Psychologická poradna: Musím se učit na zkoušky, ale místo toho prokrastinuju. Jak z toho ven?

Dobrý den. Studuju VŠ, právě máme zkouškové období, musím psát diplomku a učit se, ale už si nevím rady, jak se k tomu dokopat. Neustále prokrastinuji, dělám všechny možné věci, jen abych se nemusela učit a psát. I přes extrémní nevolnosti ze stresu nedokážu dodržet svůj harmonogram, podle kterého jsem se chtěla řídit. Poradíte mi, jak na to?

Bára, 24 let

Milá Báro,

píšete o své právě prožívané předzkouškové zkušenosti s „prokrastinací“.

Prokrastinace neboli otálení je chorobné odkládání úkolů a rozhodnutí, které je doprovázeno nepříjemnými pocity, nejčastěji úzkostí, která se může projevovat i nevolností. Školní příprava tak přestala být motivačním „eustresem“ a stala se paralyzujícím „distresem“. 

Přestože, Báro, je situace pro Vás nyní nepříjemná, z Vašeho popisu je patrné, že paralýza Vás ještě úplně neovládla. Vaše aktivita zůstala stále zachována, protože jste si dokázala získat informace, identifikovat problémové chování a požádat o pomoc.

Pokud bychom si fenomén“ prokrastinace“ prohlédli optikou pohádkového světa, můžeme uvidět temný les, kde kolem cesty se začínají rozprostírat bažiny a „bludičky“, které odvádějí zbloudilé studenty od jejich původního předsevzetí se učit do bažin „Nicnedělání“ nebo „Vykonávání zcela jiných aktivit“ tak, aby se následně topili v pocitech viny, zavalovala je úzkost a strach až jejich studijní výkon nakonec ovládne naprostá paralýza. 

To, že je lákání bludiček pro mnohé tak magnetizující, je často spojené s potřebou studentů obstát ve společnosti, která klade velký důraz na výkon. Nemívá to vůbec nic společného se schopností studenta se látku naučit nebo nenaučit. Vytváří se tak situace, kdy touha dobře zvládnout zkoušky nevede paradoxně ke koncentrované pozornosti a větší učební aktivitě.

Paradoxní situace vyžaduje paradoxní řešení. Je třeba ubrat plyn v nadměrném tlaku sám na sebe. Nejlépe je zastavit se, dát prostor ke zklidnění, přemýšlení a pozorování svých pocitů. Pomáhá, pokud tuto zastávku vykonáte s někým, kdo je pro Vás ve vašem životě podporujícím člověkem (může jím být i psychoterapeut či školní psycholog). Zkuste si představit ty nejhorší situace, které by v souvislosti se zkouškami mohly nastat, prohlédněte si konkrétní strachy a Vaše kritická přesvědčení s nimi spojená. Následně hledejte pro Vás reálné možnosti řešení těchto situací, přepište kritická přesvědčení v povzbuzující. Najděte nějakého člověka, kterého znáte osobně nebo filmového či literárního hrdinu, který stejnou nebo podobnou situaci zvládl a překonal. Na konci tohoto cvičení se oceňte. I kdybyste zkouškami neprošla, jistě znáte spousty konkrétních lidí, kteří si je museli zopakovat, a vy víte, že to jejich „lidské kvalitě neubralo“, naopak je to často i „posílilo“. Podívejte se, jaké dovednosti těmto lidem pomohly. Pojmenujte je a namalujte si k nim symbol.

Následně udělejte rozhodnutí, že se začnete učit ve dvou nebo ve třech. Ve skupině se to lépe táhne. Cíl je společný a pohádkovým bludičkám se lépe bude odolávat. Dobu, kdy se učíte každý sám, střídejte se společným konzultováním otázek. Dovolte si harmonogram nenaplnit a současně se oceňujte, když ho naplníte nebo dokonce překročíte. Harmonogram vytvořte společně tak, aby byl realistický.  Méně v tomto případě znamená více. Oceňte se za každou chvíli, kdy jste zůstala na své cestě a nepodlehla bludičkám.

Najděte si pro sebe oblíbené otázky z jednotlivých předmětů. Projevujte jim svoji náklonnost tím, že každý večer jim budete věnovat krátkou pozornost a představujte si, jak na ně klidně a sebevědomě odpovídáte. Namalujte si sama sebe do růžové bubliny s diplomem a spokojeným úsměvem, který vyjadřuje, že jste studium zvládla.

Každý den věnujte alespoň 20 minut pohybu, nejlépe venku v přírodě. Dopřejte si dostatek ovoce a zeleniny. Dobré je doplnit vitamín C, B a Mg. To vše pomáhá nervové soustavě vyrovnat se stresem.

A hlavně buďte k sobě laskavá, prokrastinace se nedá zvládnout tlakem. Věta: „ V každé situaci jsem hodnotný člověk“, by mohla být Vaší afirmací.

Cesta je cílem a tak na Vaší cestě k dospělé samostatnosti Vám držím palce.

 

MUDr. Iva Švarcová  

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“media_original“,“fid“:“2923″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“180″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“180″}}]]

Lékařka – psychiatrička s psychosomatickým zamřením, psychoterapeutka, rodinná a systemická psychoterapeutka.

Od roku 2005 vede ambulantní psychosomatické pracoviště Isida v České Lípě, jehož součástí je i psychosomatický denní stacionář. Poskytuje léčbu a poradenství dospělým klientům s tělesnými i psychickými potížemi. Ráda pracuje se skupinou, rodinou, párem, týmem, kde využívá svých znalostí ze systemiky, rodinných konstelací, NLP a ericksonovské hypnózy. Ve své práci propojuje biologickou a psychoterapeutickou léčbu.

 

Kontakt: Isida centrum s.r.o., ČSA 1566, 47001 Česká Lípa, tel. 487522676, mob. 725881486, e-mail: isidacentrum@gmail.com

 

 

Komentáře