Rozhovor s režisérem Petrem Hruškou k inscenaci MEZI NEBEM A ZEMÍ

Divadlo Na Fidlovačce s novým uměleckým vedením režisérky Kateřiny Duškové zahájí novou divadelní sezónu 2017-2018 laskavou duchařskou komedií Mezi nebem a zemí z pera Pam Valentine v režii Petra Hrušky.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“26571″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“429″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

MEZI NEBEM A ZEMÍ je vaší první inscenací v Divadle Na Fidlovačce, proč na spolupráci došlo až nyní?
Není důležité, že ke spolupráci došlo „až teď“. Naopak je krásné, že ke spolupráci došlo „právě teď“. Vše má svůj čas.

A proč jste se pro spolupráci s Fidlovačkou rozhodl? Znal už jste jejich tvorbu i soubor?
Je potěšující a hlavně velmi zavazující, když vám někdo nabídne čas, prostor a prostředky. A moje radost se znásobila, když jsem si poprvé přečetl text. Divadlo je o setkávání výrazných tvůrčích individualit. Musel jsem si nejdříve rozšířit přehled o současném hereckém souboru. Zároveň je mi líto, že jsem stále ještě neviděl všechny inscenace, které má divadlo na repertoáru. Například představení Famílie na mě silně zapůsobilo svojí poetikou, tématem a společným hereckým gestem. Obsazování inscenace je často o hledání ideálu a míře kompromisů. Navíc jsem typ režiséra, který velmi dbá na přání a představy uměleckého vedení divadla. Myslím si, že by se měli herci v divadle cítit bezpečně a vědět, že se vedení smysluplně věnuje jejich uměleckému růstu. Dnes už si s kolegy během zkoušení užívám velikou radost a vzájemnou inspiraci.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“26572″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“428″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Hra je duchařskou komedií, i když se to tak u divadla na rozdíl od filmu neříká. Co vy a duchové?
Vidíš, já si naopak myslím, že síla a jedinečnost duchařské komedie rezonuje především s divadlem. Těší mne, když se během onoho „tady a teď“ probudí dítě v nás, ta nespoutaná hravost v podobě čisté a ryzí divadelnosti. A u nás doma je nás také víc, než jak to na první pohled vypadá. Určitě nejhorší duchové jsou ti, co se usadili v dětském pokojíčku. Večer vydávají tajemné zvuky, nejrůznější
kňourání a pod jejich nohama podlaha celou noc vrže. Prý až tak, že se jedna normálně nevyspí, a musí noc co noc usínat v ložnici u rodičů. Ale nevím, co je na tom pravdy, já jsem ještě žádného v pokojíčku nepotkal. Manželce zase pořád někdo někam něco přenáší. A já jsem od rána do večera v jednom kole, tak si ty své užiji, teprve když spím. Musím ale přiznat, že jsem jim vděčný, jak se mnou mluví. V životě už mi mnohokrát zázračným způsobem pomohli. Opravdu.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“26573″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“429″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Máte už nějakou zkušenost s duchařskou komedií?
Jako herec mám zkušenost pouze co záskok v inscenaci, kterou jsem sám režíroval. A to se nemá počítat. Dva dny předem jsem měl nervy na pochodu. A jak řekl kolega: „Hrál jsi živého, ale měl jsem strach, že děkovat se budeš už jako mrtvola!“ Rád vzpomínám na svoje první setkání s duchařskou komedií v Mladé Boleslavi. Do té doby jsem si vůbec neuvědomoval, jak je složité inscenovat podobné texty. Mnohé ze situací se musí v podstatě zkoušet dvakrát. Jednou se živými postavami a podruhé s duchy. A když je zdánlivě hotovo, pak se hledá postup, jak obé synchronizovat do nového tvaru. Na herce se tím také zvyšují nároky na samotnou přípravu, soustředění a koncentraci během zkoušek. Například živá postava nesmí na ducha reagovat, pokud to není záměr inscenátorů. Vyzkoušejte si nereagovat, když někdo o kom nemáte vědět, začne před očima tleskat, poskakovat nebo mluvit.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“26574″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“429″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Co vám dala hra MEZI NEBEM A ZEMÍ v Divadle Na Fidlovačce?
Každé setkání, každá zkouška, každý titul přináší nová hezká i nemilá poznání a ta drobná nenápadná jsou často o to důležitější. Znovu jsem si společně s tématem hry uvědomoval, jak je důležité být přítomen co nejintenzivněji v každé vteřině života a být s pokorou k síle, která nás přesahuje. Pro temperamentního lenocha je to skoro neřešitelná situace. Všichni z divadla mají můj obdiv. Pozitivní nálada, respekt mezi kolegy, vzájemná inspirace, všeho bylo nevídaně.

Tvůrci inscenace umožňuje jaksi dopovědět, co se do ní nevešlo, anebo si režisér případně není úplně jist, že to tam je, aneb co byste popřál divákům?
U duchařských komedií rád připojuji varování všem, kteří si myslí, že je po smrti čeká klidný život.

Rozhovor vedl Petr Vydra

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“26575″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“428″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

MEZI NEBEM A ZEMÍ: Pam Valentine
Režie: Petr Hruška
Dramaturgie: Petr Vydra
Překlad: Martin Fahrner
Scéna a kostýmy: Miroslav Král
Hudba: Vladimír Strnad
Premiéra: 21. 9. 2017
Obsazení:
Jack Cameron Daniel Rous
Susie Cameronová Sandra Pogodová
Mark Webster David Hák
Simon Willis Lukáš Rous
Flic Willisová Elizaveta Maximová
Marcia Bradshawová(matka Flic) Martina Randová
strážný anděl Ludmila Molínová

Anotace:
Mladí novomanželé Simon a Flic, prchají před Fliciinou nesnesitelnou matkou Marciou a pronajmou si starý dům na zapadlém anglickém venkově. Problémem je, že dům kdysi patřil spisovateli Jackovi a jeho ženě Susie, kteří jej „obývají“ i po tragické smrti a snaží se vypudit jakékoliv nájemníky, seč jim jejich astrální síly a smysl pro ironický humor stačí. Jakmile ale zjistí, že Simon je začínající spisovatel a Flic těhotná, změní názor a pomáhají jim v nelehké životní situaci. Do děje se zaplete pomatený realitní agent, zmiňovaná Fliciina matka a strážný anděl, takže o bláznivé situace není nouze. Brilantní anglická komedie ale nepostrádá ani hluboce lidský rozměr a umožňuje nám znovu si uvědomit, že plně žít a milovat se má nyní a zde, neboť žádná vteřina našeho života se nebude opakovat. „Podívej, jak se tváří. Kdyby to nebyl realitní agent, člověk by ho pomalu litoval.”

MEZI NEBEM A ZEMÍ
tvůrčí tým

PETR HRUŠKA, režisér
Pochází z umělecké rodiny. Divadlu se věnuje od dětství. Po studiu na gymnáziu pro vrcholové sportovce, dvouleté základní vojenské službě v Trenčíně, úklidu pražských ulic a studiu života nastoupil na pražskou DAMU, katedru režie a dramaturgie. Avšak za opravdovou a pro umělecký růst zásadní školu považuje především setkání a spolupráci s Lubošem Pistoriem. Od roku 1991 byl ve stálém angažmá např. v Divadle F. X. Šaldy v Liberci, Městském divadle v Mladé Boleslavi, v divadle Rokoko (jako člen Divadelního spolku Kašpar) a v pražském Činoherním klubu. V roce 2001 si s přáteli pronajal prostory bývalé Umělecké besedy na Malé Straně. Investoval vlastní finanční prostředky do rekonstrukce a od stejného roku se stal ředitelem nově vzniklého Divadla Na Prádle. V roce 2002 spláchla veškeré dosavadní snažení povodeň a následná rekonstrukce se protáhla do začátku roku 2004. Na domovské scéně režíroval mimo jiné Obchodníka s deštěm, Pláňku, Večeři s přáteli a další a jako hostující režisér spolupracuje např. s pražským divadlem Palace (A do pyžam, Divadelní komedie, Stará dobrá kapela, Manželský poker aj.) či Divadlem v Rytířské (Ani za milión, Chvilková slabost).

MIROSLAV KRÁL, scénograf, kostýmní výtvarník
Divadlu se aktivně věnuje od svých 18 let. Krátce studoval herectví, poté divadelní vědu. Za svou DAMU považuje úzkou spolupráci a přátelství s legendárním režisérem Otou Ševčíkem (Příběh koně, Carmen, Cosi fan tutte…), s dramaturgyní Jarmilou Černíkovou-Drobnou a režisérem Petrem Hruškou. Více než sedm let působil v Divadle Gong, kde se setkal mj. s režiséry Miroslavem Pokorným (Ze života hmyzu, Námluvy s Medvědem, Pasáček vepřů…) a Pavlem Khekem (Petr Pan, Zlatovláska). Na některých z těchto titulů pracoval nejen jako výtvarník, ale i jako dramaturg. V současné době (sezona 2017/2018) působí už čtvrtým rokem jako kmenový výtvarník Divadla Palace (mj. Stará dobrá kapela, Rodina je základ státu, Manželský poker (všechny v režii Petra Hrušky). Kromě Divadla Na Fidlovačce hostuje i na dalších scénách (Moravské divadlo Olomouc, Divadlo Antonína Dvořáka Příbram, Divadlo v Rytířské).

Zdroj: www.fidlovacka.cz

Komentáře