V práci bez dietních chyb

Reklama

Zkuste podřídit svůj jídelníček zaměstnání a uvidíte, kila půjdou dolů a faldíčky nebudou mít šanci. JO, funguje to!

Diet podle krevních skupin, stavby těla, pohlaví, a nejrůznějších dalších věcí je všude plno. Zamysleli jste se ale někdy nad tím, že rozdílnosti ve stravování můžou souviset i s tím, jakou máte práci? Jinak by měl vypadat jídelníček při fyzické námaze, při sedavém zaměstnání a při silném psychickém vypětí. „Málokdo se nad tím takto zamýšlí, ale v případě, že se chceme stravovat a žít zdravě, musíme zohledňovat několik faktorů. Typ zaměstnání je jedním z nich. Pokud sedíte po většinu dne u počítače, asi sami velmi dobře znáte ten pocit, když si dáte k obědu vepřo knedlo zelo a pak máte opět pracovat – únava je zkrátka neúprosná,“ vysvětluje Blanka Szabó, odbornice na správné stravování PestryJidelnicek.cz.

Jak by měl tedy vypadat jídelníček při různých typech povolání. Přinášíme několik tipů pro různá povolání:

1) Administrativní pracovnice

Při práci v administrativě nejčastěji trpí naše záda a páteř, ale často také naše zažívání. Práce v kanceláři ale přináší několik výhod a tou hlavní je právě zázemí kancelářských prostor. V kuchyňce proto mějte vždy zásobu čerstvého ovoce a zeleniny a připravujte si svačiny na každý den. Energii doplňujte pravidelně, alespoň v pěti porcích za den, po menších dávkách. Oběd si buď také připravujte doma do krabičky – alespoň budete přesně vědět, co sníte, anebo si vybírejte lehce stravitelná jídla v restauracích. Trávení je náročný proces, proto se po tučných a smažených jídlech vždy cítíme unaveně a pracovní výkonnost po obědě klesá.

TIP: Pokud nechcete usínat na klávesnici v průběhu pracovní doby, kromě kávy a zeleného čaje můžete svůj organismus nakopnout i zdravěji. Připravte si ke svačině energizující smoothie z avokáda, banánu a grepfruitu.

2) Manuálně pracující

Manuálně pracující člověk má logicky vyšší výdej energie. Proto je třeba si hlídat i příjem, aby odpovídal výdeji a organismus tak nebyl vyčerpaný. Opět ale platí, že je třeba pečlivě vybírat potraviny a jejich úpravu. Pokud například manželovi připravíte ke svačině vlašák s pěti rohlíky, bude mít sice pocit, že se „pořádně najedl“, ale výživová hodnota bude takřka nulová. To samé platí pro ženy prodavačky, ač se to nezdá, při práci se za den hodně nachodí a ve výsledku ujdou i několik kilometrů. Ačkoli je obědová pauza relativně krátká, vyvarujte se fastfoodů, kde je jídlo rychle dostupné a vy máte pocit, že vás zasytí.

TIP: K obědu si připravte například celozrnné těstoviny s bazalkovým pestem, vařeným hráškem a kozím sýrem. Připravíte je doma během pár minut a v práci můžete buď ohřát nebo vynikající jsou i za studena.

3) Ve vedoucí pozici

Manažer nadnárodní firmy, advokát, zaměstnanec reklamní agentury, živnostník, apod. Co mají tito lidé společné? Jejich práce se neobejde bez nutné dávky stresu. A ten mívá často vliv na nejrůznější zažívací problémy. Tito lidé si je sami často způsobují už na začátku dne, kdy ve spěchu vynechávají snídaně nebo „snídají“ kafe a cigaretu. V tomto případě je více než u jiných typů zaměstnání nutné dbát na pravidelnost. Potřebujete energii na jasný úsudek a složitá rozhodnutí a tu žádným  energetickým nápojem nenahradíte.

TIP: Naučte se snídat ovesnou kaši. Oves je bohatým zdrojem energie, který vás dokáže nakopnout. Příchutě můžete každý den obměňovat jiným ovocem, semínky, medem či marmeládou. Kaši připravíte za pár minut, nají se z ní celá rodina a vybudete mít jistotu, že budete mít energie dost na celé dopoledne. Co ale takoví lékaři, zdravotní sestry, hasiči a policisté a další, kteří pracují na směny? Petra Skalská, poradkyně pro výživu doporučuje: „Stále platí, že je třeba dodržovat pravidelnost. Pokud vstáváte na denní směnu, ihned po probuzení nastartujte zažívání sklenicí vody s citronem a snídejte během půl hodiny. S dalším jídlem pokračujte po celý den v intervalech 2,5 – 3 hodin. Pokud jdete na noční a nespíte před ní, stravujte se jako obvykle až do půlnoci. Po půlnoci stále dodržujte intervaly, ale snažte se jíst převážně bílkoviny. Rozhodně neřešte, zda je den či noc. Pokud pracujete, vaše tělo energii potřebuje, takže rozhodně na noční směně jídlo ani vodu nevynechávejte!“.

 

Komentáře