Průvodce třemi typy otázek při pracovním pohovoru

Reklama

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Proč padají otázky typu „Kde se vidíte za tři roky?“, „Chtěl byste být spíše Vinnetouem, nebo raději Old Shatterhandem?“. A proč jsou zcela nevhodné otázky týkající se náboženství či rodiny?

Otázky na pohovoru lze rozdělit na obvyklé, neobvyklé a nevhodné. Na nevhodné dotazy nemusí uchazeči odpovídat. „Stačí, když uvedou, že se jim takový dotaz nezdá vhodný, nebo že nechtějí odpovědět,“ říká Radek Zabloudil z personálně-poradenské společnosti McROY.
 
Příklady obvyklých dotazů z pracovních pohovorů:
Jakou jste k nám měla cestu? (Našel jste nás bez problémů?)
Otázka se nejdříve používala jako dobrý úvod rozhovoru, sloužila k prolomení ledů jako tak zvaný „icebreaker“. Může však dobře posloužit i k ověření pohotovosti či smyslu pro humor. V uchazeči zase může vyvolat pocit, že je o něj ze strany firmy zájem.
 
Proč jste opustil předchozí pozici?
Porozumět důvodům odchodu je důležité. Jde o komplexní otázku rozkrývající kariérní plány kandidáta, jeho ambice, touhu po profesním růstu, ale také způsob řešení nepříznivých situací. Otázka zjišťuje i schopnost pracovníka zvládat konflikt, dále jeho otevřenost, přímost a v neposlední řadě loajalitu či schopnost zacházet s citlivými informacemi.
 
Jaké jsou vaše silné a slabé stránky? 
Často podceňovaná otázka, v rukou profesionála však účinná. Nemíří totiž tolik na reálné plusy a slabiny, ale spíše na velmi důležitou schopnost sebereflexe. Zároveň ověřuje schopnost sebeprezentace či prezentace, kdy se zjišťuje, zda uchazeč umí vystihnout podstatu problému, zdůraznit plusy i jak zachází diplomaticky s minusy tak, aby jej neohrozily.   
 
Preferujete individuální úkoly nebo spíše týmovou práci?
Na první pohled jde o bezzubou otázku, protože málokterá profese je dnes ryze spojená s týmovostí či individuálním výkonem. Ve skutečnosti však může zahájit velmi plodnou diskusi odhalující způsoby kandidátova uvažování, konkrétně pak způsoby řešení sporů, míru ochoty pomoci kolegovi v nouzi, ochoty dělit se o úspěch i neúspěch, připravenost upozornit na problém a řadu dalších citlivých momentů v životě firmy.
 
Kde se vidíte za tři roky (za pět let)?
Jde o otázku zaměřenou na dlouhodobé plány a zejména na soulad kandidátovy vize s vizí firmy. Otázka může směřovat k možným ambicím kandidáta usilovat o vyšší pozici než je aktuálně nabízena, přičemž tyto ambice mohou být firmou v různém čase vítané více nebo méně. Otázka může zkoumat i orientaci na cíl či schopnost plánovat.
 
Proč bychom měli přijmout zrovna vás?
Jedná se opět o otázku mířící ke zjišťování souladu představ kandidáta s představami firmy. Hodnotí se nejen vlastní shoda, ale také schopnost sebereflexe i míra sebevědomí, míra asertivity či přímo bojovnosti. V neposlední řadě může jít o zoufalý pokus bezradného personalisty, který si za celý pohovor nedokázal udělat obrázek o tom, zda má o kandidáta zájem.
 
Příklady otázek neobvyklých:
Chtěl byste být jedničkou na Sicílii nebo dvojkou v Římě?
„Dodnes nevím, zda jsem správně porozuměl smyslu této otázky, kterou mi před mnoha lety personalistka položila. Představuji si však, že cílem bylo zajímat se o ambice, o míru soutěživosti, o orientaci na výsledek, o míru globálního uvažování a rovněž o míru důležitosti, jakou kandidát přisuzuje statusu,“ míní Radek Zabloudil z personálně-poradenské společnosti McROY.
 
Chtěl jste být v dětství spíše Vinnetouem nebo Old Shatterhandem?
Otázku jsem slýchával u kolegyně v letech 2004-2006 a byla pokládána příslušníkům generace X. Nejsem si proto jistý, zda by dnešní mladí kandidáti byli vždy schopni odpovědět. Jde o velmi zajímavou otázku týkající se náhledu kandidáta na svoji vlastní pozici v týmu. Zda jde spíše o iniciátora nebo realizátora. Zda jde o tahouna nebo „klidnou sílu“ v pozadí. Zda jde o vyjednavače a diplomata nebo spíše někoho, kdo dobře naslouchá.
 
Kolik může být v New York City ladičů pian?
Otázka má mnoho alternativ. Personalisté se například také ptají, zda uchazeč tuší, kolik se v Argentině ročně spotřebuje hovězího masa. Nebo proč jsou kanály kulaté. V jejich případě nejde o přesnost odpovědi. Jde o analytické uvažování kandidáta, schopnost skládat k sobě logicky informace a přesvědčit o výsledku protějšek, ale rovněž o nadhled, představivost až hravost. V neposlední míře o schopnost vyrovnat se s neobvyklou situací, zátěží a stresem.
 
Kdybyste byla zvíře, jaké by to bylo?
Otázka je na hranici neobvyklosti a neprofesionality, je snadné ji zformulovat jinak a uctivěji. Cílem je dozvědět se něco o kandidátově sebereflexi, o jeho vlastním náhledu na svoje schopnosti či osobnostní rysy, jakými jsou pracovitost, vytrvalost nebo dravost. Může pomoci ohodnotit i pohotovost či smysl pro humor.
 
Příklady neprofesionálních otázek u pracovního pohovoru:
V jakém znamení jste se narodil?
Astrologie není uznána jako věda a otázka tedy není relevantní.
 
Je vám 33 let, to už ženám většinou tikají biologické hodiny, máte v tomto smyslu nějaké plány? Když jsou Vaše děti nemocné, máte zajištěno hlídání?
Podobné otázky směřují do ryzího soukromí kandidáta a navíc mohou být chápány jako diskriminační.
 
Máte na krku křížek, to chodíte do kostela?
Otázka směřující k náboženskému vyznání je chápána jako diskriminační.
 
Mohl bych vás pozvat na večeři?
Jde o celkové nepochopení smyslu výběrového pohovoru tím, kdo jej vede.

Zdroj: Personálně-poradenska společnost McROY

Komentáře