Jak se na podzim udržet v kondici? Nezapomínejte na pohyb a dostatek železa!

Hrst sezónních dobrot smíchejte s pořádnou porcí oblíbeného sportu, přidejte kopu drobných radostí a špetku odpočinku navíc. Recept na báječný podzim se zdá být snadný, ve skutečnosti ale místo skvělé kondice a dobré nálady máme tendenci podléhat chmurám. Přinášíme tipy na ingredience, s nimiž podzimem proplouváme s energií a chutí do života.

I podzim prochází žaludkem

O nutnosti doplnit na podzim vitamíny pro posílení imunity a na obranu před únavou všichni víme. Jenže na syrové ovoce a zeleninu už často nemáme takovou chuť jako v teplých dnech. Ideálním řešením se tak stávají polévky, které zároveň tělo krásně zahřejí. Na podzim se výborně hodí sytější květákový, brokolicový či dýňový krém, čočková polévka nebo bramboračka. Nevzdávejte se ani salátů. Stačí jen přidat některé další suroviny a výživnější variantu, po které tělo na podzim přímo volá, máte připravenou. Klasikou je salát z červené řepy s grilovaným sýrem, třeba kozím. Originální svačinou či přílohou je i teplý bramborový salát s vařeným vejcem a zelenými fazolkami. Skvělý je také salát
z různých druhů ohřátých konzervovaných fazolí, do nichž přidáte cibuli a čerstvou zeleninu dle chuti. Výborně se hodí rajčata a papriky. Pak už jen stačí dochutit bylinkami a zálivkou z olivového oleje.

Víte, že luštěniny jsou cenným zdrojem železa, tedy stopového prvku, který přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání? Lepší vstřebatelnost železa podpoří, když spolu s potravinami, které jsou na něj bohaté, budete konzumovat zdroj vitamínu C. Součástí zálivky na luštěninový salát, do něhož se kromě fazolí hodí třeba cizrna, by tedy měla být například citrónová šťáva. Máte-li pocit, že jsou luštěniny pro vaše trávení těžší zkouškou, zkuste pokrmy z nich připravené dochutit kurkumou, která zažívání podpoří. Mimochodem, vysoký obsah železa mají i sušené hřiby, takže pokud máte z procházek lesem zásobu, rozhodně s nimi do polévek ani omáček nešetřete.

Tělocvik nejen pro školáky

S létem pro řadu z nás skončila spousta příležitostí k pohybu. Na druhou stranu jsme se po nepravidelném prázdninovém režimu znovu vrátili k běžné denní rutině a je jen na nás, co všechno do ní zahrneme. Právě na podzim tak máte příležitost vytvořit ve svém rozvrhu hodin pár volných okének pro tělocvik – a vůbec nevadí, že dávno nepatříte ke školou povinným. Jste-li příznivcem základních přirozených pohybů jako chůze, jízda na kole či plavání, není žádný důvod s nimi s příchodem deštivějších dnů končit. První možnost je držet se pořekadla, že není špatné počasí, jen špatně zvolené oblečení. Druhou jsou skupinové lekce, na nichž si pohyb užijete pod vedením zkušených lektorů.

Pro milovníky chůze se výborně hodí programy H.E.A.T. (neboli High Energy Aerobic Training), kdy speciální stroj na principu běžeckého pásu simuluje horské podmínky v prostředí fitness center a tělocvičen. Velkou výhodou je, že si náročnost i intenzitu cvičení určujete sami, a tak můžete bez obav začít, ať je vaše aktuální kondice jakákoliv. Variantou pro milovníky cyklistiky je například spinning, který už asi není třeba ani představovat.

Tip nejen pro plavce: pro ty, kteří se plavání nevzdávají ani v zimě, nabízí většina plaveckých stadionů ještě jednu příjemnou možnost, která je pro podzim jako stvořená. Na blížící se zimu je totiž skvělé zvykat si postupně, a tak můžete začít s otužováním. Je mu přičítána celá řada blahodárných účinků nejen na naše tělo, ale i na mysl, kterou je na podzim rovněž třeba podpořit. Zkuste si tedy po plavání užít odpočinek v sauně a proložit ho ochlazením. Za pozornost jistě stojí
i saunové ceremoniály, které můžete vyzkoušet třeba ve větších saunových centrech.

Radost na každý den

Dny se krátí, počasí se zhoršuje a povinností v práci obvykle s nadcházejícím koncem roku přibývá. Ani tak se ale nenechte připravit o drobné radosti. Hřejivou domácí atmosféru vykouzlí nejrůznější aromalampy. Nebojte se vyzkoušet nové vůně. K odpočinku se kromě osvědčené levandule a meduňky výborně hodí třeba santal. Blaho pro tělo i duši představují i relaxační koupele, které si doma snadno připravíte díky pěnám, olejům či solím. Když už musíte z pohodlí domova vyrazit ven, nezapomeňte se vybavit drobnými, ale užitečnými doplňky, které vás před chladem ochrání. Podceňovaným pomocníkem jsou módní šátky a šálky, stejně jako čapky. I když k podzimu patří spíše přírodní tóny jako hnědá, zlatavá, hořčicová či skořicová, nebojte se ani pestrobarevných kombinací, které šedé podzimní dny rozzáří.

Podzimní výbavu si zaslouží také vaše kosmetická taška, třeba
v podobě nových barevných laků nebo krásné rtěnky. O své zdraví a krásu však pečujte i zevnitř. Přípravkem, který na podzim oceníte, je tekutý doplněk stravy Salus Floradix Železo+. Kromě železa v dobře vstřebatelné formě glukonátu železnatého obsahuje i další látky přispívající ke snížení míry únavy a vyčerpání. Jsou jimi vitamíny B2, B6, B12 a C. Navíc je zdrojem vitamínu B1, který podporuje například normální činnost nervové soustavy a psychiky, což v pochmurných dnech přijde vhod. Ve složení najdete řadu přírodních látek, například výtažky z bylin a ovocných šťáv, které mají příznivý vliv na správné trávení. Salus Floradix Železo+ můžete zakoupit
v balení 250 ml (DMOC 319 Kč) nebo 500 ml (DMOC 549 Kč). Více informací o něm najdete na www.floradix-zelezo.cz. Doplněk stravy nenahrazuje pestrou a vyváženou stravu.

Komentáře