Odborník radí: Jaké jazyky nám pomohou v kariéře?

Reklama

Angličtina má z pohledu zaměstnavatelů mezi cizími jazyky dominantní postavení. Který další jazyk může pracovníkům otevřít bránu k zajímavé kariéře? „Anglický jazyk je jednoznačně dominantní a u mnoha pracovních pozic se dnes považuje za samozřejmost. Firmy působící na mezinárodním trhu ji často mají jako vnitrofiremní jazyk, a proto je znalost angličtiny zcela nezbytná,“ říká Tomáš Surka, ředitel personálně-poradenské společnosti McROY Czech.

Čeští absolventi škol však stále zaostávají v jazykových znalostech za svými západoevropskými kolegy. Zkušenosti navíc ukazují, že často své znalosti angličtiny či jiných jazyků v životopisech spíše přeceňují. Problém je také na straně zaměstnavatelů. „Některé firmy by při sestavování požadavků na nové zaměstnance měly zvážit, zda je znalost angličtiny pro danou práci opravdu nutná. Setkáváme se s tím, že angličtinu vyžadují, ale v praxi ji pak pracovníci nevyužijí,“ uvádí Tomáš Surka. Takoví lidé pak práci opustí, protože přicházeli s jiným očekáváním.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“13183″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“235″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Kterému dalšímu jazyku se je vhodné věnovat? České firmy obchodují především se zeměmi Evropské unie. A proto jakýkoliv další evropský jazyk doplňující angličtinu je přínosem. „Velká část kupříkladu německých či francouzských firem znalost svého jazyka bere jako velké plus,“ konstatuje Tomáš Surka.

Dříve prosazovaná ruština je dnes na školách spíše okrajovou záležitostí. Její znalost se však může hodit. „Obchod s Ruskem v posledních letech ovlivňují sankce. Ve strojírenství je to určitě perspektivní jazyk, samozřejmě v kombinaci s dobrou angličtinou,“ radí Tomáš Surka, ředitel personálně-poradenské společnosti McROY Czech.

V některých oborech jsou žádány i další cizí jazyky. Například v centrech sdílených služeb existuje velká poptávka po jejich specifických kombinacích. Hledají se třeba lidé hovořící norsky či finsky a k tomu i anglicky. Takové pracovníky shánějí společnosti, které zajišťují servisní služby pro všechny své národní pobočky právě z Česka. 

Výuka cizích jazyků se už pevně zabydlela mezi zaměstnaneckými benefity. „Firma často platí půlku školného a zaměstnanec si zbytek hradí sám. Tímto způsobem je motivován k tomu, aby se výuce opravdu věnoval. Není neobvyklé, když firmy nechávají své pracovníky zkoušet z jazykových znalostí, aby viděly, zda takové investice mají smysl,“ uzavírá Tomáš Surka.

 

Komentáře