Freshlabels Backpack Concept Store je Mekka (nejen) pro milovníky batohů a designu

Rozhovor s Jakubem Veselským a Janem Bouškou, majiteli Freshlabels, u příležitosti otevření nového unikátního obchodu v Praze.

Za specializovaným obchodem Freshlabels Backpack Store je určitě nějaký zajímavý příběh… V jakém momentě začal být batohům váš velký vlajkový obchod malý?
Jakub: Řekl si o to vlastně sám prostor. Před čtyřmi lety jsme tu zakládali náš první pražský obchod, ale postupem času se sem zboží už nevešlo. Za rohem v Jindřišské ulici jsme proto otevřeli velký vlajkový store, ale tohoto menšího prostoru se nám nechtělo zbavovat. Začali jsme přemýšlet, co s ním a volba byla nakonec dost jasná a rychlá – batohy máme hrozně rádi, je to super produkt, který má mnoho funkcí, navíc žádný podobný obchod tu není. Otevřela se před námi neprošlapaná cesta, a ty my máme rádi, tak jsme do toho hned šli.

Jak vznikla spolupráce se studiem deForm? Plán byl spojit kultovní designové značky a slavné duo českých designérů a vytvořit „mekku současného moderního designu“?
Jakub: Ono to tak možná vypadá, ale s Jakubem a s Václavem z deForm se známe už hodně dlouho. Ani přesně nevím, jak to naše spojení původně vzniklo. Líbilo se nám, co dělají, ještě dávno předtím, než získali tolik prestižních ocenění. Jsme naladění na stejnou vlnu, dělali nám nějaké jednorázové prodejní instalace, pak navrhli Freshlabels v Jindřišské. V případě Backpack Concept Storu to bylo tedy jasné, jen jsme čekali, až budou mít kluci čas.

Je čím dál těžší objevovat nové, originální značky? Nebo je to naopak s rostoucím úspěchem Freshlabels jednodušší a značky si hledají vás?
Jakub: To je docela těžká otázka. Ti, co se nám hlásí sami, většinou nejsou zas tak dobří. Rozhodně platí, že ty nejlepší musíte hledat, je to složitější práce. Ale nám to nevadí, tak to koneckonců bývá i v životě – pro to nejlepší se musí něco udělat. Pro nás je podstatné nabízet to nejlepší, originální, unikátní. Jezdíme samozřejmě na veletrhy, sledujeme různé blogy, média. A dost často, když mě nebo Honzu zaujme někdo na ulici a líbí se nám, co má na sobě, tak se s ním dáme do řeči a vyptáme se, kde k tomu přišel, nafotíme si to. Tak jsme také objevili už docela dost značek.

Přes která kritéria při výběru značky nebo produktu „nejede vlak“? Kde naopak dokážete přimhouřit oko (např. materiál, míra ekologie výroby, funkčnost)?
Jakub: Ideál našeho produktu je 100% ekologický, krásný po všech stránkách, pohodlný, trvanlivý a bezvadně prodejný. A to je asi stejné, jako když hledáte dokonalého člověka. Takže vždycky to z nějaké části není úplně těch 100%. Máme s Honzou takový systém, jak to oba hodnotíme a jasně danou úroveň, pod kterou nejdeme. Obrovská výhoda je, že většinou osobně známe lidi, kteří za těmi značkami a produkty jsou. Rozumíme si, můžeme si navzájem důvěřovat.

Batoh nebo taška – co nosíte nejčastěji / nejraději? Která ze značek je vaše srdcovka?
Jakub: Dřív jsem nosíval hlavně tzv. messengery, poslední rok jsem si ale zamiloval spíš batohy. Když se tím člověk trochu víc zabývá, zjistí, že jsou různé batohy pro různé příležitosti, možností je fakt hodně. Jak máme těch značek víc a objevují se stále nové, tak nemám vyloženě nějakou stálici, ale v tuto chvíli mě hodně baví Incase. To je kalifornská značka, na trhu je už 20 let a mají krásné, minimalistické batohy a tašky, které jsou funkčně naprosto dokonalé.

Honza: Rozhodně batoh. Moje nejnovější srdcovka je jihokorejská značka Rawrow. Ale takovou mojí stálicí je Freitag, k němu mám opravdu hodně dlouhý vztah. A těším se, že si budu moct batoh nebo tašku Freitag konečně pořídit v našem obchodě.

Považujete Backpack Concept Store za nějaký vrchol? Kam bude Freshlabels směřovat dál?
Honza: Vždycky je kam jít dál. Náš plán je být prostě pořád lepší a lepší. Určitě bychom rádi expandovali, jak co se týče teritoria, tak nabídky značek. Za těch 11 let vidíme, že je pořád co objevovat. Náš koncept je trochu takový bič a vývoj se nedá zastavit. Každou sezónu přidáváme klidně 5-10 značek, které podle nás mají co říct. Na druhou stranu, během naší existence i spousta značek zanikla. A Freshlabels je tady pořád a roste, takže z toho máme radost.

Rozhovor s Jakubem Pollágem a Václavem Mlynářem – Studio deForm Nejen o spolupráci s Freshlabels…
Freshlabels Backpack Concept Store není vaše úplně první spolupráce s Freshlabels – jste už na jedné vlně?
Václav: Jasně. My už jsme s Freshlabels začali spolupracovat dávno, je to asi 5 let. Dělali jsme instalace několika jejich pop-up akcí. Takže když nás oslovili na projekt obchodu, už jsme přesně věděli, jakou mají představu.

Freshlabels se orientuje na designové značky s ekologickým rozměrem. I obecně by se dalo říci, že k tomu velká část designové scény směřuje – ohledy na ekologii výroby, recyklované materiály, kvalitu a trvanlivost. Je to podle vás hudba budoucnosti?

Jakub: Určitě ano. A v rámci Freshlabels obchodů jsme se vždycky snažili používat materiály, které nejsou jen nějaká aktuální móda, ale hodně vydrží, jsou trvanlivé. To byl takový výchozí bod. Hodně tu pracujeme s překližkou i ocelovým plechem. Návrh obou obchodů jsme dělali s vizí dlouhodobější životnosti, ne že se budou za chvíli updatovat jako to bývá běžné u jiných obchodů.

Václav: A vlastně jsme to rovnou navrhovali i tak, aby se obchod sám o sobě dal různě předělávat a měnit podle potřeby. Jak Freshlables známe, tak oni jsou opravdu „fresh“, takoví hodně kreativní, dělají si různé pop-up instalace a akce. Podle toho je tedy navržený celý mobiliář, dá se různě přestavět a dokonce i využít k různým účelům. V tom prvním obchodě se dá např. z několika částí jednoduše sestavit přehlídkové molo. Refresh obchodu se pak dá udělat vlastně jen přestavbou jednotlivých kusů nábytku.

Když je pro vás design práce i životní styl, je vůbec nějaká oblast, kde se jím nezabýváte nebo si od něj chcete záměrně odpočinout?
Václav: No, on je tím člověk asi trochu nemocný. My si z toho děláme i legraci. Jdeme třeba na výstavu umění a často tam víc zkoumáme ty sokly, háčky, všímáme si detailů, kterých si ostatní ani nevšimnou. I když nepracujeme, pořád se někde inspirujeme, asi to jinak nejde.

Jakub: Člověk to vlastně řeší pořád. Já si rád jedu vyvětrat hlavu na motorku, ale vlastně i to je o designu nakonec – tvary, vzory, barvy… Je to skutečně až nemoc.

Dá se říci, co vás baví víc – produktový design nebo návrhy instalací a interiérů? Jak se vám vlastně teď daří časově zvládat zakázky mimo pracovní nasazení v BOMMA?
Jakub: Práce pro BOMMA je pro nás samozřejmě hlavní. Jsme pořád ve fází „navnímávání“, tak je to dost intenzivní. Nedávno jsme ale rozšířili kreativní tým a díky tomu máme i čas na jiné zakázky. Instalace a interiéry nás baví. Na tom je totiž super, že celý ten proces od začátku do konce je rychlý. Vidíte hned výsledek. Navíc si můžeme dovolit i trochu improvizovat, nechat některé věci otevřené a dotvořit až na místě. Když vyvíjíme produkt, trvá to i 2 roky.

Václav: Instalacím a interiérům se chceme paralelně dál věnovat a s produktovým designem to kombinovat. Jsme moc rádi, že nás oslovují z ciziny, to jsou hodně zajímavé zakázky. Dělali jsme dost právě obchody, bary, ale chceme dělat kromě interiérů i normální architekturu, domy. Když navrhujete obchod nebo jiný interiér, je to na delší dobu, tím pádem pro nás větší satisfakce než u jednorázových instalací na pár dnů nebo týdnů. Když vidíme, že to za rok pořád žije a funguje, máme z toho radost.

Batoh nebo taška – co nosíte nejčastěji / nejraději? Která ze značek je vaše srdcovka?
Jakub: Záleží kdy, kam a proč. Já jsem tedy dost ulítlý na batohy. Mám jeden takový fakt super funkční na cestování. Je to jedna americká značka, která se v Evropě vůbec neprodává a bylo martyrium to vůbec sehnat. Budu asi muset říct klukům z Freshlabels, aby se jí pokusili získat.. Z tašek mám oblíbenou jednu značky Patagonia. A díky Freshlabels jsem objevil Pinqponq, ten mě teď hodně baví.

Václav: Já jsem taky jednoznačně „baťohový“. V Londýně jsem jezdil hodně na kole, tak to bylo i praktické, teď zas jezdívám na skútru. Ideální je pro mě takový ten rolovací, tam se dá naložit spoustu věcí. A baví mě i Fjallraven batohy, k nim mám blízko od studií v Dánsku. Tam to nosily snad všechny děti jako uniformu, prodávalo se to na každém rohu za málo peněz, teprve posléze se z toho stal designový hit.

Zdroj: www.freshlabels.cz

Komentáře