Nezanedbávejte v létě péči o pokožku

Na letní měsíce se těší snad každý z nás. Ne všichni však dodržujeme správné návyky při péči o pokožku, která ve slunečných dnech potřebuje velkou pozornost. Nadměrné vystavování slunci může mít za následek nejen stárnutí pokožky, ale i výskyt rakoviny kůže. Je tedy důležité se správně chránit.

S rozšiřující se ozonovou dírou proniká do atmosféry více UV záření, než tomu bylo dříve. Je velmi důležité věnovat pozornost několika faktorům, které mohou ovlivnit kondici naší pokožky právě při silném slunečním záření. Zásadu nevystavovat se přímému slunci v poledních hodinách zřejmě znáte. Kdy tedy vyrazit na sluníčko, pokud se chcete opálit? Ráno a večer nejsou sluneční paprsky již tak silné, a tak je vaše pokožka snese mnohem lépe. Nezapomeňte, že i krátký pobyt na slunci kůži namáhá, a mějte opalovací krém stále po ruce.

Pomoci si můžete také stravou. Nezapomeňte přijímat dostatek betakarotenu, který posiluje účinnost opalovacích krémů, případně vám může pomoci, pokud jste se již spálili. Betakaroten je totiž výborným pomocníkem při problémech se spálenou pokožkou. Jeho blahodárné účinky tak ocení nejen ti, kteří jsou na slunce citliví. Betakaroten navíc dodává pokožce přirozenou záři. Má také velmi dobré účinky na vlasy, působí dokonce i proti jejich vypadávání a zabraňuje vzniku lupů.

Co vůbec je betakaroten? Patří mezi karotenoidy, což jsou obecně pigmenty, které dodávají ovoci a zelenině jejich krásné živé barvy. Betakaroten je spolu s některými dalšími karotenoidy známý též jako provitamin A, jelikož tyto látky mají vliv na produkci vitaminu A jako jeho prekurzory. Vitamin A je pro nás velmi důležitý, podílí se totiž na tvorbě glykoproteinů a neobešel by se bez něj ani náš zrak. Obecná doporučená dávka betakarotenu je mezi 2300 a 3000 IU (mezinárodních jednotek) denně u dospělých. Konzumovat můžete jak izolovaný betakaroten, tak i smíšené karotenoidy.

Jak získat dostatek betakarotenu? Vzhledem k jeho přirozenému výskytu v zelenině a ovoci doporučujeme konzumovat v dostatečném množství především zeleninu a ovoce zelené, žluté či oranžové barvy. Nalézt betakaroten můžete i v některých ořechách a bylinkách, větší množství obsahují například pistácie, petržel či bazalka. Ze zeleniny doporučujeme mrkev, batáty, špenát a kapustu. Bohaté na betakaroten je dále exotické ovoce, doporučenou denní dávku vám ale pomohou doplnit také u nás se vyskytující meruňky. Pokud si nejste jisti, zda ve stravě přijímáte dostatečné množství betakarotenu, doplňky stravy s ním jsou běžně dostupné a jsou kvalitním zdrojem této důležité sloučeniny.

Komentáře