Psychologická poradna: Nedokážu přijmout sebe sama takovou, jaká jsem…

Mám velký problém s tím přijmout se taková, jaká jsem. Jak vzhled, tak hlavně povahu. Často se nachytám, jak dělám či říkám něco, co se mi vlastně strašně protiví, ale neumím si poručit, abych taková nebyla, za což se na sebe zpětně hrozně zlobím. Neustále odkládám povinnosti, porušuji diety a předsevzetí, srovnávám se s nedosažitelně lepšími a často jsem ze vzteku na sebe zbytečně protivná na děti a své okolí. Jak mám začít brát se taková, jaká jsem?
Erika, 38 let

Odpovídá psycholog Mgr. Vojtěch Lebduška
      
Několikrát jsem si přečetl Vaše řádky a přijde mi, jako by se ve Vás hádaly dvě osoby. Sama sebe při něčem „nachytáte“. Co říkáte, se Vám protiví. Neumíte si poručit. Zlobíte se na sebe. Porušujete diety, atd. Vnímám to jako vnitřní dialog Eriky spontánní, dětské, spokojené sama se sebou a Eriky přísné, moralizující, kritizující a vychovávající. Zatímco Erika spontánní a spokojená říká, cokoliv se jí líbí, dělá si, co chce a jí, na co má chuť, Erika moralizující vše pozorně vnímá a hodnotí na škále „dobře – špatně“, obvykle poměrně přísně. Jako by život byla nějaká soutěž, závod a Vy v roli soutěžícího i trenéra zároveň.

Nejefektivnější cesta k tomu, abyste se začala brát taková, jaká jste a byla sama se sebou spokojená, vede pravděpodobně přes pracovnu nějakého šikovného psychoterapeuta. Přeci jen, Váš vnitřní Trenér takto přísný asi není jen tak „od přírody“. Za jeho přísným a ponižujícím přístupem bychom pravděpodobně našli příběh, na kterém by bylo třeba pracovat. Váš dotaz ovšem také může poptávat jednoduchou radu, kterou byste se mohla řídit sama, v realitě všedního dne, kdy zrovna nebudete mít k dispozici psychoterapeuta. V takových chvílích Vám doporučuji pracovat spíše na Trenérovi, než na Erice. Ta je možná daleko schopnější, než si myslí.

Každý dobrý trenér ví, že svého svěřence musí především podporovat a oceňovat. Nemyslím teď chválit, ale oceňovat za něco, co oceněníhodné je. Kdyby to nedělal, jen hodnotil a kritizoval, asi by po čase svého svěřence zcela demotivoval a odradil od jakékoliv další snahy. A protože Váš Trenér si to pravděpodobně dosud neuvědomil, pojďte mu trochu pomoci a začněte s následujícím rituálem. Každý den, než půjdete spát, rekapitulujte si vše, co jste v uplynulém dni dělala a „vypíchněte“, s čím z toho jste spokojená a za co se můžete ocenit. Mohou to být i maličkosti, které by v minulosti Váš Trenér měl tendenci bagatelizovat. Každý večer si nějaké připomeňte a zapište si je do sešitu. Na konci týdne si vždy projděte záznamy a zvolte vítěze – to, co se Vám v uplynulém týdnu povedlo a z čeho máte největší radost. Toto praktikujte bez výjimky do té doby, než to Váš Trenér začlení do svých metod a nebudete to za něj muset dělat sama.

Držím Vám palce a přeji vše dobré.

Mgr. Vojtěch Lebduška, psycholog
tel. 737 479 001
www.lebduska.eu
www.dopravnípsycholog.eu

Komentáře