Stres přispívá ke vzniku až 90 % chorob. Jak ho zvládnout při studiu či v práci?

Podle průzkumu společnosti GfK z roku 20131, je 40 % Čechů stresováno v práci nebo při studiu. Každý třetí Čech se přitom potýká s dlouhodobým stresem, který způsobují zejména rodinné či pracovní problémy.3 Ruku v ruce se stresem přichází i pocit vyčerpání nebo nechuť k činnosti, která stres způsobuje. Co pro sebe můžeme udělat, abychom stres eliminovali a neskončili takzvaně „na zhroucení“?

Stres je přirozenou součástí života. Provází konkrétní životní situace jako je nemoc či úmrtí blízkého člověka. I když má lidská psychika k dispozici mnoho mechanismů, jak se se zátěží vyrovnat, ne vždy tato obrana dostatečně funguje. Někdy psychická zátěž přeroste do takové míry, že dojde k vyčerpání duševních sil. Dlouhodobý stres tak často vede k pocitu beznaděje, prázdnoty, k hledání smyslu života. Lékařské výzkumy ukázaly, že psychické napětí přispívá ke vzniku až 90 % chorob a že existuje například souvislost mezi stresem a onemocněním rakovinou.3 Stresu nelze úplně předejít, nicméně existují způsoby, jak ho redukovat.4

Spolehněte se na přírodu
Okamžitou úlevu a zklidnění mohou přinést bylinky. Vhodný je třeba heřmánek, meduňka, levandule, chmel nebo kozlík lékařský, ze kterých si připravíte čaj. Ne vždy jsou ale vhodné podmínky nebo čas na jeho přípravu, ale i tak se můžete rychle zbavit stresu přírodní cestou. Vhodný je například čistě přírodní doplněk stravy Mentis Chill, který můžete ve formě kapslí užít kdekoli. Úlevu od stresu a zklidnění přináší do 30 minut. Toto přírodní nootropikum, zbystří vaše smysly a připraví vás na důležité okamžiky v práci, ve škole či v osobním životě. „Mentis Chill obsahuje třezalku tečkovanou, která okamžitě zklidňuje psychiku, má navíc antibiotické účinky a díky rutinu posiluje i cévní stěny. Extrakt ze zeleného čaje zase podporuje duševní rovnováhu a zlepšuje koncentraci, paulinie nápojná, neboli quarana, celkově zlepšuje náladu,“ říká MUDr. Marie Kloudová, lékařka a biochemička z Prahy.

Pravidelně jezte a dodržujte pitný režim
Stres intoxikuje organismus „špatnými“ hormony. Jestliže chcete svému tělu pomoct, musíte ho uzdravit, a ne ho ještě více zatěžovat nekvalitním jídlem, například z fastfoodu. Čokoláda sice může krátkodobě pomoci, ale z dlouhodobého hlediska se jedná spíš o placebo efekt. Váš jídelníček by měl obsahovat hlavně vitamíny B, C a E, které pomáhají proti stresu. Pro tělo je důležitý také vápník, chrom, draslík, zinek a železo, které najdete v rybách, zelenině, vejcích nebo v celozrnné mouce.5

Plánujte a pracujte s „TO DO“ listem
Pracujte efektivně s časem, stanovte si priority a důkladně se připravte na zadané úkoly. Vytvořte si tzv. „TO DO list“, tedy seznam úkolů a jím se řiďte. Pak se nebudete muset stresovat tím, na co jste zapomněli a budete mít čistou hlavu pro samotné úkoly.5

Relaxujte
Stanovte si čas na odpočinek a ten si nenechte vzít. Pravidelné relaxování pomůže tělu uvědomit si, že odpočinek je jeho součástí a nebude stresu podléhat tak intenzivně. Někdy v práci stačí v klidu si vychutnat oběd nebo si dát pauzu na kávu a noviny. K rychlé relaxaci pomůže i procházka v přírodě, cvičení, horká vana, masáž, sauna, pěkný film, kniha, prostě vše, co děláte rádi, bez donucení a u čeho si odpočinete.5

Udržte si smysl pro humor
Někdy to jde těžko, ale důležité je mít nadhled a umět se dokázat zasmát sám sobě i situacím, kdy nejde o život. Při smíchu se navíc uvolňují svaly a do těla se vyplavuje hormon štěstí endorfin.5

Zdroje:

  1. http://www.gfk.com/insights/press-release/ctyri-z-deseti-cechu-trpi-stresem-v-praci-na-pracovistich-je-ho-vice-nez-v-minulosti/
  2. https://www.odbskmb.cz/poradenstvi/Jak_zvladat_stres.pdf
  3. https://www.karinagrant.co.uk/blog/90-of-illness-is-caused-by-stress-according-to-the-us-centre-of-disease-control/
  4. http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/edice/plne_znani/brozury/syndrom_20vyhoreni.pdf
  5. KRASKA-LÜDECKE, Kerstin. Nejlepší techniky proti stresu. Praha: Grada, 2007. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-1833-0.

Zdroj: www.mentislab.cz

Komentáře