Výhrady jsou, ale s kvalitou řemeslníků jsou Češi spokojení

Reklama

Při shánění řemeslníků lidé nejvíce dají na osobní zkušenost a své známé. Češi využívají jejich služby nejčastěji na revize (46 %), drobné stavební úpravy (42 %) nebo urgentní opravy (39 %). Více než polovina lidí by přivítala lepší dostupnost řemeslnických profesí. Zkušenost se službami hodinového manžela má v porovnání s řemeslníky jen minimum lidí. To jsou některé závěry výzkumu Raiffeisen stavební spořitelny realizovaného agenturou STEM/MARK.

S kvalitou práce řemeslníků bylo spíše spokojeno 6 z 10 respondentů, ovšem jen každý desátý byl spokojen velmi. Vysloveně nespokojených bylo 15 % dotázaných. Češi řemeslníky příliš nehledají na internetu, jde jen o 13 % lidí – nejčastěji Pražany a vysokoškoláky. Jen 4 % lidí zadává poptávku na internetu a pak čekají na nabídky. Lidé při shánění využívají zejména osvědčené kontakty (56 %) a dávají na doporučení svých známých (59 %).

Přestože v zimním období bývají řemeslníci méně vytížení, tři čtvrtiny lidí nikdy neuvažovalo nad tím, že by si řemeslníka objednali v zimě s cílem získat lepší cenu a dostupnost služeb. Dělá to tak jen 6 % Čechů a 21 % o tom jen uvažuje. „Lidé jsou zvyklí úpravy domů a bytů řešit spíše v teplejších měsících, pak ale může být problém sehnat dobrého dodavatele, a to zejména v Praze. Díky tomu, že řemeslníci nemají v zimě tolik práce, si můžete víc vybírat a dohodnout nižší cenu,“ říká Lenka Molnárová z Raiffeisen stavební spořitelny.

Třetina lidí neví jak na reklamaci
4 z 10 lidí museli v posledních pěti letech práci řemeslníka reklamovat. Nejčastěji to bylo kvůli skryté vadě, nedodržení dohodnutých termínů a evidentním nedostatkům v kvalitě. Více než třetina lidí vůbec neví, jakým způsobem by reklamaci řešila. Ostatní by nejčastěji volili stížnost u České obchodní inspekce (29 %), stížnost u příslušného cechu (17 %) nebo soudní žalobu (10 %).

(Ne)dostupní řemeslníci
V posledních pěti letech využilo řemeslnické služby 6 z 10 lidí. Nejčastěji to bylo na práce malého rozsahu, z toho nejvíce na revize zařízení (46 %), menší stavební úpravy (42 %) a urgentní opravy (39 %). Více než polovina lidí by přivítala lepší dostupnost řemeslnických profesí. Češi s výjimkou Pražanů jsou s dostupností i s kvalitou práce řemeslníků spokojenější než Moravané. Respondenti bez maturity a lidé z malých obcí častěji uvádějí velmi snadnou dostupnost i vysokou spokojenost.

Neobjevení hodinoví manželé
Z výzkumu dále vyplývá, že služby tzv. hodinových manželů se zatím na trhu moc neuchytily. V porovnání s řemeslníky s nimi má zkušenost naprosté minimum respondentů. „Obecně platí, že hodinového manžela by si lidé neměli objednávat na práce vyžadující odbornou kvalifikaci nebo certifikaci, což se zpravidla týká větších rekonstrukcí,“ uzavírá Lenka Molnárová.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“16258″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“319″}}]]

Příběh Žákových: řemeslníky už jen na osobní doporučení
Při shánění řemeslníků se vyplatí dát na osobní zkušenost a doporučení známých. Potvrzuje to i příběh rodiny Žákových, která v loňském roce rekonstruovala dvůr a části zahrady svého rodinného domu v Praze. Jednalo se o novou kanalizační přípojku, vybudování zdi ve svahu, rekonstrukci zdi a štukování jedné ze stěn domu. Investice skoro za milion. Bohužel, ani jeden z projektů nedopadl dobře.

„Dodavatelskou firmu jsme našli na internetu. Na portálu pro vyhledávání řemeslníků jsme zadali poptávku a dostali čtyři nabídky. Rozdíly v cenách byly statisícové, takže jsme zvolili tu nejlevnější,“ vypráví Michal Žák, který pracuje ve zdravotnictví. Jako první přišla na řadu kanalizační přípojka, což představovalo poměrně velký výkop, jelikož vedení kanalizace se nachází 40 metrů od domu hluboko pod povrchem silnice. Práce šla firmě od ruky a brzy bylo hotovo. Jenže půl roku na to se místo výkopu na silnici propadlo o půl metru!  „Ukázalo se, že firma při zasypávání výkopu průběžně nezhutňovala zeminu,“ vzpomíná Michal Žák. „Navíc vyšlo najevo, že si ani nevyřídila potřebné povolení od správy komunikací. Jednu chvíli to vypadalo, že budeme muset opravu silnice platit ze svého, ale nakonec jsme se s úředníky domluvili.“

Zeď, která se hýbe
Mezitím se řemeslníci pustili do budování zdi ve svahu, která měla oddělit sousední pozemek. Firma ji postavila ze ztraceného bednění. „Zeď ale nedržela. Patrně jí špatně proarmovali železem a po zasypání suchým betonem ho nenechali dostatečně ztuhnout. Takže na 12 metrech délky bylo brzy patrné vypoulení,“ popisuje Michal Žák. Musel proto nakonec objednat jinou firmu, která proarmování provedla správně a pro celkové upevnění si pomohla chemickou kotvou. Dalším smutným minipříběhem se stala rekonstrukce staré zdi na dvorku. Stoletá na sucho stavěná kamenná zídka vytvářela atmosféru místa, Žákovi si tedy přáli, aby si firma dala záležet. „Jenže to vypadalo, jako kdyby jí stavěli děti,“ kroutí hlavou Michal Žák. „Ze zdi vyčuhovaly kameny upatlané od cementu, navíc vůbec nerozlišovali rub a líc kamenů, vypadalo to strašně.“

Neznámou firmu už nikdy
Korunu všemu nasadilo štukování stěny domu, která přiléhá ke dvorku. Výsledkem byl zvlněný a křivý povrch, horní část pod střechou pak firma nenahodila vůbec. I tady nakonec musel práci dokončit jiný, šikovnější řemeslník. „Po této zkušenosti už bych si objednal jedině ověřenou firmu nebo někoho, koho mi doporučí známí,“ říká otec dvou dětí. Nové kamenné zdi v horní části pozemku už si Michal Žák stavěl raději sám. „Sice jsem se nazdvihal asi 16 tun kamení, ale podařilo se.“

Každý desátý spokojen bez výhrad
Kvalita českých řemeslníků zůstává problémem, jak potvrdil i aktuální výzkum Raiffeisen stavební spořitelny. V něm bylo s kvalitou práce řemeslníků spíše spokojeno 6 z 10 Čechů, ovšem jen každý desátý byl spokojen velmi. Vysloveně nespokojených bylo 15 % dotázaných. 4 z 10 lidí museli v posledních pěti letech práci řemeslníka reklamovat. Nejčastěji to bylo kvůli skryté vadě, nedodržení dohodnutých termínů a evidentním nedostatkům v kvalitě. Žákovi se teď nejspíš přidají k většině české populace, která podle výzkumu při shánění řemeslníků využívá zejména osvědčené kontakty (56 %) a dává na doporučení svých známých (59 %).

O průzkumu:
Zdroj dat: STEM/MARK, reprezentativní vzorek internetové populace, 500 respondentů, prosinec 2016

Komentáře