Užijte si letní sporty bez bolesti

Léto je tu a ruku v ruce s ním i letní sporty, na které se mnoho z nás těší celý rok. Plavání v bazénu či v přírodě, projížďky na bruslích v parku, výlety do přírody nebo za památkami…

Je toho opravdu hodně, co bychom za ty tři měsíce rádi stihli. Ke každé aktivitě však musíme přistupovat zodpovědně a opatrně. Stačí špatně šlápnout, neobratně se ohnout, a na zdravotní problémy máte zaděláno. Pozor bychom si měli dát zejména na naše záda, která bývají právě při těchto sportech nejvíce zatěžována. Přečtěte si, co byste měli dělat, abyste se vyhnuli nepříjemným bolestem.

Jako ryba ve vodě
Právě plavání bývá často doporučováno jako sport, který pomáhá v boji s bolestmi zad. Zejména pro ty, které živí sedavé zaměstnání, je plavání jako dělané. Zkuste si alespoň jednou nebo do dvakrát do týdne najít hodinku času a jít si zaplavat. Postupem času se vám zpevní svalový korzet, který vám pomůže dostat bolesti zad pod kontrolu. Zapomeňte ale na styl à la paní radová, který velmi škodí krční páteři. Pokud jste do této doby plavali pouze rekreačně na dovolené, zkuste si na prvních pár hodin zaplatit profesionála, jenž vás naučí plavat správně – abyste si namísto úlevy od bolesti neublížili.

Na bruslích s úsměvem
Dalším z velmi oblíbených sportů je jízda na in-line bruslích. Pokud si jdete zabruslit jednou dvakrát za sezonu a budete opatrní, nic by se vám stát nemělo. Jestliže se však do bruslení vrhnete po hlavě a budete do parku vyjíždět několikrát týdně, je dobré myslet zejména na správné rozcvičení a držení těla. Při bruslení, zejména při rychlé jízdě, je totiž trup těla v předklonu, což znamená velkou zátěž pro vaše záda. Nezapomeňte se tedy před a po každé jízdě pořádně protáhnout. Pomůže také pravidelně posilovat břišní svaly, které pak zádům pomáhají držet váhu těla.

S partou do písku
Pohyb po písku je velmi zdravý, je to totiž nestabilní povrch, a tak při pohybu po něm musíme více zapojovat hluboký stabilizační systém páteře. Navíc se ploska nohy musí povrchu terénu neustále přizpůsobovat, a tak zapojuje i svaly, které při chůzi v pevné obuvi nevyužíváme. Proto nás při hraní beach volejbalu mohou chodidla zpočátku bolet. Během hry navíc trávíme spoustu času v záklonu sledováním míče. Proto nezapomínejte před hrou i po hře řádně protáhnout svaly krční páteře.

Na kole kolem světa
S příchodem pěkného počasí to mnohé z nás táhne také na kolo, a tak se začínají na silnicích mnohem častěji objevovat cyklisté, kteří na cestě do práce vyměnili MHD za bicykl a nemohou se dočkat víkendu, aby si vyjeli na pořádný celodenní výlet. Ačkoli je jízda na kole doporučována jako vhodné cvičení i rehabilitace, a to zejména pro lidi s nadváhou, i během ní je třeba myslet na zdraví zad. Při nesprávném posedu bývá hlava často v záklonu, což způsobuje bolest krční páteře. Pozice cyklisty nás také nutí hrbit se, a tak často trpí nejen hrudní páteř, ale i páteř bederní, protože dochází k jejímu neadekvátnímu zatěžování. Před a po jízdě na kole se tedy nezapomeňte důkladně protáhnout a během jízdy se snažte držet záda pokud možno co nejvíce narovnaná.

Aby záda měla pevné nervy
Pokud si nechceme letním sportováním a touhou po lepší fyzické kondici zadělat na problémy se zády, měli bychom se jim náležitě věnovat. Samotné rozcvičení a protažení je nutnost, nesmíme však zapomínat ani na správnou výživu nervů zad. Vyživované nervové buňky se lépe hojí, sílí a jsou schopny déle odolávat poškození a vzniku bolesti. Soustředit se musíme zejména na zvýšení příjmu vitaminů skupiny B – B1, B6 a B12. Je proto velmi důležité pravidelně užívat léky obsahující dostatečně vysoké léčivé dávky těchto vitaminů. Nezapomeňte si však pohlídat rozdíl mezi lékem a výživovým doplňkem. Pouze lék obsahuje dostatečně vysoké a výrobcem garantované množství vitaminů, které naše tělo potřebuje. Dejte si také pozor na to, jakou bolestí trpíte. MUDr. Hynek Lachmann dodává: „Pokud bolestem předcházel traumatický moment, jestli trvají déle než tři týdny nebo pokud se postupně zhoršují, je vhodné vyhledat lékaře. Pozor si také musíme dát v případě, že bolest vyzařuje do rukou či nohou, je spojena s poruchou močení či defekace, s poruchou hybnosti končetin, pokud se objeví během infekčního onemocnění či pokud intenzita bolestí zcela znemožňuje běžný pohyb.“

Zdroj: www.bezbolestizad.cz

Komentáře