Co s nechtěnými a nepadnoucími vánočními dárky? Vše se dá zachránit!

Vánoce už jsou pryč, je leden a vy stále máte doma vánoční dárky, které nechcete? Nevadí, vše se dá zachránit! Ptali jsme se za vás přímo odborníka pana Ing. Mgr. Jiřího Fröhlicha z České obchodní inspekce jak na to.

  1. Jaké jsou zákonem dané lhůty na výměnu, popřípadě vrácení zboží?

    „Žádná zákonná lhůta pro výměnu zboží neexistuje. “

    „Při prodeji v kamenné prodejně není možné ze zákona žádat vrácení či výměnu zboží za jiné. Kdo si to myslí, tak podlehl mýtu o tom, že je možné například vše vrátit do 14 dnů bez udání důvodu.

    Je možné pouze u nákupu zboží na dálku využít možnosti vrátit zboží bez udání důvodu, i to má své výjimky.“

    Více o tom zde u služeb: kliknout zde a pak u zboží: kliknout zde .

„Prodejce v kamenné provozovně nemá ze zákona povinnost zakoupené zboží vzít zpět do 14 dnů bez udání důvodu, nebo umožnit jeho výměnu. Pokud se však k něčemu takovému zaváže třeba v reklamě, musí to dodržet. Doporučujeme si tuto službu nechat vyznačit na doklad. Obecně je lhůta pro uplatnění reklamace 2 roky. U e-shopů je u většiny zboží možné využít čtrnáctidenní lhůtu na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu. V případě dárkového poukazu na zboží nebo služby pozor na termín čerpání. Prodejce není povinen vrátit peníze za nevyužité služby. “

 2. Mohu okamžitě požadovat při vrácení zboží peníze zpět, nebo si musím vybrat jiné zboží v dané hodnotě?

„Prodejce v kamenné provozovně nemá zákonnou povinnost zboží vzít zpět. Pokud to udělá, je to jeho dobrá vůle a může si pak stanovit podmínky, jako je právě například „pouze“ výměna za jiné zboží. Něco jiného by bylo, kdyby se k vracení či výměně zavázal třeba v reklamě, pak z toho svoji povinnost udělá, viz odstavec výše.“

 3. V případě různých voucheru, jak dlouhou musí být ze zákona platné tyto dárkové poukazy a mohu je vyměnit zpět za hotovost?

„Voucher má předem stanovené podmínky prodejcem a pokud je kupující akceptuje, pak voucher může mít jasně daná pravidla typu: termín čerpání, způsob a místo uplatnění a případně další (počet osob, dny v týdnu…). Ten, kdo voucher kupuje, kupuje tedy dárek s vědomím, že akceptuje uvedená pravidla (samozřejmě za předpokladu, že s nimi byl řádně seznámen). Prodejce není povinen vrátit peníze za nevyužité služby.“

Další tipy a rady si můžete přečíst přímo v článku České obchodní inspekce a Evropského spotřebitelského centra zde .

Komentáře