Bezlepkové dobroty pro zdraví

Uvařte zdravé a chutné jídlo, které je bez lepku.

V České republice žije asi 100 000 celiaků – lidí, kteří trpí alergií na lepek, bílkovinu nacházející se v obilí. Ovšem přibývá i těch, kteří se lepku zřekli dobrovolně. Podle odborníků u nás dodržuje bezlepkovou stravu až 20 % lidí. Nejen jim jsou určeny následující recepty, které navíc dokazují, že bezlepková strava rozhodně nemusí být nudná. Připravte svým přátelům nezapomenutelný gastronomický zážitek a vyhněte se přitom lepku, bílkovině obsažené v obilí, která mnoha lidem nedělá dobře. Naše recepty vás snadno přesvědčí, jak může být bezlepková strava pestrá a nápaditá. „V posledních letech sledujeme zájem lidí o pokrmy bez lepku, a tomu uzpůsobujeme i naši nabídku zákusků, bezlepkových dortů a dalších jídel. V budoucnu předpokládáme, že bude tento trend ještě sílit, a proto se na něj chceme více zaměřit,“ říká Sabina Kmecová z kavárny a bistra Nebespán v Kašperských Horách.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“8840″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Žampiony plněné klobáskou chorizo
„Tohle jídlo je lehké, a přitom překvapivě výživné. Ve spojení se salátem představuje ideální letní oběd. Pro večerní posezení s přáteli vybírejte menší hlavičky žampionů a pikantní chorizo,“ doporučuje Sabina Kmecová z kavárny a bistra Nebespán v Kašperských Horách, kde nabízejí také jídla bez lepku. „V posledních letech sledujeme zájem lidí o pokrmy bez lepku, a tomu uzpůsobujeme i naši nabídku zákusků, bezlepkových dortů a dalších jídel. V budoucnu předpokládáme, že bude tento trend ještě sílit, a proto se na něj chceme více zaměřit.”

Suroviny (pro 4 osoby): 8 větších pevných žampionů, 150 g kvalitní chorizo klobásky, 3 oloupaná cherry rajčata (můžou být i z konzervy), 2 malé šalotky, olivový olej, 100 g sýra (např. gouda), čerstvá plocholistá petržel
Postup:
1. Omyjte žampiony, odřízněte jim nožičky a ty nakrájejte na malé kousky. Chorizo klobásky oloupejte a také jemně pokrájejte (případně můžete obojí společně rozmixovat nahrubo).
2. Na pánvi na olivovém oleji nechte lehce zezlátnout najemno nakrájenou šalotku, přidejte směs chorizo klobásek a nožiček žampionů. Přidejte pokrájená rajčata a krátce orestujte.
3. Klobouky naplňte připravenou směsí a rozložte je náplní nahoru do zapékací misky. Vložte je do trouby vyhřáté na 200 °C a pečte asi 10-15 minut.
4. Nastrouhejte najemno sýr a žampiony jím posypte. Zapečte dalších 5 až 10 minut do zlatova. 5. Při servírování posypte čerstvě nasekanou petrželí.
Náš tip: Delikátní chuť plněných žampionů skvěle doplní variace zelených salátů s dipem vymíchaným z 1 lžíce kvalitní majonézy, 1 lžíce zakysané smetany a 1 lžičky hrubozrnné hořčice.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“8841″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Delikatesní domácí zavináče
„Pokud máte rádi ryby, určitě si tuto nevšední úpravu oblíbíte. Zavináče chutnají opravdu skvěle, v nálevu změknou všechny případné kosti, zatímco mrkvička zůstane pěkně křupavá. Hodí se jako předkrm nebo jako lehký letní oběd. V nálevu a v chladu vám vydrží i čtrnáct dnů,“ upozorňuje Sabina Kmecová z Nebespánu v Kašperských Horách.
Suroviny (pro 6 osob):  800 g menších filetů z pstruha lososovitého i s kůží (může být i klasický pstruh či jiná netučná sladkovodní ryba), 2 větší mrkve, 3 nakládané okurky, 1 cibule
Nálev:  750 ml passaty (hustá, ale jemná omáčka z pasírovaných rajčat), 10 ks nového koření, 8 ks bobkového listu, bílý vinný ocet, 200 ml vody, 2-3 lžíce cukru, sůl a pepř
Připravte si také několik silnějších špejlí.
Postup:
1. Přiveďte k varu rajčatovou passatu s vodou a vinným octem, přidejte nové koření, bobkový list, cukr, sůl a pepř a nechte 15 minut na mírném ohni probublávat. Poté odstavte a nechte trochu vychladnout.
2. Mrkve podélně nakrájejte na velmi tenké plátky (nejlépe škrabkou na zeleninu, jako když loupete salátovou okurku), okurky nakrájejte na větší kousky a cibuli oloupejte a nakrájejte na tenká kolečka.
3. Očištěné filety pstruha položte kůží dolů (můžete je i podélně rozkrojit). Na ně vždy položte plátek mrkve, kousek okurky a cibule, zarolujte a upevněte pomocí špejle. Zalijte je opatrně teplým (ale ne horkým) rajčatovým nálevem tak, aby byly rolky (zavináče) celé ponořené. Do nálevu přidejte i zbytek mrkve, cibule a okurek a dejte odležet na minimálně 48 hodin na chladné místo (můžete klidně i déle).
4. Při servírování nezapomeňte vyndat ze zavináčů špejle a polít porce nálevem. Ideální bezlepkovou přílohou může být vlažný salátek z červené čočky uvařené na skus.
Náš tip: Octem nešetřete! Nálev by měl být dost pikantní, protože ryba hodně kyselosti vstřebá.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“8845″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“400″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Pesto ze sušených rajčat s vlašskými ořechy
„Tohle pesto vzniklo před několika lety náhodou při jedné naší akci s kamarádkami. Připra-vovaly jsme jedlé dárky, takže jsme do mixéru naházely sušená rajčata, vlašské ořechy, petrželku a pár dalších ingrediencí, a výsledek byl opravdu fantastický! Od té doby pesto často připravujeme a nejraději ho kombinujeme s bezlepkovými krekry,“ doporučuje Jana Havrdová, která se svými kamarádkami vytvořila stránky receptů bez mouky a cukru, z nichž většina je bezlepkových, www.ourlovelycooking.com.
Suroviny: 1 sklenice sušených rajčat v oleji, 2 stroužky česneku, 1 hrst hladkolisté petržele, 1 hrst vlašských ořechů, 1 chilli paprička, 1 hrst nahrubo nastrouhaného parmazánu (40 g), olivový olej, sůl a pepř
Postup:  Všechny ingredience dejte do výkonného mixéru, přidejte pořádnou dávku olivového oleje a krátkými pulsy promixujte do podoby husté směsi. Pesto vám bez klasického zavaření vydrží minimálně týden.

Žravé semínkové krekry
„Potřebujete pro návštěvu nebo pro sebe zdravé mlsání? Vyzkoušejte úžasně dobré krekry plné semínek, po kterých se doslova zapráší, sotva je položíte na stůl,“ prozrazuje osvědčený recept Jana Havrdová.
Suroviny: 145 g slunečnicových semínek (můžete i kombinovat např. s dýňovými semínky, piniemi, mandlemi atd.), 1/2 čajové lžičky soli, 1/2 lžičky prášku do pečiva, 45 ml vody, sůl na posy-pání (může být i hrubá), popř. lněná či jiná semínka
Postup:
1. Semínka, sůl a prášek do pečiva dejte do mixéru a rozmixujte do hladka. Přilijte vodu a ještě chvíli mixujte.
2. Na plech rozložte pečicí papír a doprostřed umístěte těsto. Překryjte ho dalším pečicím papírem a válečkem vyválejte tenkou placku.
3. Vrchní papír odstraňte a ostrým hladkým nožem vyznačte na těsto čtverce. Ty pak posypte hrubou solí, popř. jinými semínky dle chuti.
4. Pečte v troubě předehřáté na 180 stupňů 13 minut, až krekry lehce zezlátnou.
5. Vyndejte krekry z trouby, nožem je oddělte od sebe a nechte vychladnout. Skladujte ve vzduchotěsné nádobě.

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“8844″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“300″}}]]

Bazalkové pesto
„Jako milovnice italské kuchyně si už roky hrajeme s domácími pestíčky. Bazalkové pesto je lekce číslo jedna, a když si jednou uděláte své vlastní doma, na to z obchodu už nikdy nepomyslíte. Trik je přidat více oleje, pesto se vám tak vytvoří bleskově a je prostě božské,“ říká známá moderátorka Jana Havrdová, která spolu se svými kamarádkami založila Ourlovelycooking.com, web plný originálních, zdravých a chutných receptů.
Suroviny:  2 velké hrsti bazalkových lístků, 50 g strouhaného parmazánu, 50 g pinií, 2 stroužky česneku, olivový olej dle potřeby, sůl, pepř, případně chilli papričky
Postup:
1. Opláchněte bazalkové lístky a otřepte z nich vodu. Nastrouhejte parmazán a na suché pánvi zlehka opečte pinie.
2. Všechny ingredience dejte do mixéru a zalijte je pořádnou dávkou olivového oleje.
3. Několikrát zkuste pulsně stisknout. Dle potřeby dolijte olej, osolte a opepřete.
Pesto dejte do skleniček a zavařte je. Takto vám vydrží celé měsíce. Je ale třeba ho vždy zalít dalším olejem, který pomáhá konzervovat!
Náš tip: Pesto můžete podávat s krekry plnými semínek, po kterých se doslova zapráší, sotva je položíte na stůl.

Ourlovelycooking.com je web plný skvělých zdravých receptů party mlsných holek, které o sobě říkají: „Nejsme profesionální kuchařky, jen mámy od rodin, a vaříme s velkou vášní. Navíc chceme být štíhlé, takže nás baví zdravé recepty, které perfektně vypadají a ještě lépe chutnají.“

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“8839″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“400″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“600″}}]]

Komentáře