Nastartovali jste díky Suchému únoru aktivnější životní styl?

Kampaň Suchej únor, jejímž hlavním partnerem je Kofola, se blíží do finále a účastníci už ví, co pro ně znamená odpustit si alkohol. Mnohým se ráno lépe vstává, mají lepší náladu a víc energie do života. Pokud si podle koučky Janky Chudlíkové lidé vytvoří dostatečnou vnitřní motivaci a vidí dílčí úspěchy, mají nejlepší šanci u nového životního stylu zůstat.

I jednorázová akce, jako je Suchej únor, může vést k trvalému zlepšení v našem životě. Klíčem je nesnažit se kvůli okolí, ale vlastnímu přesvědčení. Podle koučky Janky Chudlíkové bychom si při každé životní změně měli vytvořit silnou vnitřní motivaci. „Musíme si vytvořit osobní vizi jako obraz naší vnitřní touhy. Toho, kde a jak se vidíme. Tento obraz, jakási fotografie, nás potom motivuje natolik, že v přítomnosti překonáme strach nebo lenost,“ vysvětluje Chudlíková, podle které je důležité přejít k aktivnímu životnímu stylu po malých krůčcích.

Rady, jak si udržet aktivní životní styl:

·         Vytvořit si v mysli obraz toho, čeho chceme dosáhnout. Při slabých chvílích si ho připomínat.

·         Dávat si dílčí úkoly, jejichž splnění nám přinese pocit vítězství.

·         Chceme-li potřebné změny přetavit do užitečných návyků, musíme danou činnost dělat denně po dobu 3 až 8 měsíců.

·         Nevymlouvat se, nehledat problémy a jít do toho. Vždy máme na výběr, jak se k situaci postavíme.

 

Sestavila koučka Janka Chudlíková ve spolupráci se Suchým únorem a Kofolou.

Koučka upozorňuje, že náš mozek nerozumí příkazu: změním životní styl. Zato velmi dobře rozumí příkazům typu: každý den ujdu 2 000 kroků, večer budu 10 minut meditovat, každý den sním jedno jablko, a podobně. „Pokud si dáváme zvladatelné úkoly, máme po jejich splnění pocit vítězství. Díky tomu se nám vylučuje hormon dopamin, který přináší pocit uspokojení. Až potom můžeme přidávat další aktivity,“ navrhuje koučka Janka Chudlíková.

V době přísných epidemických opatření a depresivní nálady většiny společnosti se zdá těžké začínat se zásadní změnou. Je to přitom právě naopak, aktivní a pozitivní přístup k životu prospívá nám i lidem v našem okolí. Všechno je v hlavě. Když budeme hledat výmluvy, najdeme je. Právě v krizi poznáme sílu svého ducha. Máme na výběr. Nemůžeme vždy ovlivnit, co se nám přihodí, ale můžeme se vědomě rozhodnout, jak se v dané situaci zachováme,“ popisuje lektorka.

Měsíc bez alkoholu je splnitelný cíl a zlepšení vidíte hned

Co zažívají lidé, kteří na měsíc vynechají alkohol?

●     Zlepšení fyzické kondice a kila dolů

●     Víc energie a času na koníčky

●     Čistou hlavu a zlepšení nálady

●     Lepší spánek

●     Větší uspokojení z mezilidských vztahů

●     …a třeba i vděčnou peněženku

Zdroj: Suchej únor

Právě Suchej únor představuje konkrétní úkol a cíl, který lze naplnit, a jeho splnění přináší satisfakci. Přínosné jsou i důsledky abstinence. Lidé, kteří vydrží měsíc bez alkoholu, si totiž všímají příjemných změn na svém těle i psychice. Často ztratí pár kil, rozjasní se jim pleť, mají lepší náladu a jsou méně unavení. „Efekt abstinence, byť jen krátkodobé, pochopitelně zaregistrují zejména lidé, kteří pijí alkohol pravidelně a často. Po měsíci se zlepšují nejen jaterní funkce a psychický stav, ale nápadně se pozitivně proměňuje i vnější vzhled,” vysvětluje Ladislav Csémy z Národního ústavu duševního zdraví. Patří mezi odborníky, kteří spolupracují s kampaní Suchej únor.

Alkohol vyměňte za pravidelný pohyb

A když má člověk dost energie i dobrou náladu, je podle odborníků ideální čas pustit se do něčeho nového. Vzpomenout si na všechna odkládaná předsevzetí: začnu cvičit, chci se naučit španělsky, zkusím malovat akvarely, začnu běhat… Právě teď je skvělý čas je uskutečnit.

V první řadě lidem prospěje, když zařadí do života více pohybu. Na záda rozlámaná z kancelářské židle a ochablé svaly z polehávání na gauči není nic lepšího. Stejně jako na zahnání černých myšlenek. Posilovny a cvičební centra jsou sice zavřená, ale o to víc se daří různým online kurzům. Platí, že fyzický kontakt trenéra s klientem je pro správnou korekci nastavení těla důležitý, ale myslím, že ani online prostředí není pro domácí cvičení špatné. Lze si vybrat z velké nabídky, zvolit si oblíbeného lektora, který dovede k pokroku a zlepšení. Jako velkou výhodu vidím možnost cvičit kdykoliv během dne,“ říká instruktorka jógy a pilates Veronika Vaverková.

Když venku mrzne, neznamená to, že musíte sedět doma. Za zdravým pohybem se dá vyrazit třeba na běžkách do zasněžených kopců, nebo na pohodovou vycházku do lesa. Stačí do batohu přibalit ovoce, proteinovou tyčinku a Kofolu na doplnění energie. Ve městech i kolem přírodních zajímavostí vznikla řada speciálních stezek s úkoly, které z procházky udělají zábavné dobrodružství pro děti i dospělé.

Zvykněte si na denní zdravý pohyb stejně jako na čištění zubů

Sebrat odhodlání a začít s pohybem je jedna věc, ale opravdovou výzvou je vytrvat. Cvičební instruktorka Veronika Vaverková radí, jak zařadit pohyb do denní rutiny. „Doporučuji si naplánovat pro pohyb každý den časové okénko a to dodržet. Tak, jak si pravidelně každý den čistíme zuby, bychom se měli denně zdravě hýbat. Největší motivací jsou samotné pokroky v pohybu a cvičení. Když je na začátku daný cvik neproveditelný a po měsíci ho snadno zvládneme, to je nejlepší odměna.“

 Kofola

Tradiční československá značka nealkoholických nápojů je letos hlavním partnerem kampaně Suchej únor. Rozhodla se zapojit právě proto, že ve své filozofii zdůrazňuje plnohodnotné trávení volného času a radost z toho plynoucí. Nápojářská společnost Kofola působí v několika zemích střední a východní Evropy a mezi její značky patří Kofola, Top Topic, Hoop Cola, Jupí, Jupík, Chito, Rajec, Radenska, Semtex, Erektus, UGO, Vinea, Voćko, Nara, Inka a další a na vybraných trzích distribuuje výrobky značky Evian, Badoit nebo Rauch a minerálku Vincentku a licenčně vyrábí RC Colu a Oranginu.

Suchej únor

Cílem akce Suchej únor je upozornit na to, že v České republice je podle odborných garantů kampaně až milion lidí, kteří nemají svoje pití pod kontrolou. Účastníci se zavazují, že vydrží celý měsíc bez alkoholu. Loni se do výzvy zapojilo asi 9 % dospělých Čechů, tedy 600 tisíc lidí. Podle průzkumu, který si organizátoři nechali zpracovat, měla díky měsíční abstinenci většina účastníků více energie, lepší spánek a zlepšil se jejich vzhled. Ke kampani se mohou účastníci přihlásit na stránkách www.suchejunor.cz.

Janka Chudlíková

Lektorka a koučka Janka Chudlíková označuje samu sebe za průvodkyni na cestě k lepšímu životu. Snaží se lidem pomoci ke spokojenosti a dosažení vytyčených cílů. Je známá mimo jiné i díky spolupráci na televizním pořadu o zdravém životním stylu Tlouštíci. Pracuje jak v prostředí velkých firem, tak s běžnou veřejností a aktivně podporuje iniciativu Suchej únor. O svém sušení říká: „Dát si pauzu znamená ovládnout sám sebe.“

Veronika Vaverková

Trenérka a instruktorka, která se zaměřuje na cvičení jógy a pilates. Působí převážně v Brně, kde vede lekce pro veřejnost a působí jako lektorka kurzů pro zkušené instruktory. V současnosti pořádá cvičební lekce online.

 

Komentáře