Mýty o rybím oleji

Už i naše babičky znali rybí olej, ale nyní se vrací do módy a získává na oblíbenosti!

Zdraví je v dnešním světe k nezaplacení. Žijeme v uspěchané době, a to se odráží na našem životním stylu. Stále hledáme způsoby, jak své zdraví zlepšovat a upevňovat. Existuje nepřeberné množství potravinových doplňků, které dodají tělu látky nedostatečně zastoupené v našem jídelníčku. Letitá tradice a prokazatelné účinky na lidské zdraví mají třeba dříve nepopulární rybí oleje. Věděli jste, že ve Skandinávii je rybí olej součástí každodenního ranního rituálu, a to i u dětí? Třeba v Norsku si na podporu imunity dávají lžičku rybího oleje z tresčích jater. Kolem rybího oleje existuje v české kotlině několik mýtů.

Mýtus č. 1: Rybí olej nechutná dobře a je cítit rybinou
Už dávno ne. To se tvrdilo za dob našich babiček a maminek, dnešní rybí oleje už chutnají zcela jinak. Na trhu jsou k dostání i s příchutěmi. Například citron dokáže rybí chuť velmi dobře utlumit. Olej s citronovou příchutí od Möller’s dokonce získal ocenění „Výjimečná chuť“ od Mezinárodního institutu chuti a kvality v Bruselu (ITIQ). A to v porotě soutěže zasedají i kuchaři z restaurací oceněných michelinskou hvězdou.

Mýtus č. 2: Rybí olej zas není takový zázrak
Naopak. Rybí olej je hodně zdravý. Obsahuje prospěšné omega-3 mastné kyseliny DHA a EPA, které si naše tělo neumí samo vytvořit, a proto mu musí být dodávány ve stravě. Odborné studie potvrzují, že rybí olej, a v něm obsažené látky (omega-3: DHA a EPA), mají prokazatelně dobrý vliv na činnost srdce, mozku a zraku. V některém rybím oleji, například v rybím oleji z tresčích jater, jsou obsaženy také důležité vitamíny A, D a E, které přispívají ke správné funkci imunitního systému (A, D), udržení normálního stavu zraku (A), kostí a zubů (D) a ochraně buněk před oxidativním stresem (E).

Mýtus č. 3: Všechny rybí oleje jsou jeden jako druhý
Rybí oleje se samozřejmě vyrábějí z ryb. Produkt vyráběný z tresčích jater však navíc obsahuje důležitý vitamín D. Ten naše tělo potřebuje obzvlášť v zimním období, kdy sluníčko nehřeje a chřipka má zelenou. U rybích olejů si dávejte pozor, aby obsahovaly dostatečné množství těch správných omega-3 mastných kyselin v denní dávce. Například ve Skandinávii se doporučuje konzumace 1 g omega-3 denně.  Zaměřte se na 2 druhy omega-3: EPA a DHA, ty pečují o vaše srdce, mozek a zrak.

Mýtus č. 4: Rybí olej není vhodný pro těhotné a kojící ženy, ani jejich děti
Ani tento mýtus se nezakládá na pravdě. Rybí olej obsahuje prospěšné omega-3 mastné kyseliny. Konkrétně DHA tvoří nervovou tkáň a je nezbytná pro rozvoj mozku dítěte. Během těhotenství, kdy dochází k vývoji a intenzivnímu růstu nervové tkáně, je dostatek DHA nezbytný. Příjem omega-3 mastné kyseliny DHA přispívá u novorozenců k vývoji oční sítnice, což má vliv na to, jak ostře miminka vidí svět okolo sebe. Rybí olej je vhodný tedy pro maminky i jejich děti, které jej mohou užívat v podstatě kdykoliv od šesti měsíců věku.

Mýtus č. 5: Rybí olej způsobuje střevní potíže
Nikoliv. Důkazem jsou miliony zkonzumovaných lahviček s rybím olejem po celém světe. Pokud stále nevěříte, tak si dejte rybí olej raději večer po jídle a něčím malým ho zajezte a zapijte. Pokud jste odpůrce jakéhokoliv náznaku rybí chuti, tak raději zkuste rybí olej v kapslích. Ty však vzhledem ke složitějšímu procesu zpracování mohou mít nižší obsah prospěšných látek, čili věnujte pozornost jejich složení.

Mýtus č. 6: Rybí olej je přežitek, jedl se jen za války
Jedl se nejen za války, ale mnohem dříve. Naši předci věděli, co je pro ně dobré. První zmínky o jeho užívání se objevují v 16. století v Anglii a první vědecké zprávy, že rybí olej by mohl být zdraví prospěšný jsou ze 17. století. My dnes navíc máme spousty výzkumů a studií, které dokazují blahodárný účinek látek obsažených v rybím oleji na naše zdraví.

Mýtus č. 7: Pachuť rybího oleje cítím ještě  půl dne
Nebojte, nic cítit nebudete. Copak cítíte lososa půl dne po tom, co ho sníte? Rybí olej v tekuté formě je pro náš žaludek lehce stravitelný a pokud vyberete variantu s příchutí, žádná rybinu nezacítíte při konzumaci ani po ní. 

[[{„type“:“media“,“view_mode“:“colorbox“,“fid“:“16628″,“attributes“:{„alt“:““,“class“:“media-image“,“height“:“450″,“typeof“:“foaf:Image“,“width“:“450″}}]]

Tipy, jak (si) užívat olej z tresčích jater:
1. Nejlepší je za studena
Rybí olej skladujte na viditelném místě ve vaší ledničce. Nejen proto, abyste si každý den u snídaně připomněli ranního panáka imunity, ale v ledničce také nehrozí, že by olej časem ztratil své skvělé vlastnosti. Citronovému Möller’s přijdete na chuť sami.

2. Norský rituál
Nejosvědčenějším způsobem, jak užívat rybí olej z tresčích jater, je zapít ho následně malým množstvím teplého nápoje nebo čerstvou šťávou. Dělejte to vždy před jídlem. Ve Skandinávii jde o ustálený rituál.
 
3. Recept na zdravou svačinku
Ačkoliv si Norové ordinují rybí olej k snídani, můžete zkusit přidat si stejné množství i do zeleninového nebo ovocného smoothie ke svačině.

Recept 1:
Často se citronový rybí olej přidává do ovocných a zeleninových šťáv. Vezměte jablko, mrkev a červenou řepu. Omyjte a nakrájejte. Vložte do odšťavňovače a po odstředění přidejte pár kapek rybího oleje. Pokud by byla jablka málo sladká, můžete přidat sirup z černého bezu.

Recept 2:
Výborným zpestřením je přidat rybí olej i do ovocného smoothie. V mixéru rozmixujte banán, zralé mango nebo kousky ananasu, chia semínka a pak lžičku rybího oleje s příchutí citronu. Na zdraví!

4. Něco i pro děti
Potěšte ty nejmenší jejich oblíbenými piškoty. Dejte jim je k snídani a navíc přidejte několik kapek oleje. Nebo jim jednoduše nalejte rybí olej do malé „štamprličky“, a dejte si s nimi. Děti baví dostávat tuto “norskou whisky” ve štamprli.

5. Univerzální řešení 
Pokud si ani po této inspiraci nejste rybím olejem jisti, rybí olej Möller’s je k dostání i v podobě kapslí, které stačí jen zapít. Nezapomínejte na své zdraví a dobrou chuť!

Komentáře