Proč zařadit do jídelníčku mořské ryby a jak je vybírat?

Asi se k vám již dostala informace, že jíst ryby je zdravé. Ze vzpomínek, vyprávění či filmů se nám vybaví obraz dítěte nuceného spolknout lžíci rybího tuku, aby bylo zdravé a čilé. Dnes máme naštěstí mnoho jiných a podstatně příjemnějších možností, jak do sebe dostat všechny ty důležité látky z ryb a zároveň si na rybím mase skvěle pochutnat. A proč je vlastně důležité zařadit ryby (a to především ty mořské) pravidelně do jídelníčku a čím se při jejich výběru řídit?

Stravitelnost a minerály
Mnozí výživoví odborníci se shodují, že ryby jsou důležitou součástí naší stravy, a to především díky dobré stravitelnosti rybího masa, obsahu zdravých tuků, vitamínů a minerálních látek. Rybí maso nám přináší kvalitní bílkoviny, vápník, draslík, fosfor, vitaminy a v případě mořských ryb také jód. Nejvíce ze všeho si však ceníme omega-3 nenasycených mastných kyselin, které si naše tělo není schopno samo vyrobit a musíme je přijímat potravou. „Vhodnou volbou k doplnění těchto látek jsou především mořské ryby, které obsahují velmi dobře stravitelné bílkoviny a mnohem vyšší procento tělu prospěšných látek, než ryby sladkovodní. Rybí maso je i oceňované pro nízkou hladinu tuků ve svalovině, která je výrazně nižší než v libovém hovězím masu,“ říká Vladimír Prokop, zástupce značky Mylord Premium, která surovinu pro své produkty zpracovává přímo na moři. Doporučený příjem rybího masa se podle odborníků na zdravou výživu uvádí v množství tří porcí týdně. Nedostatečný příjem ryb (a z nich omega-3 mastných kyselin) se může projevovat například zvýšenou únavou, suchou pokožkou nebo bolestmi kloubů. Podle Společnosti po výživu bychom měli dokonce ve svém jídelníčku najít místo pro 400 g rybího masa každý týden.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“26611″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“399″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Pozor na „čerstvé“ ryby a jejich původ
Zakoupit kvalitní rybí maso přitom není vždy jednoduché. Výrobci do něj mnohdy uměle přidávají vodu, aby zvýšili jeho hmotnost, k tomu je „obohacují“ také o aditiva. Pozor si dejte také na původ ryb. Farmované ryby, jako je norský losos, jsou uměle dokrmované a jejich maso je tučnější, na rozdíl od pevného a šťavnatého masa ryb z volné přírody. Při výběru ryby věnujte pozornost způsobu jejího zpracování. Například chlazené ryby, které najdete na pultech vašich obchodních řetězců, nepředstavují nutně záruku kvality a čerstvosti. Zejména produkty balené v ochranné atmosféře. Ke svým zákazníkům se často dostanou až několik dní po vylovení, čímž značně ztrácí na své kvalitě. Vedle chlazených ryb nás obchody bohatě zásobují i masem rozmraženým. Zde se zase jedná o situaci, kdy prodejce nechá rybu rozmrazit a následně ji s klidným svědomím prodává za cenu čerstvé. Takto prodávané výrobky musí být označeny jako rozmražené.

„Sea frozen“ záruka kvality
Pokud si chcete dopřát kvalitní rybí maso bez přidané vody a aditiv, sáhněte po rybách, které jsou zamrazené ihned po vylovení přímo na moři. Maso z nich je nejen výrazně chutnější a šťavnatější, ale zachovává si také nutriční hodnoty. Zamrazení na moři představuje nejlepší způsob pro zpracování rybího masa, které putuje k nám do střední Evropy. „Takto vzniklé rybí filé je nejkvalitnější, a to z hlediska chuti, šťavnatosti i nutričních hodnot, které si zachovává. Dodá lidskému tělu dietní bílkoviny, minerály, stopové prvky a omega 3 nenasycené kyseliny, stejně jako ryby ulovené a zkonzumované do několika hodin po ulovení, tak jak se s tím setkáváme v přímořských oblastech,“ objasňuje Vladimír Prokop, zástupce značky Mylord Premium. Výrobky takto zpracované bývají nejčastěji označovány na obalu produktu textem „sea frozen“ nebo „zamrazeno na moři“. Nutriční složení je prakticky stejné jako u ryb čerstvých. Výhodou sea frozen filet je pak jejich celoroční dostupnost, nižší cena než u chlazených ryb a možnost delšího skladování. Mezi takto zamrazené rybí maso patří například i tresky z řady Mylord Premium, které jsou bezprostředně po vylovení ze severního Pacifiku vyfiletovány a hluboce zmrazeny přímo na palubě lodi.

Jak rybu dopravit domů a zpracovat
Když už teď tedy víte, proč zařadit do jídelníčku mořské ryby a jak vybírat ty výživově nejhodnotnější, máme pro vás závěrem ještě pár tipů, jak ryby dopravit domů, aby nedošlo k znehodnocení této zdravé pochoutky.
• Pokud dopředu plánujete nákup ryb, zařaďte jejich výběr až na samý konec nákupu a pak pospíchejte domů.
• Ideálním pomocníkem je vždy chladící taška.
• Mějte na paměti, že tepelná úprava rybího masa (myšleno pečení, grilování, vaření) se provádí bez jeho rozmrazení.
• Aby nedošlo ke ztrátě benefitů, které nám rybí maso přináší, je vhodné rybu vařit v páře nebo péct na pečícím papíře bez použití tuku. Těmito způsoby tepelné úpravy si tak pochutnáte na tom nejlepším a nejzdravějším rybím mase.

TIP na zdravou rybu:
[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“26578″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“256″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“26579″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“283″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Komentáře