Učte se s dětmi tak, aby to nepoznaly

Škola hrou aneb nenápadně se učte s potomkem, protože přimět malého školáka k učení je někdy nadlidský výkon. Pokud zrovna řešíte podobný problém, můžou se vám hodit tipy, které se osvědčily zkušené mamince čtyř dětí Štěpánce Štrougalové z Baby Clubu Juklík.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“18838″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“400″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Znáte to sami – z nudného školení, při kterém skoro usínáte, vám nejvíc utkví v paměti puntíkovaná kravata přednášejícího, ale co říkal, si už za pár hodin nevybavíte. S dětmi je to podobné – sedět hodinu doma na židli a biflovat počty nebo písmenka, vydrží jen ti nejukázněnější jedinci – a i ti jenom někdy. Navíc to nemívá žádoucí efekt. Mnohem lépe funguje, jak ostatně tvrdil už Jan Ámos Komenský, propojit učení s hrou. „Možností je spousta, jen je třeba postupovat nenápadně, aby děti naši „lest“ neprohlédly. Pokud se vám ale podaří je zaujmout a nadchnout pro hru, ani je nenapadne, že se vlastně učí,“ radí Štěpánka Štrougalová z Baby Clubu Juklík, dětského centra, kde se děti nejen učí plavat, ale kde mají i možnost se po všech stránkách zábavnou formou vzdělávat.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“18839″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“338″}}]]

Co se osvědčilo:
Doma…
+ Propojit počty s kreslením. Namalujte kornoutky na zmrzlinu a nechte děti domalovávat a počítat kopečky. Kolik kopečků sní brácha? Kolik dáme tátovi? Podobně se osvědčil i vláček.
+ Využít obrázková razítka. Děti razítkování milují. Nechte je místo psaní čísel natisknout třeba 3 medvídky + 2 medvídky a pak tolik medvídků, kolik je výsledek.
+ Obstarat magnetky na lednici. Pokud pořídíte sady čísel i písmen, můžete donekonečna s dětmi skládat příklady i celé věty.
+ Zahrát si na obchod. Vyrobte s dětmi papírové peníze a vžijte se do role zákazníka. Vaše dítě si bude jako prodavač připadat důležitě a je jedno, zda vám bude „prodávat“ hračky, nebo zeleninu.
+ Větší korálky. Co takhle udělat babičce překvapení? Kolik korálků je třeba navléknout na šňůrku, aby vznikl krásný náhrdelník?
+ Kostky. Jednoduchá hra, která děti zabaví, kdykoli budou mít dlouhou chvíli. Házení a sčítání se hodí i do malého prostoru. Stejně tak „Člověče, nezlob se“ je pro procvičování počtů ideální.
+ Pořídit tabuli. Třeba tu nalepovací na lednici. Během přípravy večeře na ni můžete psát dětem příklady. Anebo je nechte napsat, co je třeba dokoupit.
+ Počítat při vaření. Nechte děti dělat na pracovní desce hromádky rýže, čočky, fazolí atd. a učte je přitom pojmy – víc, míň, vyšší, nižší, širší, užší…
+ Využít servírování. Požádejte dítě, aby dalo na talíře počty knedlíků podle přání strávníků, anebo kolečka okurky, rajčátka atd.
+ Scrabble. Oblíbená hra je skvělá k procvičování jednoduchých slov. Nebo dejte dítěti pro začátek první a poslední písmeno, aby se dovtípilo, jaké má přiřadit písmenko (P-S, L-S, pes, les…)
+ Hračky. Zvláště kluci budou nadšení, když si s nimi budete po zemi posílat autíčka. Závody společně komentujte – červený je pátý, žlutý by byl první, kdyby předjel ještě dvě…

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“18840″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“300″}}]]

V terénu…
+ Chodit pozorně po ulicích. Nechte si od dětí předčítat názvy obchodů, ulic, texty na reklamních billboardech či SPZ projíždějících automobilů.
+ Sledovat SPZ automobilů. Při cestování nechte děti číst SPZ aut jedoucích před vámi a spočítat na nich všechna čísla. Stejně tak mohou sčítat čísla u popisných cedulek na domech.
+ Využít dopravní zácpu. I čas zde strávený můžete využít pro opakování. Kolik je ve vedlejším pruhu červených aut? O kolik aut vepředu je ta modrá dodávka?
+ Velký nákup. V obchodě požádejte dítě, aby přineslo třeba 3 papriky a 5 rajčat… Může také samo zaplatit ze svěřených peněz a spočítat si, kolik mu má pokladní vrátit.
+ Jídelní lístek. Při čekání u stolu v restauraci vybídněte děti, ať vám přečtou na jídelním lístku třeba všechna jídla, v jejichž názvech se vyskytuje písmeno „r“.
+ Přírodniny. Kaštany, žaludy a další plody budou děti rády skládat na hromádky a počítat, kolik jich už mají.
+ Obstarat bublifuk. Kolik bublin vyfoukne brácha na jeden nádech? A kolik ty?
+ Házení na cíl. Nechte děti posbírat šišky, kamínky nebo udělat sněhové koule a pak spočítat, kolik z hodů bylo úspěšných.
+ Křídy. Na hladký asfalt se krásně maluje. Při procházce nechte děti malovat na cestičku písmena nebo číslice.
+ Tablet. Někdy ho vezměte na milost. Je mnoho her, při nichž si dítě procvičuje zábavnou formou jednoduché matematické úkoly nebo doplňování písmenek do slov. Program i zatleská nebo zabučí.
+ Zkombinovat počty s pohybem. Při procházce v přírodě nechte děti závodit a přitom počítat, které udělá rychleji stanovený počet dřepů, skoků přes pařez, kolikrát oběhne strom atd.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“18841″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“300″}}]]

Tip navíc: Vyměňte si s dětmi role
„Nejvíc se osvědčil vlastní příklad. Když se zapojíte do hry, děti budou mnohem aktivnější a každá činnost je bude víc bavit. Můžete si také obstarat vlastní pracovní sešit, kam vám bude potomek zapisovat zadání úkolů, které pak oznámkuje. Musí vám přeci zkontrolovat, jak jste příklady vypočítali a napsali jednotlivá slova. I kontrolou jiného učiva se dítě učí. A uvidíte tu radost, když vám najde chybu a nadělí dvojku…,“ inspiruje rodiče Štěpánka Štrougalová z Baby Clubu Juklík.

Baby Club Juklík je dětské centrum, které je od roku 1988 průkopníkem v metodice kojeneckého plavání a konzultantem při tvorbě jeho hygienických norem. Dnes provozuje několik bazénů a kromě plavání pro nejmenší nabízí kvalitní plaveckou školu pro starší děti, plavání pro těhotné, aqua-aerobic a zábavné i vzdělávací aktivity pro rodiny. Více na www.juklik.cz 

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“18842″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“528″}}]]

Tip redakce:
Projekt ING Bank Hravý finančník seznámilo se základy finanční gramotnosti celkem 1 200 dětí z 50 škol a dětských domovů. Projekt, který má děti naučit správnému zacházení s penězi, běží díky dobrovolníkům z řad zaměstnanců banky již téměř tři roky.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“18843″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“397″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Finanční gramotnost rozhodně není něco, s čím by se člověk narodil. Jde o naučené kompetence, které následně uplatňujeme v každodenních jednáních a které z nás dělají zodpovědné účastníky na finančním trhu. Finančně gramotný občan se orientuje v problematice vlastních financí a je schopen odpovědně spravovat rodinný rozpočet. Z průzkumu, který provedlo Ministerstvo financí v roce 2015, však vyplývá, že rozpočet si nesestavuje 57 % českých domácností. Celkem 64 % osob pak vykazuje nízkou nebo spíše nízkou ekonomickou zodpovědnost. Zajímavé také je, že přehled o osobních financích i financích domácnosti mají především lidé ve věku od 45 let výše. Přitom se spravováním vlastních financí mají zkušenost už dospívající jedinci. Existuje tedy způsob, jak u Čechů finanční gramotnost podpořit?

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“18844″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“382″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Porozumět reálné hodnotě peněz a uvědomovat si, že vše kolem něco stojí, jsou schopné i malé děti. S finančním vzděláním proto není třeba čekat do pozdějšího věku. První lekce ze světa financí mohou bez problému dostávat žáci na prvním stupni základní školy. Za dětmi v českých školách i dětských domovech se již třetím rokem vydávají dobrovolníci z řad zaměstnanců ING Bank, kteří základní finanční vědomosti předávají prostřednictvím kvízové hry Hravý finančník. Za tuto dobu zvládla banka předat znalosti dětem v 50 školách a dětských domovech a potkat se s bezmála 1 200 žáky. „S naší kvízovou hrou Finančník děti zažijí během dvou vyučovacích hodin spoustu zábavy a přitom navíc vstřebají finanční ponaučení. Do projektu se na dobrovolnické bázi zapojují naši zaměstnanci a já jsem ráda, že se jejich řady rozrůstají, stejně jako jejich zaujetí pro návštěvy škol a práci s dětmi a s Finančníkem,“ upřesňuje Jindra Machačová, předsedkyně ING Bank fondu Nadace Terezy Maxové dětem, a následně dodává: „Školy často stojí bezradně před otázkou, jak vyučovat finanční gramotnost. Děti jsou přitom svým otevřeným přístupem schopné a ochotné vstřebávat informace a rady velmi snadno. Pokud vzdělávání pojmete zábavnou formou, máte z poloviny vyhráno.“

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“18845″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“412″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Kromě škol navštěvuje Hravý finančník také dětské domovy, kde je důraz na finanční vzdělávání dvojnásobně důležitý. Pro děti s ústavní výchovou je nezbytné umět řešit situace běžného života co nejdříve. Jde o jedince, kteří neměli to štěstí, aby je s realitou seznámili vlastní rodiče, a jsou tak odkázáni na pomoc společnosti. Tvůrci Hravého finančníka si jsou vědomi, jak cenné je budovat finanční gramotnost a podporovat finanční vzdělávání u sociálně znevýhodněných dětí, aby v budoucnu dokázaly odolávat lákavým nabídkám podvodníků a citlivě nakládat se svými úsporami. Po odchodu z dětského domova by se měly umět postavit na vlastní nohy a zajistit nejen sebe, ale i novou rodinu.

Hravý finančník je kvízová hra uschovaná v praktickém kufříku, která je určena pro děti od 8 let. Pro ty nejmenší je upravena do podoby pohádek hraných studenty gymnázia PORG a následné diskuze o ponaučení, které z nich vyplývá. Nejstarší věková kategorie do 14 let volí správné odpovědi prostřednictvím on-line aplikace a sbírá body. Cílem tedy není dětem jen předat soubor informací o financích, ale především je zabavit a rozpoutat debatu. „Každé setkání s Finančníkem začínáme vždy krátkým úvodem do světa financí, vysvětlením základních pojmů a informacemi, které by pro děti mohly být užitečné. Mladší děti pak vzděláváme formou pohádek s tematikou peněz a nakládání s nimi,“ vysvětluje Jindra Machačová.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“18846″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“432″}}]]

Začátkem března se s kvízem seznámily také děti zaměstnanců ING Bank, které v rámci hravého odpoledne poznaly pracovní prostředí svých rodičů a zároveň se zábavnou formou dozvěděly o náplni jejich každodenních aktivit. Děti byly předem rozdělené do odpovídajících věkových kategorií a v přizpůsobených prostorách se jim věnovali samotní zaměstnanci banky. Na mnohých soutěžících bylo znát, že téma financí je u nich doma na denním pořádku a nenechali se zaskočit ani termíny jako úvěr, debet nebo PIN.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“18847″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“308″}}]]

Cílem projektu ING Bank není z dětí vychovat budoucí bankéře, ale především je připravit na život, ve kterém se nevyhnou placení účtů, podepisování smluv ani nástrahám půjček. Dětské vědomosti ale rozhodně není na místě podceňovat. Mnohdy svým důvtipem a selským rozumem překvapí samotné finanční experty. Nejmenší děti se vzdělávají formou pohádek s tematikou peněz a nakládání s nimi. Po zhlédnutí pohádky se účastní debaty. Děti na prvním stupni základní školy pracují s kvízem v praktickém kufříku. Za správně zodpovězené otázky získávají „peníze“ a mohou tak nenucenou formou poznat jejich hodnotu. Nejstarší věková kategorie má k dispozici mobilní aplikaci, na které v časovém limitu odpovídá na kvízové otázky. Aplikace ihned vyhodnocuje správné odpovědi a určuje pořadí hráčů.

Zdroj:www.juklik.cz a www.ing.cz

Komentáře