Odborník radí: Jak se na dovolené nespálit?

Reklama

Přinášíme vám deset tipů, co vše můžete udělat pro krásnou dovolenou bez splálení a dalších zdravotních problémů pomocí léčivých rostlin a kvalitních opalovacích přípravků. Na rady jsme se zeptali odborníka na fyzioterapii a majitele české firmy TOPVET Jiřího Pantůčka.

1. Zamezte onemocnění těsně před odjezdem
Specialisté jsou na to děti, ale nenadálá nemoc se nevyhýbá ani dospělým. Právě ti totiž často před dovolenou čelí nejvyššímu pracovnímu náporu. „Doporučuji proto organismus zhruba měsíc před odjezdem stimulovat pomocí přírodních prostředků,“ radí Jiří Pantůček. Výborná je podle něho např. echinacea. Kořen této indiánské léčivky patří mezi nejsilnější posilovače imunity, takže vás před dovolenou jen tak nic neskolí.

2. Dopřejte svému tělu beta-karoten a vitamíny
Nalaďte své tělo a pokožku na slunce předem, a to užíváním beta-karotenu. Začněte s tím minimálně 14 dní před sluněním a poté pokračujte i během něho. „Přirozeným zdrojem beta-karotenu je např. rakytníkový olej,“ doporučuje Jiří Pantůček.

3. Pořiďte si vhodný opalovací krém
Pozornost věnujte i správnému výběru opalovací kosmetiky. Vezměte v úvahu jak svůj fototyp, tak oblast, kam na dovolenou míříte, a podle toho zvolte příslušný ochranný faktor. „Opalovací přípravek by vás měl ochránit nejen proti slunečnímu záření UVB, ale i UVA,“ vysvětluje Jiří Pantůček. Ne všechny přípravky však toto splňují. „Spolehlivou ochranu před UVA zářením, poskytuje například Butyl Methoxydibenzoylmethane,“ doporučuje Jiří Pantůček. 

4. Pobyt na slunci dávkujte, chraňte se, mažte se
Slunečním paprskům se vystavujte postupně, omezte pobyt na slunci mezi kritickou 11. a 15. hodinou. Vždy se namažte nejméně 15 až 30 minut předtím, než vyjdete na slunce, a to dostatečnou vrstvou krému. A hlavně zapomeňte na slova o voděodolnosti – po koupání, při sportu či pocení je nutné aplikaci krému pravidelně opakovat. Chraňte si hlavu pokrývkou.

5. Po opalování se namažte Panthenolem
Hojivé účinky panthenolu na pokožku namáhanou sluncem jsou známy již řadu let a využívá je mnoho kosmetických přípravků. Pokud ale chcete sáhnout po nějakém bez přídavku chemických tenzidů, výběr se již zužuje. „Na přírodní bázi je např. aktivní pěna Panthenol od TOPVETu, která kromě skutečně vysokého podílu panthenolu (8 % oproti obvyklým 4 %) obsahuje i výtažky mandlového a babassu oleje,“ prozrazuje Jiří Pantůček. Pěna se velmi dobře nanáší a je vhodná k použití i na citlivou a ekzematickou pleť.   

6. Neschraňujte opalovací prostředky na příští rok
Zbytky opalovacích krémů rozhodně neschraňujte na příští rok, spotřebujte je vždy během jedné sezóny. A pokud vám na konci léta nějaké zbydou, raději je věnujte těm, kdo se ještě někam za sluncem chystají.  Hodnota UV ochrany se totiž postupně snižuje, při nevhodném skladování se pokles hladiny UV ochrany ještě zrychluje.

7. Chraňte se před hmyzem
Nic nedokáže zkazit dovolenou víc, než když je vám stále v patách obtížný hmyz. Proto byste si měli do zavazadla vždy přibalit nějaký repelentní přípravek, jenž vás před ním ochrání. A když už nějaké ty štípance schytáte, potřete je třeba Insectsolem, bylinným sérem s vysokým obsahem rostlinných olejů a silic, který postiženou kůži zklidní. 

8. Hodně pijte, jezte lehká jídla a hodně ovoce
Hodně pijte, nejlépe čistou pramenitou vodu bez přílišné mineralizace, a to jak během prázdninového pobytu, tak také během samotné cesty do cílové destinace. Nezatěžujte svůj organismus tučnými jídly, dopřejte mu dostatek ovoce – budete se cítit svěže a po dovolené budete skutečně odpočatí.

9. Přibalte si do kufru karmelitské kapky
Zvlášť pokud se chystáte do exotických destinací, neměl by vám v kufru chybět přípravek podporující správné zažívání. „Pokud jde o bylinky, doporučuji směs muškátového oříšku, skořice a meduňky, tzv. Karmelitské kapky,“ říká fytoterapeut Jiří Pantůček. Směs těchto bylinek podporuje správnou funkci trávicího traktu a zažívání.

10. Kapky poslední záchrany
Nechceme to přivolávat, ale co kdyby… Pokud nechcete nic ponechat náhodě, vezměte si raději s sebou na dovolenou i nějaké přírodní antibiotikum, třeba lichořeřišnici nebo grapefruitová jádra. Obě jsou k dostání jako tinktury i tobolky. Jedná se o byliny, které pomohou imunitnímu systému vypořádat se s útoky nejrůznějších infekčních onemocnění.

Věděli jste, že…
• 50 cm pod vodou na nás působí ještě 40 % záření jako na hladině
• v horách se počítá na 300 metrů výšky zvýšení UV záření o 4 %
• sníh zvyšuje sluneční expozici o 90 %, voda o 50 % a písek rovněž o 50 %
• i přes mraky proniká až 80 % záření
• 50 % slunečního záření na nás působí i ve stínu

Fototypy kůže
Podle obsahu melaninu v pokožce, které jsou dány geneticky, rozlišujeme několik typů pleti. Typ pleti má vazbu na barvu očí, vlasů a pokožky. Čím světlejší kůže, tím nižší číslo fototypu. Doporučený čas udává, za jakou dobu dojde ke spálení pokožky při první sluneční expozici.

  • Fototyp 1 – Lidé s tímto fototypem se rychle spálí. Rusovlasí lidé s mléčnou citlivou pokožkou, pihami a v podstatě bez schopnosti opálit se. Raději pokožku nevystavovat přímému slunci. V ČR doporučujeme přípravky s SPF 20 – 30 a u moře, nebo v horách SPF 30 – 50.
  • Fototyp 2 –  Blonďaté vlasy, modrošedé až zelené oči. Nedoporučuji příliš riskovat, ke spálení dochází ji po 5 minutách na slunci. V ČR doporučujeme přípravky s SPF 20 – 30 a u moře, nebo v horách SPF 30 – 50.
  • Fototyp 3 – Hnědé vlasy, snědá pleť bez zvýšené náchylnosti ke spálení, ke spálení dochází po 10 – 15 minutách na slunci. V ČR doporučujeme přípravky s SPF 20 a u moře, nebo v horách SPF 30.
  • Fototyp 4 – Černé vlasy, hnědé oči, tmavá pleť bez náchylnosti ke spálení. Ke spálení dochází přibližně po 30 minutách na přímém slunci. V ČR doporučujeme přípravky s SPF 20 a u moře, nebo v horách SPF 30.
  • Fototyp 5, 6 – Lidé s tímto typem pleti v Evropě nežijí. I lidé s tímto typem pleti by měli používat opalovací prostředky s ochranným faktorem alespoň 15.

Zdroj: www.topvet.cz

Komentáře