Vitamin D je pro imunitu nezbytný

Zatímco poslanci získávají imunitu současně se zvolením do parlamentu, my obyčejní smrtelníci se o ni musíme starat sami. A to zejména v zimě, kdy se potýkáme s nízkými teplotami s menším přídělem sluníčka a jsme náchylnější k nejrůznějším onemocněním.

Jedním z nejdůležitějších aspektů dobré imunity je bezesporu vyvážená strava zásobující naše tělo správnou kombinací důležitých látek a vitamínů. Mnoho důležitých látek, zejména vitamín D a omega-3 mastné kyseliny, se nachází v mořských rybách. Právě vitamin D napomáhá ke správné funkci imunitního systému a udržuje zdravé kosti, svaly a zuby.

Proč máme nedostatek vitaminu D
Z normální stravy získáváme pouze 10 % potřebné dávky vitaminu D, zbylých 90 % závisí na našem pobytu na slunci.2 Problémem je fakt, že v zimních měsících se potýkáme s nedostatkem slunečního záření. Minimální doba pobytu na slunci pro tvorbu vitaminu D je 15 minut, a to mezi 10. až 15. hodinou. Jedině tak je tělo schopné si vytvořit dostatečné množství zásob tohoto důležitého vitaminu. Přirozenou tvorbu blokuje také používání ochranných prostředků proti slunečnímu záření.

S rostoucím věkem roste i potřeba vitaminu D
U starších lidí bohužel platí, že mají sníženou schopnost tvorby vitaminu D až o 75 % v porovnání s dvacetiletým člověkem. „Deficit vitaminu D je zcela zásadním faktorem vedoucím k úbytku kostní hmoty a k oslabení svalové síly u seniorů. Z nejnovějších informací vyplývá, že hypovitaminóza D je rizikovým faktorem pro vznik poruch nejen imunity, ale i kardiovaskulárních a onkologických chorob. Studie, které se účastnili starší Evropané (75-76 let), ukázala, že nedostatkem vitaminu D trpí vyšší procento žen (47 %) než mužů (36 %),“ upozorňuje primářka Centra prevence a léčby alergií a poruch imunity Eva Daňková. Vědecký časopis American Journal of Clinical Nutrition označil nedostatek vitaminu D v evropské populaci za velmi znepokojující. V České republice se s tímto problémem potýká 4,12 milionu obyvatel. 1

Jak vitamin D úspěšně a dlouhodobě doplňovat
Kromě nechráněného pobytu na slunci a správného složení stravy je vhodnou volbou pravidelná konzumace rybího oleje z tresčích jater. Například vysoký obsah vitaminu D v čerstvé novince Möller’s Omega 3 pro dospělé nad 50 let skvěle pomáhá posilovat imunitu, kosti a zuby oslabené věkem. Navíc obsah omega-3 mastných kyselin (EPA a DHA) napomáhá k normální činnosti srdce a mozku. K zajištění potřebného množství vitaminu D stačí každodenní konzumace jedné čajové lžičky. Doporučená cena 279 Kč.

Zdroje:
1 Cashman KD, Dowling KG, Škrabáková Z, Gonzalez-Gross M, Valtuena J, De Henauw S, Moreno L, Damsgaard CT, Michaelsen KF, Mølgaard C, Jorde R, Grimnes G, Moschonis G, Mavrogianni C, Manios Y, Thamm M, Mensink GBM, Rabenberg M, Busch MA, Cox L, Meadows S, Goldberg G, Prentice A, Dekker JM, Nijpels G, Pilz S, Swart KM, van Schoor NM, Lips P, Eiriksdottir G, Gudnason V, Cotch MF, Koskinen S, Lamberg-Allardt C, Durazo-Arvizu RA, Sempos CT, Kiely M. Vitamin D deficiency in Europe: pandemic? Am J Clin Nutr 2016; 103: 1033-44
2 Holick MF. Sunlight and vitamin D for bone health and prevention of autoimmune diseases, cancers, and cardiovascular disease. Am J Clin Nutr 2004; 80(suppl): 1678S-88S

Zdroj: www.mollersomega3.cz

Komentáře