol: má vypátrat a zabít svého bývalého milence Adriena de Gresset. Tento mladý hrabě propašoval přes hranice zásilku perských miniatur a to, co se zdálo jako dílo pomsty, může mít širší politické pozadí… Dramatický, detektivní a milostný příběh s napínavou zápletkou se odehrává v prostředí pařížského podsvětí konce 19. století. Vydává Knižní klub, 336 stran, doporučená cena 299 Kč

Emma Riedová (*1989) studovala práva a dějiny umění, nyní pracuje jako advokátní koncipientka. Láska k historii a napínavým zápletkám ji provází už od střední školy, kdy psávala povídky i kratší historické a detektivní příběhy. Tuto svou vášeň zúročila při psaní svého prvního historického románu Královské intriky.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12620″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“316″}}]]

Luca D’Andrea: PODSTATA ZLA
Temný thriller z prostředí Dolomit. Největší debut od Milénia Stiega Larssona. Podstata zla je knižním debutem talentovaného italského autora Lucy D’Andreyho. Temný thriller z prostředí Dolomit bývá přirovnáván k dílům Stephena Kinga a Joa Nesboho, které Luca D’Andrea obdivuje. Přítomnost impozantního až démonického prostředí hor, temný styl vyprávění a zápletka plná napínavých zvratů až do poslední stránky míří podobným směrem jako knihy výše zmiňovaných. Podstata zla je vyprávěna originálním jazykem, který v některých pasážích může připomenout i dramatika Friedricha Dürrenmatta. Podstata zla je příběhem Jeremiáše Salingera, mladého newyorského televizního autora, který se společně se svou ženou Annelise na nějakou dobu přestěhuje do Siebenhochu, malé obce v Jižním Tyrolsku, kde jeho žena strávila dětství. Doprovází je i jejich pětiletá dcera Clara. Salinger je okouzlený horami a lidmi, kteří zde žijí, a začne pracovat na dokumentu o alpské záchranné službě. Během natáčení se však stane obětí hrůzné nehody. Zatímco se všemožně snaží vzpamatovat z traumatické zkušenosti, dozví se náhodně o krvavém zločinu, který se stal před mnoha lety: o masakru tří mladých lidí v rokli Bletterbachu. Zločin nemá viníka a v obci o tragédii nechce nikdo hovořit. Snad že by jen i připomínka mohla vzkřísit tu dávnou hrůzu nebo snad proto, že mnozí z obyvatel mají co skrývat? Přes veškeré nepřátelství, které kolem něj začne narůstat, a přes nesouhlas Annelise rozhodne se Salinger pátrat v minulosti a proniká do celé záležitosti stále hlouběji, až odhalí nečekanou, děsivou pravdu. Vydává Práh, 376 stran, doporučená cena 299 Kč

LUCA D’ANDREA se narodil v roce 1979 v Bolzanu, kde stále žije. Podstata zla je jeho první thriller, který se okamžitě stal mezinárodní událostí. Vychází v 31 zemích.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12621″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“323″}}]]

Rob Knight, Brendan Buhler: POSLOUCHEJ SVÉ BŘICHO – Ohromný vliv mikrobů
Proč jsou pro nás tak důležité mikroorganismy? Alergie, astma, obezita, akné – to je jen pár neduhů, které mohou vzniknout a zároveň být vyléčeny organismy žijícími v našem těle.  V knize Poslouchej své břicho se novátorský vědec Rob Knight spojil se známým novinářem Brendanem Buhlerem, aby čtenářům vysvětlili – s humorem a na názorných příkladech – proč jsou informace o mikroorganismech v našem těle tak důležité. Zdraví, nálady, spánkový režim, stravovací návyky, dokonce i to, s jakou pravděpodobností nás poštípou komáři – to vše mohou odhalit maličtí tvorové žijící v našem nitru. Autoři této knihy nabízejí jedinečný a překvapivý pohled do nitra lidského organismu, díky němuž může každý pochopit jak zlepšit svůj zdravotní stav. Kniha Poslouchej své břicho vychází v nakladatelství NOXI v sérii TED knihy. Jak už název napovídá, tyto knihy navazují na zmíněné TED přednášky. Osmnáctiminutové příspěvky mohou vyvolat zájem o téma, ale při většině z nich chce jít posluchač ještě dále a vyslechnout si příběh celý. Proto vznikla tato knižní řada. TED Knihy jsou dost dlouhé na to, abyste objevili silné a nové myšlenky, ale tak krátké, aby se daly přečíst na jedno posezení.  Od září 2014 vychází v této řadě zajímavé a inovativní tituly, věnující se tématům od architektury, byznysu přes vesmírnou turistiku či lásku – edice je tedy vhodná po každého, kdo se rád dozví něco nového. V nakladatelství NOXI vyšly v roce 2016 tyto TED Knihy: Syn teroristy (Zak Ebrahim), Umění ticha (Pico Iyer), Matematika lásky Hannah Fry) a Budoucnost architektury ve 100 budovách  (Marc Kushner). TED přednášku „Za to, jací jsme, mohou naši mikrobi“, která inspirovala vznik knihy Poslouchej své břicho, najdete zde.

TED je nezisková iniciativa, jejímž cílem je sdílení podnětných nápadů a příběhů ve formě krátkých a úderných přednášek. TED byl poprvé pořádán v roce 1984 jako konference o technologiích, zábavě a designu, dnes se věnuje řadě témat ve více než 100 jazycích. V průběhu času vznikly samostatně organizované události TEDx, které pomáhají lidem po celém světě sdílet vědomosti. Konají se také v České republice a na Slovensku.  Vydává Noxi, 114 stran, doporučená cena 279 Kč

Rob Knight je průkopníkem studia lidského mikrobiomu, tedy kultury drobných jednobuněčných organismů, kteří žijí uvnitř našeho těla a mají ohromný vliv na naše zdraví. „Nejenže je mikrobů, jednobuněčných organismů mnohem víc, než jsme si mysleli, a osidlují v enormních kvantech všechny kouty a skuliny těla, ale jsou též mnohem důležitější, než jsme si dovedli představit, a hrají roli téměř ve všech aspektech zdraví a mají vliv dokonce i na utváření osobnosti,” říká Rob Knight.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12622″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“312″}}]]

Anthony Doerr: SBĚRATEL MUŠLÍ
Autor zavádí čtenáře na africké pobřeží i na předměstí Ohia, ukazuje předstíranou pompéznost i boj o přežití v divočině, hojnost přírody i její divokou sílu. Slepý hrdina titulní povídky tráví dny procházkami po plážích Keni s německým ovčákem po boku a probírá se zrnky písku. Mimo něj jsou tu pozorovatelé velryb a rybáři, lovci a mystici, zachycení v určitých okamžicích svých životů. Doerr jako přirozený vypravěč zkoumá lidská dilemata ve všech podobách – touhu, zármutek, nerozhodnost, zlomené srdce i pomalé zotavování.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12623″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“287″}}]]

Lauren Groff: OSUDY A BĚSY
Nikdy si nezačněte myslet, že někoho opravdu znáte. I když s ním žijete přes dvacet let. Každý příběh má dvě strany. Každý vztah lze nahlížet ze dvou různých perspektiv. A někdy se ukáže, že klíčem k dobrému manželství není způsobilost říkat pravdu, ale schopnost udržet tajemství. Ve svém nejnovějším románu, bohatém a mnohovrstevnatém, přináší Lauren Groff příběh o jednom takovém manželství zachyceném v průběhu dvaceti čtyř let. Lottovi a Mathildě bylo dvaadvacet, když se vzali. Byli krásní, bláznivě zamilovaní a předurčeni k úspěchu. O deset let později je jejich manželství ještě stále předmětem závisti přátel, ale pozorný čtenář už s lehkým mrazením začíná cítit, že skutečnost je mnohem složitější, problémy hlubší a minulost temnější, než by se mohlo na první pohled zdát.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“media_original“,“fid“:“12642″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“327″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“218″}}]]

Lauren Groff se narodila roku 1978 v Cooperstownu, vystudovala literaturu na univerzitě ve Wisconsin-Madison a nyní žije s manželem a dvěma syny v Gainesville na Floridě. Je autorkou bezpočtu povídek, které byly publikovány ve významných periodikách (za všechny jmenujme například The New Yorker) a zařazeny do prestižních antologií s názvem Nejlepší americká povídka. Svou románovou prvotinu Příšery templetonské vydala v roce 2008 (česky Host, 2009), čtyři roky po ní následoval román s názvem Arcadia. Obě knihy byly nominovány na řadu významných cen. Doposud největšího úspěchu dosáhl nejnovější román nazvaný Osudy a běsy. Ten byl Amazonem vyhlášen za knihu roku 2015, získal mnohá prestižní ocenění a stal se také finalistou v National Book Award (kategorie Beletrie). V anglicky hovořících zemích se OSUDY A BĚSY staly zřejmě nejdiskutovanějším titulem uplynulých dvanácti měsíců, kritici nalézali jen slova chvály, prezident Obama prohlásil, „že nic lepšího za celý rok nečetl“, a hollywoodské celebrity (Sarah Jessica Parker, Miranda July a další) dávaly na Instagram fotky, na nichž čtou právě tuto knihu (více ZDE). O velkých kvalitách svědčí také to, že práva na tento román se již prodala do více než 30 zemí světa. Úspěch je to vskutku pozoruhodný a plně zasloužený. Autorce se podařilo napsat mnohovrstevnaté dílo, které sice zpracovává stejné téma jako mainstreamové bestsellery (například Zmizelá či Dívka ve vlaku), zde je však uchopeno literárněji, originálněji, hlouběji. Příběh dvacetiletého manželství, jehož aktéři zjišťují, že se vlastně vůbec neznají, je v podání Lauren Groff oním velkým románem, na který nejen americká literatura tak dlouho čekala.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12625″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“310″}}]]

Obert Skye: PŘÍŠERKA Z KUMBÁLU
Víte, jak vypadá kříženec Williho Wonky a Frankensteina? Dvanáctiletý Rob Wonkensteina jednoho dne objevil ve svém kumbálu, kde končí všechen jeho nepořádek včetně knih, které mu kupují rodiče ve snaze, že se z něj stane vášnivý čtenář. Wonkenstein se zjevil se z ničeho nic, jako by vypadl z těch nenáviděných knih, a Robův život dostal opravdu velký spád. A kdo ví, třeba ho nakonec přinutí i ke čtení… Zábavný trailer zde.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12626″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“269″}}]]

Nina George: PŘÍSTAV NADĚJE
Děj romantického příběhu nás zavede na bretaňské pobřeží, kam se rozhodla hlavní hrdinka odjet po nevydařené sebevraždě.  V tamním bistru ji omylem považují za toužebně očekávanou kuchařku, a protože vaření je to, co shodou okolností doopravdy umí, rozhodne se svůj odchod z tohoto světa ještě o den odložit. A pak ještě o jeden a ještě o den… Je snad okouzlující přístav na konci světa místem, které jí bylo odjakživa určeno?

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12627″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“287″}}]]

Paul Finch: STALKEŘI
Klient pouze sdělí jméno té ženy. O zbytek se postarají oni. Špinavá práce je na nich; klient si může dělat, co se mu zlíbí. Bez omezení. Detektiv seržant Mark Heckenburg vyšetřuje podivné zmizení osmatřiceti žen. Každá z nich vedla spokojený život, než beze stopy zmizela. Podivné okolnosti i počet obětí Heckenburga znepokojují, ovšem jeho nadřízení mají na celou věc odlišný pohled. Chtějí případ odložit. Lauren Wraxfordová se zoufale snaží najít svou sestru. Všechny stopy, které se jí zatím podařilo nalézt, vedou do míst, kam si sama vstoupit netroufá, a tak požádá Heckenburga o pomoc. Nesourodá dvojice se společně noří do temného světa gangsterů a organizovaného zločinu. Věděli od začátku, že je nečeká procházka růžovým sadem, ovšem když narazí na skupinu, která si říká Klub sympaťáků, dojde jim, že teď už jde opravdu do tuhého. Těchhle sympaťáků se totiž všichni bojí. Žádný práskač na ně nic neprozradí. Všeobecně se o nich ví jen to, že dokážou zařídit cokoli. Pokud za to zaplatíte dostatečně vysokou cenu.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12628″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“288″}}]]

S. J. Bolton: TAK TO JE, TAK TO BUDE
Když jde o sérii vražd, kdo by věřil jedenáctiletému klukovi? Ví to každý, ví to tedy i jedenáctiletý Barney: momentálně nejobávanější londýnský vrah brzy udeří znovu. Obětí bude další chlapec přibližně v jeho věku. Bezkrevné tělo bude nalezeno na břehu Temže. Vyšetřovatelé se nebudou mít čeho chytit, protože nenaleznou žádné stopy. Ze stejného důvodu nedokážou ani vydedukovat, kdy vrah udeří zas. Barney je těmi vraždami posedlý. Kromě toho má ale další děsivé tajemství, které mu nedá spát. Dost na jednoho jedenáctiletého kluka… A tak se svěří sousedce Lacey Flintové, která se zotavuje z traumatického zážitku předchozího případu. Lacey nemá jediný rozumný důvod, proč do tohoto případu strkat nos. Zároveň ale nemá ani nejmenší šanci na to, aby dokázala zůstat stranou. Čas běží až příliš rychle, vrahova brutalita se stupňuje a Lacey s Barneym vědí, že stačí tak hrozivě málo, aby z toho všeho nevyšli živí…

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12629″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“297″}}]]

Martin Pistorius: NÁVRAT Z NICOTY
Strhující příběh chlapce, jenž se stal vězněm vlastního těla. Deset let žil ve vegetativním stavu a jen on sám věděl, že je při plném vědomí. Nyní vypráví svůj neuvěřitelný, úžasný a zároveň otřesný příběh, který se stal světovým bestsellerem.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12630″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“420″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

V lednu roku 1988 se jihoafrický školák Martin Pistorius vrátil domů z vyučování a stěžoval si na bolest v krku. Nikdy potom se už do školy nevrátil. Během roku dosud naprosto zdravý chlapec degeneroval – kompletně ochrnul, přestal komunikovat i vnímat. Do čtrnáctých narozenin z něj byla jen prázdná schránka. Nepředstavitelných deset let poté strávil při plném vědomí, ale uvězněný v těle, které mu znemožňovalo dát cokoli najevo. Chápal a prožíval všechno, co se kolem něj a s ním dělo, jenže byl úplně bezmocný, pokud šlo o komunikaci.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12631″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“310″}}]]

Návrat z nicoty je příběh, který napsal sám Martin poté, kdy se s pomocí moderních komunikačních metod vrátil zpět do života. S naprostou upřímností a otevřeností líčí vše, co prožíval jako jasně myslící bytost, o níž se ostatní domnívali, že jen přežívá ve vegetativním stadiu. Od perverzního a krutého chování některých takzvaných pečovatelů, hřešících na jeho bezmocnost, přes obětavost a soucit dalších až po nezdolné odhodlání těch, kteří věřili, že v jeho pohledu vidí záblesky inteligence. Vydává Práh, 312 stran, doporučená cena 299 Kč

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12632″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“337″}}]]

Martin Pistorius (*1975) se narodil v Jižní Africe, ve městě Johannesburg. Nyní žije ve Velké Británii.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12633″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“286″}}]]

Táňa Keleová-Vasilková: Rozbité štěstí
„Udělám všechno, aby naše rodina byla taková, jaká by měla, mohla být… Za žádnou cenu to nevzdám. Kvůli Andrejovi, sobě, kvůli všem. Jsme přece rodina.” Příběh manželů  Terky a Andreje začíná téměř idylicky: žijí v hezkém, moderně zařízeném bytě s dvěma dětmi, malou Emilkou a pubertálním Adamem, a zdá se, že jim nic nechybí ke štěstí. Jediné, co Terku trápí a neví si s tím rady, je skutečnost, že s Adamem, Andrejovým synem z prvního manželství, k sobě nemohou najít cestu, i když se o to velmi snaží. Vážná krize nastane, když Andrej, majitel cestovní kanceláře, za krácení daní skončí ve vězení. Terka zůstane na výchovu dětí sama a musí se vyrovnat se situacemi, o kterých se jí předtím ani nesnilo… Druhé vydání knihy úspěšné slovenské spisovatelky Táni Keleové-Vasilkové vychází v nakladatelství NOXI 22. září. Vydává Noxi, 408 stran, doporučená cena 299 Kč

Táňa Keleová-Vasilková se narodila v Chomutově v severních Čechách, ale od svých čtyř let žije na Slovensku. Vystudovala žurnalistiku na filozofické fakultě Univerzity Komenského v Bratislavě, poté pracovala v redakcích několika časopisů. Od roku 1994 se věnuje spisovatelské činnosti na volné noze. Žije s manželem, třemi dětmi a bobtailem Bárou střídavě na sídlišti v Devínské Nové Vsi a v chaloupce  na  myjavských  kopaninách.  Na  svém kontě má více než dvacet úspěšných společenských románů, z nichž do češtiny byly přeloženy: Touhy, Co to bude?, Cukr a sůl, Druhá, Duhový most, Dva životy, Já a on, Kouzlo všednosti, Květiny pro Lauru, Lék na smutek, Lži, Máma pro Veroniku, Manželky, Modrý dům, Nataša, Nikdy, Pozlátko, Ranč U Dědečka, Rozbité Štěstí a Srdce v temnotách. Na podzim 2016 chystá vydání nového románu Vůně života.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12634″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“283″}}]]

Táňa Keleová-Vasilková: Vůně života
Nový román Vůně života úspěšné slovenské spisovatelky Táni Keleové-Vasilkové vychází v nakladatelství NOXI 13. 10. 2016.  Magda a Lenka, hrdinky příběhu, touží stejně jako miliony jiných žen na celém světě po jistotě a lásce. Jinak je to s Alicí, která sní o práci v zahraničí, o svobodě, a manžela ani dítě ke štěstí nepotřebuje. Ale možná je všechno úplně jinak…  „Vůně v našich životech jsou proměnlivé jako dny střídající se s nocemi. Zároveň ale mají v sobě něco krásně neměnného. Vůni domova… a lásky. Toužíme po ní všichni, po jistotě, která nás zahřívá a skýtá pocit bezpečí. Dovoluje nám dýchat a plnit si sny, menší či větší životní plány,“ říká Táňa Keleová-Vasilková. Vydává Noxi, 208 stran, doporučená cena 249 Kč

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12635″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“289″}}]]

Paula Hawkins: DÍVKA VE VLAKU
Česku se prodalo přes 100 000 výtisků. Dívka ve vlaku v těchto dnech míří na plátna kin, důvod k oslavám ale mají zejména knihkupci. Šokujícího thrilleru britské spisovatelky Pauly Hawkins se totiž v Česku prodalo už přes 100 000 výtisků, což z ní dělá jednu z nejúspěšnějších knih posledních let. Napínavá detektivka originálním způsobem vypráví příběh alkoholičky Rachel, která už je nějaký čas bez práce, přesto každý den jezdí příměstským vlakem v 8:04 do Londýna. Každý den také pozoruje idylický život mladého páru v jednom z domků vedle železniční tratě. Pak ale uvidí něco, co vidět neměla… „Čtenář až do poslední chvíle neví, jak to vlastně bylo a co hlavní hrdinka viděla,“ popisuje Alexandra Fraisová z nakladatelství Ikar, které v Česku Dívku ve vlaku vydalo. „Je to kniha, do které se ponoříte a ona vás nepustí až do samotného konce,“ dodává. Na českém knižním trhu je za bestseller považován titul, jehož se prodá více než 10 000 výtisků, což Dívka ve vlaku překonala desetinásobně, a v žánru napětí tak nemá konkurenci. „Je to tak úspěšná kniha, že překonala i prodeje bestselleru Zmizelá od Gillian Flynnové,“ zmiňuje Fraisová knihu, k níž bývá Dívka ve vlaku někdy přirovnána kvůli nedůvěryhodné vypravěčce a šokujícímu zvratu. V těchto dnech také míří na stříbrná plátna filmová adaptace Dívky ve vlaku. V hlavních rolích se objeví Emily Blunt, Justin Theroux nebo Luke Evans. Dívka ve vlaku česky poprvé vyšla loni na podzim, databáze knih ji díky hlasování čtenářů vyhlásila Knihou roku 2015 a nyní vychází v druhém vydání s filmovou obálkou. Autorka Paula Hawkins si podle časopisu Forbes díky knize vydělala přes 10 milionů dolarů. Vydal Ikar, 328 stran, doporučená cena 299 Kč

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12636″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“285″}}]]

Affinity Konar: MISCHLING
Nádherný román o nejohavnějších činech lidstva. Do hloubky prozkoumaná vzpomínka, jež v sobě nese lehkost pohádky. Odvážný román pro „superlidi“ – jehož čtení nás činí větší, než ve skutečnosti jsme… Román Mischling vydává 17. října Nakladatelství Odeon. Jde o jednu z nejsilnějších a nejnápaditějších knih tohoto roku. Staša a Perla jsou sestry, dvojčata. Společně s matkou a dědečkem se v transportu roku 1944 dostanou do Osvětimi a dívky, které jsou si fyzicky  k nerozeznání podobné, zaujmou nechvalně proslulého doktora Mengeleho, anděla smrti, který si v táboře vybudoval lidské zoo…  Ač jsou si sestry tak podobné, mají úplně rozdílné povahy. Perla je tichá a smutná, stále přemýšlí o minulosti. Staša je veselá a myslí hlavně na budoucnost. Mengeleho zrůdné experimenty se dotknou obou, ale přežijí. Jenže těsně před osvobozením tábora se Perla ztratí. Staša pak putuje zdevastovaným Polskem a snaží se ji za každou cenu najít. Román je napsaný s nezvyklou lyrickou a psychologickou intenzitou, zajímavý je nejen tím, že o tomto tématu existuje téměř výlučně jen literatura faktu, ale hlavně tím, že příběh je vyprávěn očima mladých dívek. Bezpochyby patří k tomu nejsilnějšímu, co jsme dosud ve světové literatuře mohli k tomuto tématu číst. Román Mischling napsala mladá blogerka Affinity Konar. Stal se nejlepší knihou měsíce září na Amazonu. Jde o její druhý román autorky po debutujícím The Illustrated Version of Things.  Mischling v současné době vychází již ve 20 zemích. Vydává Odeon, 392 stran, doporučená cena 359,- Kč.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12638″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“316″}}]]

Marie Poledňáková: Ten, kdo tě miloval
Vůbec poprvé napsala Poledňáková detektivní příběh s kriminální záplatkou. „Psaní detektivky mě neskutečně bavilo. Dvacet let se mě všichni ptají, jestli nechci zkusit napsat něco jiného než komedie. Vždycky mě to dostalo, protože není nic těžšího než napsat dobrou komedii. Nakonec jsem si ale uvědomila, že je to daleko jednodušší a psaní si proto užívala,“ říká Marie Poledňáková, sama milovnice detektivních příběhů s tajemstvím. Ojedinělý rukopis ale ani v novém žánru neopustila – čtenář se podle jejích slov u knihy také zasměje a v příběhu nechybí ani láska. „V centru dění nejsou vyšetřovatelé a lidé bez vůně a zápachu, ale rodina,“ podotýká Poledňáková.

Vanda Kalinová žila spokojený život na lázeňském maloměstě. Pak ale zasáhl krutý osud a ona se po ztrátě manžela, elitního vyšetřovatele, musí postavit celému světu a udržet rodinu pohromadě. Snad i předvánoční shon by mohl paradoxně pomoci…  Jenže pak v manželových věcech narazí na dokumenty, které ukazují, že Josef k ní nebyl ani zdaleka upřímný… Vanda se tak po boku svých dětí a tchyně vydává po stopách temných tajemství, které vedou nejen k nejmocnějšímu muži kraje, ale i do její vlastní minulosti. Odpovědi, které získá, však mohou ohrozit vše, co miluje…
Vychází v Knižním klubu. 224 stran, cena 229 Kč

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12637″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“346″}}]]

Pohádkový svět Františka Nepila
Vychází nový výbor pohádek Františka Nepila. Půvabné příběhy doprovázejí půvabné ilustrace Adolfa Borna. Nový výbor pohádek Františka Nepila potěší jeho věrné čtenáře, malé, ale i ty, kteří už jsou dávno dospělí a spisovatelovy pohádky znají z dětství.  Pětačtyřicet příběhů, mezi nimi pohádky o strachonoších a strachonoškách, kocourech, brejlovcích, králích i řeznících, o Makovém mužíčkovi, Štuclince a Zachumlánkovi, Barykovi a jiných úžasných bytostech – lidských, zvířecích a fantastických, jsou doprovázené půvabnými ilustracemi Adolfa Borna, celoživotního kamaráda Františka Nepila. Vydává Knižní klub, 224 stran, doporučená cena 299 Kč

František Nepil (1929 – 1995). Autor knížek pro děti i dospělé, fejetonista, sloupkař i rozhlasový redaktor. Předělem v jeho tvorbě byla knížka Lišky, dobrou noc, která jako první předznamenala Nepilův autorský styl, a to nejen v dětské tvorbě. Příběh malého Ctibůrka v Jalovcovém údolí v přátelském kruhu rodiny a známých, s dědovými pohádkami potěší nejen malé čtenáře, ale i dospělé, kteří si najdou čas a chuť dětem předčítat.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12639″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“400″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Franz Kafka: PROMĚNA
Unikátní vydání novely Franze Kafky Proměna v nejstarším českém překladu připravilo nakladatelství Teapot na podzim pro všechny čtenáře i milovníky krásných knih a umění. Jedinečný umělecký skvost s originálními litografiemi Petra Nikla vychází 28. října 2016, 101 let po prvním uveřejnění. Po Černé vzducholodi od Jiřího Suchého a Antikódech Václava Havla přichází tento rok moderní české vydavatelství s dalším unikátem. „Vzhledem k loňskému stému výročí prvního vydání Kafkovy Proměny jsme učinili rozhodnutí vydat text v nejstarším českém překladu. Ten vyšel roku 1929 v legendárním nakladatelství Josefa Floriana Stará říše,“ říká Lukáš Novosad z nakladatelství Teapot. Známý příběh proměny příručího Řehoře Samsy v brouka doplňují litografie předního výtvarníka Petra Nikla, které zachycují hrdinovu postupnou metamorfózu zachycením proměny jeho očí. Výjimečnost nového vydání Proměny podtrhuje také originální koncept grafičky Johany Kratochvílové ze studia Signatura i precizní řemeslné ruční zpracování knihy, díky kterému je každý kus originál. Proměna je vytištěna na prémiovém papíru Fedrigoni, který svým sametovým povrchem zprostředkuje čtenáři listujícímu knihou i příjemný vjem z doteku. Zvolená barevná kombinace potahového plátna a papírového přebalu s vyřezaným organickým motivem navíc umocňuje temnotu Kafkova textu.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12640″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“400″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Nakladatelství Teapot vydává Proměnu ve své vlajkové edici Bonaventura, stejně jako předchozí tituly řady v limitovaném počtu 150 kusů. Cena knihy je 9950 Kč, prvních 20 kusů bude možné pořídit v předprodeji za sníženou cenu 7950 Kč do 31. 10. 2016. Kniha je dostupná na webu nakladatelství, kde si lze prohlédnout galerii fotografií tohoto výjimečného vydání.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“12641″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“400″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Nakladatelství a knihkupectví Teapot bylo založeno v roce 1990 Vladimírem Benešem pod názvem Bonaventura, nový název nese od roku 2013. Pokračuje v práci, již od roku 1967 formovala činnost Komorního sdružení pro hudbu, poezii a výtvarné umění Lyra Pragensis. Kniha v pojetí vydavatelství Teapot je chápaná jako umělecký artefakt – harmonický součin a soulad všech řemesel a umění, jež se na její výrobě podílejí. Samozřejmé propojení textu s ilustrací je tak rozvíjeno autorskými inovativními písmy, papíry, moderní typografií a ruční vazbou.

Petr Nikl – Český malíř, fotograf a všestranný umělec se narodil v roce 1960 ve Zlíně. Vystudoval Střední uměleckoprůmyslovou školu v Uherském Hradišti a AVU v Praze. Byl členem umělecké skupiny Tvrdohlaví a v roce 1985 založil také loutkový spolek MEHEDAHA. V roce 1995 získal Cenu Jindřicha Chalupeckého. Vydává autorské knihy pohádek – např. O Rybabě a Mořské duši nebo Záhádky (v roce 2008 získaly ocenění Magnesia Litera v kategoriích Kniha roku a Kniha pro děti a mládež). Věnuje se také výtvarným a divadelním performancím či fotografování.

Komentáře