Mladá Svatomartinská vína: Čím jsou výjimečná a do kdy je vypít?

Mladá Svatomartinská vína: Čím jsou výjimečná a do kdy je vypít?

Období svatého Martina patří nejen tradiční hostině v podobě pečené husy, ale také Svatomartinským vínům, bez kterých si tento pokrm mnoho lidí neumí představit. Tato mladá vína jsou první ochutnávkou z letošní úrody, která se dostanou k zákazníkům na stůl. Vyznačují se krátkou dobou zrání v sudech a potěší svou lehkou chutí.

Svatomartinské víno se od standardního liší především krátkou cestou z vinice na stůl. „Standardní víno zraje minimálně rok dva, případně i několik let a teprve potom se dostane k zákazníkům. Cesta Svatomartinského vína od vinice až ke konečnému spotřebiteli je krátká, běžně trvá necelé dva měsíce,“ říká Vlastimil Vávra, manažer nákupu vín v obchodech Albert. Oficiální termín, kdy jdou tato vína do prodeje, je středa 11. listopadu, tedy přesně na svátek svatého Martina.

Mladým vínům vládne Muškát

Aby mohlo víno nést označení Svatomartinské, musí být vyrobeno z odrůdy hroznů, které jsou schváleny v rámci vinařského zákona. Patří sem odrůdy Müller Thurgau, Veltlínské červené rané a Muškát moravský jako zástupci bílých vín, dále Modrý Portugal a Svatovavřinecké pro růžová a červená vína, pro růžová pak ještě navíc odrůda Zweigeltrebe. „V našich obchodech najdou zákazníci zastoupeny všechny odrůdy v různých cenových hladinách. Loni byl nejprodávanější odrůdou Muškát Moravský. To je chuťově příjemné, aromatické, sladší víno,“ prozrazuje Vlastimil Vávra.

Svatomartinská vína jsou u zákazníků oblíbená. „Chuťově se od ostatních vín odlišují svou lehkostí, mají příjemnou ovocnou chuť,“ popisuje Vlastimil Vávra. V ideálním případě by se však tato mladá vína měla i poměrně rychle zkonzumovat, nejlépe ještě do konce kalendářního roku. Svatomartinské víno je tedy možné klidně servírovat i na štědrovečerní stůl. V případě, že nakoupíte větší zásobu, nejzazším termínem pro konzumaci by měly být Velikonoce.

V náročné době pomáhají vinařům obchody

Letošní sezóna je pro vinaře i přes dobrou úrodu náročnější, a to z důvodu omezení provozu restauračních zařízení. „Spolupracujeme samozřejmě s našimi stálými partnery, které máme v nabídce dlouhodobě. Letos se nám však ozývají také menší a střední vinaři, kteří se běžně soustředí právě na dodávání do restaurací, barů či kaváren. Postupně tak zařazujeme i nabídku vín z některých nových vinařství, zejména do sítě hypermarketů,“ říká Vlastimil Vávra a doplňuje: „Ve spolupráci s vinařským fondem jsme připravili pro naše zákazníky speciální vinný katalog, který bude vložený do standartního letáku, kde bude dvojstrana právě ke Svatomartinským vínům.“

Komentáře