Zlozvyky při používání peněz

Myslíte, že umíte používat moderní platební nástroje? Zkontrolujte si, zda neděláte základní chyby.  

Finanční gramotnost Čechů je v této oblasti dlouhodobě na špatné úrovni. Jen čtvrtina dotázaných například ví, co je skimming. Nejhůř si vedeme, pokud jde o pohyb v online světě. „Téměř dvě třetiny dotázaných si myslí, že používání internetového a mobilního bankovnictví je bezpečné při dodržení základních pravidel. Právě v jejich dodržování však máme zásadní mezery. Nejslabším článkem je přitom vždy člověk. Stačí chvilka nepozornosti, aby se stal obětí důmyslných praktik zlodějů,“ popisuje Tomáš Kořínek, člen představenstva ČSOB zodpovědný za řízení rizik.

Na štíru jsme i se zabezpečením chytrých mobilních telefonů. Jako praktického pomocníka proto nyní ČSOB spouští mobilní aplikaci „NaAndroid“, která zkontroluje zabezpečení chytrého telefonu, jako PIN, zámek displeje, instalaci z neznámých zdrojů či rooting a pomůže nainstalovat vhodné bezpečnostní prvky. „Aplikaci jsme vyvinuli, abychom pomohli klientům zvýšit zabezpečení jejich mobilních zařízení. I když drtivá většina dotázaných používá chytrý telefon, zjistili jsme, že celá třetina z nich si přístup do svého telefonu nijak nechrání – nepoužívá heslo, ani zámek displeje s odůvodněním, že toto opatření zdržuje,“ vysvětluje Petr Vosála, manažer bezpečnosti elektronických kanálů ČSOB a Ery Poštovní spořitelny. Aplikace „NaAndroid” je ke stažení na Google Play. 

 

ČSOB proti nástrahám na internetu bojuje dlouhodobě. Před časem jako první na českém trhu spustila pojištění proti internetovým rizikům, které pokrývá nebezpečí nákupu zboží na internetu, zneužití platební karty a identity na internetu nebo poškození pověsti na internetu. Od představení produktu na začátku letošního roku ČSOB s klienty uzavřela více než tisíc těchto pojistek. V loňském roce pak banka spustila pro klienty ČSOB službu Smart klíč, která je alternativou k dosavadním SMS kódům potvrzujícím platby zadané v internetovém bankovnictví.

Čím nejčastěji ohrožujeme své peníze?
• 32% Čechů někdy půjčila svou platební kartu někomu blízkému. Radu nedávat svou platební kartu z ruky si tak zatím neosvojila celá třetina z nás
• tři čtvrtiny lidí kartu nosí v peněžence s ostatními doklady a hotovostí, a v případě krádeže by tak přišli o vše
• 53 % z nás by na krádež karty přišla až u pokladny, protože přítomnost karty v peněžence kontroluje pouze, když potřebuje zaplatit
• pouze čtvrtina z nás ví, co je skimming (Skimming je jednoduše řečeno padělání platebních karet. Zloděj potřebuje udělat dva kroky, aby mohl úspěšně cizí kartu používat. Jednak si musí zkopírovat magnetický proužek na kartě a také musí zjistit správný PIN. Kopírovací zařízení se může nacházet například na bankomatu a je téměř k nerozeznání od jeho běžného příslušenství)
heslo do internetového bankovnictví si aktivně mění jen 16 % osob, zbytek si jej nemění nikdy (44 %) nebo pouze, když je vyzve systém (40 %)
• své heslo do internetového bankovnictví používá i pro přístup do jiných aplikací 15,5 % lidí
13 % Čechů přistupuje do internetového bankovnictví tak, že si příslušnou stránku najde
v prohlížeči
• limity pro transakce si nikdy nemění 27 % dotázaných, 42 % si je nastavilo pouze jednou
• podle průzkumu ČSOB a Ery při nakupování na internetu nejčastěji platí kartou online (29 %) nebo dobírkou (32 %).
• 30 % dotázaných věří internetovému bankovnictví, ale ne smartbankingu (přístup k bankovnímu účtu prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu)

V čem jsme dobří?
e-mail s žádostí o vyplnění citlivých údajů, jako jsou PIN nebo číslo karty, by rovnou smazalo 65 % dotázaných, naopak data by bez problémů vyplnilo jen necelé procento
• více než 75 %lidí si pamatuje PIN ke kartě
• při zadávání PIN v bankomatu si 59 % dotázaných vždy zakrývá klávesnici rukou
unikátní heslo pro internetové bankovnictví má 85 % dotázaných

Zdroj: průzkum ČSOB a Era

Komentáře